"Magiska ögon" ? (radiorörsindikator)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Bigstone

"Magiska ögon" ? (radiorörsindikator)

Inlägg av Bigstone »

Någon som har koll på vad dessa har för beteckningar?
Tänkte försöka jaga rätt på ett par till ett litet "ljudligt" projekt nämligen. :)
Tips på drivsteg för att kunna få det att fungera med 12v mottages också tacksamt!
Senast redigerad av blueint 9 april 2013, 15:31:31, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
xxargs

Re: "Magiska ögon" ?

Inlägg av xxargs »

Förstår precis varför - har gamla barndomsminnen just från gammal Philips rörradio på en bokhylla med varmt och trevligt ljud och med just kattöga och den första låten som fastnade och har kristallklar minne om när det skedde var A Whiter Shade of Pale med procol harum - gissningsvis var jag runt 4 år då...

;-)

en perfekt grej att bygga för att bryta den perfekta, digitala tristessen som moderna musikmaksiner är idag - ja om det inte är en laptop eller en smartphone som enda ljudpryl...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Avstämningsindikator s.k. "magiskt öga" arbetar med spänningar på mellan 150-250 Volt. Skall du driva grejen på 12 Volt krävs en spänningsomvandlare. Dessutom är det ganska svårt att få tag på dessa "ögon" idag.
Den vanligaste typen var EM4 och EM34, den modernaste hette EM84 har jag för mig. Begagnade går att få tag på, men risken finns att fosforbeläggningen är för dålig. Resultatet blir för svagt ljus.
Motsvarande komponenter för samma ändamål finns i form av s.k. lysdiodstaplar. Detta är en typisk lågspänningsvariant.
http://www.jetronic.se/Air_fuel_ani3.gif
Senast redigerad av SM7CZR 9 april 2013, 00:11:37, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan belägga provrör med glas, med fosfor och få det vakuumpumpat hos någon?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De är lite mer avancerade än så, i princip var de ett komplett katodstrålerör.
xxargs

Inlägg av xxargs »

fasen blev nostalgisk på riktigt - och att ersätta en sådan grej med en billig ledstapel kommer ju inte på frågan... - om någon frågar mig!

Lycka till i din jakt på fungerande rör och besväret med alla spänningar mm. för att få det hela att fungera.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Antar att det är explicit en sådan här det är frågan om (magic eye tube):

Bild
(fler på akh.se: Magic eyes bl.a EM800)

Ett provrör i glas vars insida får ett tunt lager fosfor och ett galler innanför som agerar katod och en uppvärmd anod samt ett avböjningsgaller emellan borde åstadkomma en liknande funktion? enligt principen acceleration avböjning och excitation.
Gissningsvis är nog stort vakuum ett svårt problem.

Håller med xxargs för övrigt, inga lysdiodsstaplar här inte. :oops:
Btw, radiomuseum.org: Overview of Technologies for Vintage Electronic Indicators ..mums ;)
solderingpoint.com: Tiny85 Controlled EM800 Indicator Tube
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är begagnade sådana här värda nåt att tala om ?

Vet att jag ska ha ett gäng som jag sparat frånd en tiden då man skrotade gamla fina rörradios i sin ungdom, inte för att jag vet var dom är just nu men om dom är värda pengar så kan man ju leta :D
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Det är exakt den där med "band" som jag tänkte på men det finns ju även de som är ovala, glipar liksom som med "ögonlock".

Hmmm.. så fosforen i rören ger sig med tiden.. ajdå.. jaja.. men då har jag fått lite nummer att leta på.

LED´s?!! HUGA! :shock: :lol: Jo det funkar men har inte alls samma charmfaktor!
Kanske om det gick att använda EL plast eller så men det funkar ju inte så. Det är ju av eller på som gäller där.
En ful variant är ju en mini färg LCD som man har en mikrokontroller till men det är inte heller "fair play", det ska helst lukta bränt damm! :D

Mer tips?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade man haft lite fosfor av rätt typ så hade det varit kul att se om det gått att slänga ihop ett rör som en kul grej någon gång. :)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dessa ögon är riktigt roliga och det finns, framför allt hos nostalgiska rörbögar ett stort intressa att använda sådana till VU-metrar. har man sådana här liggande ska man, om man inte vill ha dem, se till att de får nya ägare!

Typisk koppling:
Bild

Typiska applikationer:
Bild

Bild

Forumets egen Knopp har tydligen brukat sådana:
http://www.knopp.se
Bild
GalFisk

Re: "Magiska ögon" ? (radiorörsindikator)

Inlägg av GalFisk »

Jag har ett runt öga liggande, som jag insett att jag nog aldrig kommer använda, och som jag därför gärna ser till att får en ny ägare. Röret har trådar lödda på alla pinnar och lödningarna täckta med krympslang. Jag har drivit det med spänning från en CCFL-inverter, och även styrt utslaget på ögat, och det fungerar utmärkt.
Jag har en gammal fungerande rörradio med ovalt öga, som jag kan sätta mig och titta på om jag känner mig nostalgisk:)
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Oh! Underbart GalFisk, Pm på väg! :)
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Underbara bilder Soundbrigade, VU meter! Vet precis vad nästa projekt ska bli! :)
Skriv svar