Med anledning av tråden Baud vs bps. Vilka ingrepp skulle behövas för att få ett vanligt ADSL modem att fungera som DSLAM till ett annat vanligt ADSL modem?
(tänker mig G.992.1 - G.DMT och 8 Mbit/s på max 20 meter)
Skulle man kunna växla frekvenskanaler genom att t.ex filtrera-blanda-filtrera i varsinn riktning och resterande fixar modemen själva?
Få ordinärt ADSL modem att fungera som DSLAM?
Re: Få ordinärt ADSL modem att fungera som DSLAM?
Jag har för mig att det skall gå att få två adsl modem att synca genom att bara koppla samman dem och lägga på någon spänning.
Dock får man inte asymetrisk hastighet har jag för mig utan bara "upload" hastigheten
Men som sgt det kan vara något jag inbillat mig
Dock får man inte asymetrisk hastighet har jag för mig utan bara "upload" hastigheten
Men som sgt det kan vara något jag inbillat mig
Hmm, ja jag har ju två oanvända ADSL-modem hemma nu... (Fick två av misstag när jag skaffade ADSL, de vimsade till beställningen så jag har haft ett legat som reserv hela tiden.)
ISDN-grejer var visst rätt lätt att "vända" på har jag förstått, det som krävdes var spänningsmatningen om jag inte minns fel (jag tittade ett tag på att försöka använda våra gamla ISDN-telefoner mot en Asterisk-växel hemma, men det har inte blivit nån Asterisk ännu).
ISDN-grejer var visst rätt lätt att "vända" på har jag förstått, det som krävdes var spänningsmatningen om jag inte minns fel (jag tittade ett tag på att försöka använda våra gamla ISDN-telefoner mot en Asterisk-växel hemma, men det har inte blivit nån Asterisk ännu).
Sökte lite på det men kan inte hitta något.
Måste ha blandat ihopa det med vanliga modem, för det har jag för mig att det skall gå.
Vore dock fränt om någon kan hitta ett sätt
Måste ha blandat ihopa det med vanliga modem, för det har jag för mig att det skall gå.
Vore dock fränt om någon kan hitta ett sätt
Verkar behövas SDSL.
Vissa modem går tydligen att programmera om till SDSL, men inte alla.
Vissa modem går tydligen att programmera om till SDSL, men inte alla.