Baud vs bps
Re: Baud vs bps
Nja, Kermit var det vill jag minnas vanligaste protokollen, då det var det mest robusta, och snabbaste, de andra kunde ha problem på vissa linor.
The Kermit protocol evolved through the 1980s into a de facto data communications standard
> ehh - BBS låg man på i flera år _innan_ Internet övh. började bli tillgänglig utanför högskola och universitet...
Min poäng var att man inte bytte från "modem" till "internet".
Jag körde många år en helt vanlig internet förbindelse med de
vanliga protokollen som man kör idag (http, pop3 o.s.v), enda
skillnaden var att det gick långsammare.
BBS och liknande var en äldre teknik som i och för sig också
normalt gick över modem. Men som sagt, det finns inget
motsatsförhållande mellan "modem" och "internet". Vi hade
ett 56K modem kopplat till en vanlig switch som vi delade
mellan 2-3 datorer. Sedan uppgraderade vi till 250 Kb/s ADSL.
Min poäng var att man inte bytte från "modem" till "internet".
Jag körde många år en helt vanlig internet förbindelse med de
vanliga protokollen som man kör idag (http, pop3 o.s.v), enda
skillnaden var att det gick långsammare.
BBS och liknande var en äldre teknik som i och för sig också
normalt gick över modem. Men som sagt, det finns inget
motsatsförhållande mellan "modem" och "internet". Vi hade
ett 56K modem kopplat till en vanlig switch som vi delade
mellan 2-3 datorer. Sedan uppgraderade vi till 250 Kb/s ADSL.
Du har helt rätt sodjan, jag gjorde sammaledes, körde modem mot tele2's modempooler för access till sunet, detta var väl typ -95 eller så, kommer inte ihåg exakt när internet blev tillgängligt utanför univeristeten.
Men man kunde ej få reda på om det tillkommit någon email (t.ex) eftersom man vart tvungen att koppla upp sig vilket lätt tar 30s och några sköna televerksslantar.
Tele2 hade väl någon nummerpresentatörstjänst så att man kunde meddela att det fanns något att hämta. Men det var ovanligt och ostandardiserat.
Tele2 hade väl någon nummerpresentatörstjänst så att man kunde meddela att det fanns något att hämta. Men det var ovanligt och ostandardiserat.
> Nja, Kermit var det vill jag minnas vanligaste protokollen,
http://www.columbia.edu/kermit/ck90.html
http://www.kermitproject.org/
http://www.columbia.edu/kermit/ck90.html
http://www.kermitproject.org/
Kod: Markera allt
$
$ kermit
C-Kermit 9.0.300 OPEN SOURCE:, 30 Jun 2011, for OpenVMS Alpha
Copyright (C) 1985, 2011,
Trustees of Columbia University in the City of New York.
Type ? or HELP for help.
USER:[JANNE] C-Kermit>help
C-Kermit 9.0.300 OPEN SOURCE:, 30 Jun 2011, Copyright (C) 1985, 2011,
Trustees of Columbia University in the City of New York.
Type EXIT to exit.
Type INTRO for a brief introduction to C-Kermit.
...
...
USER:[JANNE] C-Kermit>Kod: Markera allt
USER:[JANNE] C-Kermit>intro
Welcome to VMS C-Kermit communications software for:
. Error-free and efficient file transfer
. Terminal connection
. Script programming
. International character set conversion
. Numeric and alphanumeric paging
Supporting:
. Serial connections, direct or dialed.
. Automatic modem dialing
. TCP/IP network connections:
- Telnet sessions
- Rlogin sessions
- FTP sessions
...
