tube preamp
-
mickelinman
tube preamp
Nu har jag kommit igång igen med mitt projekt och undrar om nån kan svara på en fråga ang mina rör.
Jag använder 12au7 och 6dj8 på min förförstärkare och det låter väldigt bra måste jag säga. Nu har jag läst lite om olika rör och förstått att man får olika kvaliteter på ljudet beroende på vilket rör man har men jag har inte listat ut om mina nuvarande rör är av nån vidare kvalite eller inte. Är det månne så att det är öronen som bör avgöra det kanske?
Jag använder 12au7 och 6dj8 på min förförstärkare och det låter väldigt bra måste jag säga. Nu har jag läst lite om olika rör och förstått att man får olika kvaliteter på ljudet beroende på vilket rör man har men jag har inte listat ut om mina nuvarande rör är av nån vidare kvalite eller inte. Är det månne så att det är öronen som bör avgöra det kanske?
Re: tube preamp
Jag har ibland funderat på vad de som säljer produkter
inom hi-fi menar med att man ska "lyssna in sig x antal timmar"
innan muskianläggningen börjar prestera.
Jag har en svag känsla av att man har en viss förmåga att
vänja sig, efter något år på reningsverket känns allt helt naturligt.
inom hi-fi menar med att man ska "lyssna in sig x antal timmar"
innan muskianläggningen börjar prestera.
Jag har en svag känsla av att man har en viss förmåga att
vänja sig, efter något år på reningsverket känns allt helt naturligt.
mickelinman!
Lita först o främst på dina egna öron och inte så mycket "guldöronen".
Det enda jag kan hålla med om är att s.k. "longliferören" med guldpläterade ben
är stabilare uppbyggda och därmed lever längre, men datamässigt är det ingen skillnad.
Lita först o främst på dina egna öron och inte så mycket "guldöronen".
Det enda jag kan hålla med om är att s.k. "longliferören" med guldpläterade ben
är stabilare uppbyggda och därmed lever längre, men datamässigt är det ingen skillnad.
-
mickelinman
Blir det ingen skillnad vad detta gäller återgivning av de olika registren alltså? Handlar det bara om livslängd då?
Jag är rätt så grön på detta därav dessa frågor.
Jag är rätt så grön på detta därav dessa frågor.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När det gäller just guldpläterat eller inte guldpläterat så är det ingen skillnad i ljud.
De som påstår annat (brukar vara på andra forum) vet inte varför man har guldpläterat.
Guldpläteringen är enbart pga att det oxiderar väldigt långamt.
Ta en kopparbit och fingra på som jämförelse: Den kommer få beläggningar snabbt.
Dessa beläggningar (dvs oxiden) kan på sikt byggas upp så pass att det blir dålig kontakt.
Om kopparbiten hade varit guldpläterad så hade det inte byggts upp något synbart på flera år.
Om man däremot har bra kontakt, t.ex skruvade eller lödda ytor så har det ingen större betydelse.
Det är främst på brytare eller kontakter som inte sitter jättebra som detta har någon betydelse.
Ungefär som en slags rost alltså.
"Är det månne så att det är öronen som bör avgöra det kanske?"
Så klart. Vad ska man annars lyssna med?
Är det du som ska lyssna så är det dina öron det gäller.
Jag flyttade förresten tråden eftersom det inte är någon projekt-tråd.
Läs mer här om du är nyfiken på hur en projekt-tråd ska vara: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
4kTRB:
Mitt i prick. Man vänjer sig.
När det gäller t.ex studiohögtalare så kvittar det vad man har och hur mycket de har spelats in
om man inte *själv* har vant sig vid hur de låter. Det finns inga genvägar.
De som påstår annat (brukar vara på andra forum) vet inte varför man har guldpläterat.
Guldpläteringen är enbart pga att det oxiderar väldigt långamt.
Ta en kopparbit och fingra på som jämförelse: Den kommer få beläggningar snabbt.
Dessa beläggningar (dvs oxiden) kan på sikt byggas upp så pass att det blir dålig kontakt.
Om kopparbiten hade varit guldpläterad så hade det inte byggts upp något synbart på flera år.
Om man däremot har bra kontakt, t.ex skruvade eller lödda ytor så har det ingen större betydelse.
Det är främst på brytare eller kontakter som inte sitter jättebra som detta har någon betydelse.
Ungefär som en slags rost alltså.
"Är det månne så att det är öronen som bör avgöra det kanske?"
Så klart. Vad ska man annars lyssna med?
Är det du som ska lyssna så är det dina öron det gäller.
Jag flyttade förresten tråden eftersom det inte är någon projekt-tråd.
Läs mer här om du är nyfiken på hur en projekt-tråd ska vara: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
4kTRB:
Mitt i prick. Man vänjer sig.
När det gäller t.ex studiohögtalare så kvittar det vad man har och hur mycket de har spelats in
om man inte *själv* har vant sig vid hur de låter. Det finns inga genvägar.
-
mickelinman
Ok! Projektet är iofs igång för fullt och det var meningen att det skulle vara en fråga nånstans i inlägget men den blev väl dåligt framställd kanske. 
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
One more very viktig sak. Man kan INTE bara byta rör hej vilt utan om man är inte på dom benämns tube rolling, måste man använda samma typ av rör. T ex på platsen där det sitter 12AX bara använda 12AX7 men av olika fabrikat, eller direktekvivalenten från Europa - ECC83 (olika fabrikat) eller olika militär och industrityper.
Först och främst måste rören ha identisk pinkonfiguration, sedan måste de ha i stort samma elektriska egenskaper.
Rören du nämner, 12AU7 så kan du använda ECC82/E82CC/ECC802, 6CC40, 5814, 6680 m fl. 6DJ8 har ekvivalenter som 6922, E88CC/ECC88 och jag tror det ryska 6N23P också är helt kompatibelt.
Först och främst måste rören ha identisk pinkonfiguration, sedan måste de ha i stort samma elektriska egenskaper.
Rören du nämner, 12AU7 så kan du använda ECC82/E82CC/ECC802, 6CC40, 5814, 6680 m fl. 6DJ8 har ekvivalenter som 6922, E88CC/ECC88 och jag tror det ryska 6N23P också är helt kompatibelt.
En förstärkarkonstruktion är beräknad för en viss typ av rör. Att byta till en helt annan typ är inte så lyckat om det är olika data på rören.mickelinman skrev:Blir det ingen skillnad vad detta gäller återgivning av de olika registren alltså?
Om rören är ekvivalenta (enligt rörtabeller) är det inga problem.
Min åsikt är att motkopplingar och filter bestämmer frekvensgången i förstärkaren.