Ljud finns
Ibland vid start blinkar bilden till kort. När den belyses så kan jag skönja en bild.
Jag har arbetat med TV för 20-30 år sen men aldrig med LCD.
Jag har mätt en del i nätdelen, inte hittat ngt fel.
Jag lutar åt att det är backlight som är fel, men jag vet inte hur det är gjort på denna tv.
Jag har schema.
Det verkar som det kallas för scaler här. Är belysningen gjord med lysdioder eller hur är är den gjord. Jag kan inte se något speciellt när jag bara tagit av bakstycket
Hur gå vidare?
Philips LCD TV 30PF9946 med chassi LC4.6E saknar backlight?
Re: Philips LCD TV 30PF9946 med chassi LC4.6E saknar backlig
Oftast kondensatorer gone bad. Kolla först och främst efter svullna kondningar i nätdelen till backlighten.
Det är "lysrör" som belyser skärmen.
Hittar du inga trasiga kondningar så får du kolla med en ESR-mätare eller börja mäta spänningar. Ofta ligger felet i felaktig matningsspänning eller rippel (pga trasiga kondningar) på denna.
Det är "lysrör" som belyser skärmen.
Hittar du inga trasiga kondningar så får du kolla med en ESR-mätare eller börja mäta spänningar. Ofta ligger felet i felaktig matningsspänning eller rippel (pga trasiga kondningar) på denna.
Jag har inte sett någon svälld lyt. Matningsspänningen som ska justeras till 12,2 v är ok. Har inte kollat ripplet på den, ska göra det.
Hur se lysrören? Måste man isär med allt först?
Hur se lysrören? Måste man isär med allt först?
Nu har jag själv inte sett någon skärm i bitar annat än på bild men vad jag förstått så distribueras ju ljuset på ena eller andra sättet så de borde ju vara inbakade rätt bra. Själva röret är ju inte mycket intresse i heller är det paj så är tvn paj.
Kolla så signalen som ska slå på nätagget (till BL) fungerar.
Tyvärr kan jag inte mer än såhär.
Lycka till!
Kolla så signalen som ska slå på nätagget (till BL) fungerar.
Tyvärr kan jag inte mer än såhär.
Lycka till!