...Kod: Markera allt
USER:[JANNE] C-Kermit>news
Welcome to C-Kermit 9.0.299. New features since 8.0.211 include:
. Open Source Simplified 3-Clause BSD License
. Full 64-bit memory model on platforms that support it
. Large file support (64-bit file size) on most platforms
. Long integer variables and constants in commands and scripts
. Bigger maximum command and macro lengths
. Bigger filename expansion space
. New super-flexible RENAME command
. New COPY and DIRECTORY command options
. New TOUCH command
. Raw SSL/TLS connections for connecting to POP3 and similar services
. At prompt, Ctrl-K recalls most recent filename
. Scripting and performance improvements and bug fixesRe: Baud vs bps
Det intressanta är väl vilka "features" som fanns före 1994 då ABC-klubben och Algonet erbjöd internet tillgång via modem för dödliga?
> eftersom man vart tvungen att koppla upp sig
Men det är ju igen skillnad mot idag, i sig.
Vi hade ett extra abonnemang på det andra trådparet som alltid
drigs in vid äldre teleinstallationer. Routern/switchen var konfigurerad
att ringa upp via modemet automatiskt så snart det kom en extern
IP-adress. Fungerade helt OK, körde firman hemmifrån på det sättet
under mång år. Men visst blev det ett lyft med 250 Kb ADSL...
Men det är ju igen skillnad mot idag, i sig.
Vi hade ett extra abonnemang på det andra trådparet som alltid
drigs in vid äldre teleinstallationer. Routern/switchen var konfigurerad
att ringa upp via modemet automatiskt så snart det kom en extern
IP-adress. Fungerade helt OK, körde firman hemmifrån på det sättet
under mång år. Men visst blev det ett lyft med 250 Kb ADSL...
Nä nä, modemet hade man till att (inledningsvis) ringa runt BBS:er och sen polla sin FidoNet-nod:)sodjan skrev:Hur då "internet började dyka upp"?
Det var ju det man hade modemet till.
Och så laddade man ner "porr-GIF:ar" (som oftast mest var toplesstjejer:). Fast jag laddade inte ner så mycket, jag hade så lite disk att jag hade ju inget att ladda upp och många ställen hade ju "quota" så man var tvungen att ladda upp för att kunna ladda ner. Jag orkade inte sitta och skyffla filer mellan olika BBS:er via min lilla 5 MB hårddisk i min XT.
Men det har väl ingen påstått heller?sodjan skrev: Min poäng var att man inte bytte från "modem" till "internet".
Jag tolkade det som att filöverföringsprotokollet som klarade dubbelriktad överföring kom precis innan folk gick över till att använda modemen för SLIP/PPP.
Man körde ju också "internet" med modemet innan man fick tcp/ip hem, d.v.s. man körde dator som en ren terminal. Då fick man ju först ladda ner filerna till den maskin man loggade in på (i mitt fall en av ABC-klubbens maskiner) och sen fick man köra Zmodem för att ladda hem filen därifrån.
-
limpan4all
Har ni inte lite fel...
56k2 standarden och den sista "modem" standarden V90 körde digitalt hela vägen in i modemet för downstream och analogt med 33k6 up. Egentligen var det samma teknik ned som sedan kom för ISDN som kör 64k+64k+16k dvs 144kbit/s digitalt hela vägen ned på samma gamla vanliga telefonledningar som bara klarar 3400Hz. Fast inför 56k2 och V90 så ändrades linjekorten i stationerna och själva ISP/BBS operatörerna hade inte längre några modem hos sig själva mera utan ISDN linjekort med 30 st 64kbit kanaler vardera.
Körde bara modem mot internet under något år innan jag bytte upp mig till ISDN DUAL mot Telia, ingen uppkopplingsavgift och endast sekunddebitering motsvarande 12 öre per minut, man satte själv upp vilkoren för när man skulle koppa i eller ur den andra kanalen så att man utnyttjade 128kbit/s för nedladdningar men bara 64kbit/s för surfande. Jag kan inte påminna mig att det var särskillt myket dyrare totalt sett än ADSL per månad, fast ADSL går ju mycket fortare...
56k2 standarden och den sista "modem" standarden V90 körde digitalt hela vägen in i modemet för downstream och analogt med 33k6 up. Egentligen var det samma teknik ned som sedan kom för ISDN som kör 64k+64k+16k dvs 144kbit/s digitalt hela vägen ned på samma gamla vanliga telefonledningar som bara klarar 3400Hz. Fast inför 56k2 och V90 så ändrades linjekorten i stationerna och själva ISP/BBS operatörerna hade inte längre några modem hos sig själva mera utan ISDN linjekort med 30 st 64kbit kanaler vardera.
Körde bara modem mot internet under något år innan jag bytte upp mig till ISDN DUAL mot Telia, ingen uppkopplingsavgift och endast sekunddebitering motsvarande 12 öre per minut, man satte själv upp vilkoren för när man skulle koppa i eller ur den andra kanalen så att man utnyttjade 128kbit/s för nedladdningar men bara 64kbit/s för surfande. Jag kan inte påminna mig att det var särskillt myket dyrare totalt sett än ADSL per månad, fast ADSL går ju mycket fortare...
Begränsningen på bandbredden satt ju i telestationen. Vanlig analog telefoni samplades i 8 bitar i 8 kHz (vilket ger 64 kbit/s). Sen gick det digitalt i telenätet.
Därför blev det i omöjligt att köra snabbare än så, du kan inte köra mer än 64 kbit/s genom en digital förbindelse som är 64 kbit/s.
Innan växlarna digitaliserades hade man kunnat köra snabbare, eftersom man då hade en analog förbindelse och bandbredden bara begränsades av kabelns kvalitet. När jag höll på med närradio så körde vi rätt ofta "telefonlänk" och då fick man ibland ringa om några gånger för att få en bra förbindelse (man hamnade på dåliga par ibland).
ISDN anslöt ju till ISDN-stationer, där skedde ingen omvandling utan det var i princip digitalt hela vägen ut till abonnent. Man körde 144 kbit/s på vanliga kopparkablar. Såvitt jag vet använda ISDN igen modulering (jag hittar dåligt med info om det)
Och ISDN fanns långt innan 56k-modemen kom, ISDN kom på 80-talet redan.
Därför blev det i omöjligt att köra snabbare än så, du kan inte köra mer än 64 kbit/s genom en digital förbindelse som är 64 kbit/s.
Innan växlarna digitaliserades hade man kunnat köra snabbare, eftersom man då hade en analog förbindelse och bandbredden bara begränsades av kabelns kvalitet. När jag höll på med närradio så körde vi rätt ofta "telefonlänk" och då fick man ibland ringa om några gånger för att få en bra förbindelse (man hamnade på dåliga par ibland).
ISDN anslöt ju till ISDN-stationer, där skedde ingen omvandling utan det var i princip digitalt hela vägen ut till abonnent. Man körde 144 kbit/s på vanliga kopparkablar. Såvitt jag vet använda ISDN igen modulering (jag hittar dåligt med info om det)
Och ISDN fanns långt innan 56k-modemen kom, ISDN kom på 80-talet redan.
Z-modem var snabbast, men Kermit kunde gå snabbt om man såg till att konfigurationen var rätt. Default var ofta något som "alltid funkade" men inte hade så lysande prestsanda, t.ex. påslagna workarounds för linor som inte klarar alla tecken och med liten paketstorlek.TomasL skrev:Nja, Kermit var det vill jag minnas vanligaste protokollen, då det var det mest robusta, och snabbaste, de andra kunde ha problem på vissa linor.
The Kermit protocol evolved through the 1980s into a de facto data communications standard
Z-modem fanns väl i stort sett "bara" i "ringa bbs"-terminalprogrammen och givetvis på BBS'erna. Kermit fanns väl rätt sällan på BBS'er men var väl vad som oftast gällde för att skicka filer mellan större burkar.
Som vanligt så har det alltså varit en slags glapp mellan vad de som sysslar med större datorsystem kör och vad hemanvändare kör. Jämför för övrigt filformatkrigen på senare år där händiga konsumenter vill ha mp3, ogg vorbis och Xvid, medan hemelektroniktillverkare klämmer in stöd för aac, wma och motsvarande skit...