Vågar jag använda kontaktspray till potentiometrar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Vågar jag använda kontaktspray till potentiometrar?

Inlägg av psynoise »

Förra helgen ägnade jag lite tid åt musikproduktion vilket var första gången på många år. Min studio består av analoga mixerbord och diverse virtuella analoga synthar och effektprocessorer. Tyvärr som jag hade befarat var mixerbordens potentiometrar bedrövliga med både knaster och avbrott.

Min princip har länge varit att hålla lösningsmedel borta från potentiometrar då det ursprunliga fettet försvinner. Har man tid och massa ork går det ofta bra att motionera potentiometrarna flera gånger. Men nu rör det sig om långt över 30 potentiometrar så jag börjar fundera på kontaktspray.

I källaren hittade jag en burk Teslanol Oszillin T6 med en påklistrad etikett från Kjell och Co som påstår att den är smörjade och lämplig för potentiometrar. Stämmer detta eller finns det några lämpligare kontaktsprayer som går att använda?

Jag behöver en liten knuff i ryggen innan jag vågar gå in i musikstudion med sprayburken. Som tonåring lagade jag mycket hemelektronik och då sprayade jag friskt vilket man ofta fick ångra ett halvår senare.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Vågar jag använda kontaktspray till potentiometrar?

Inlägg av SM7CZR »

Ta´t lugnt nu! :)
Har sett en sådan diskussion här på forumet, men har glömt vilken sort som alla var överrens om
skulle vara den bästa för kolbanor. Gör en sökning på forumet så dyker det säkert upp.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Blir ju sällan eller aldrig bra med elektronikspray, jag har använt det till nöds för att fixa mixerbord (då inget annat mixerbord fanns för en spelning).
Den jag kör heter Kontakt 60 och den är ok för potentimeterbruk. Men, man ska nog först spraya, sedan dra regeln fram och tillbaka så oxid försvinner, sedan spraya igen, därefter om man kan liksom skölja av med nått annat, typ sprit eller isopropanol så det inte torkar fast på kolbanan.
Folxam

Inlägg av Folxam »

Jag har sett Kontakt 60 och Kontakt WL stå tillsammans i gammal studiomiljö med ett 40-tal kanaler, med reglar och pottar så det står härliga till.

CRC:s hemsida säger att man ska lösa oxid med 60, skölja bort med WL för att slutligen skydda med lite mer 60.

http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... ELECTRONIC
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förr brukade jag använda Kontakt 60 och sedan Kontakt 61 men vad jag mins blev det inte helt bra. Men Kontakt WL var något nytt för mig som kanske kan få det bättre.

Kontakt 60
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... &brand=KOC

Kontakt 61

Kontakt wl

Enligt CRC är det lämpligt att lösa upp smuts och oxider med Kontakt 60, skölja bort med Kontakt WL för att sedan skydda med Kontakt 61.

Sökte lite snabbt över svenska hemsidor och kunde tyvärr inte hitta någon av följande produkter. Kontakt 60 och 61 köpte jag en gång väldigt billigt på utförsäljning hos Bejoken, tror även Kjell och Co hade dessa för sisådär 10 år sedan och nu såg jag att även ELFA har haft men att produkten har utgått. Var har ni andra senast köpt in dessa?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... t=+vaselin

Antar att du aldrig kom så långt som till att testa? ;)

Hur som haver så är det bästa metoden jag använt mig av iaf med
gott resultat för såväl mig själv som betalade kunder. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Den tråden hade jag glömt bort :).

De främsta tipsen var bland annat vitt vaselin rekommenderat av Tompa74 och DeoxIT eller swish extra av Dar303. Precis som jag skrev då är vaselin intressant men hur kan man applicera detta utan montera isär en potentiometer?

Vitt vaselin finns på apoteket

http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=100615

För DeoxIT finns en himla massa olika produkter hos Svalander

http://www.svalander.se/shoppen/deoxit_oljor/deoxit
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Elfa har på sprayflaska som kanske fungerar: 80-222-13
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag använder CRC 2-26 fast det är sällan potentiometrar behöver
åtgärdas med spray tycker jag.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tack för alla tips.

Vid en närmare titt hade ELFA mycket ur Kontakt Chemie-sortimentet vilket jag först inte lyckades hitta.

Kontakt 60 80-217-03
Kontakt 61 80-217-21
Kontakt WL 80-217-37
Kontakt 701 80-222-13

Nu fanns inte alla för direkt leverans men när de anländer tänker jag prova lösa upp med Kontakt 60, skölja bort med Kontakt WL samt skydda med Kontakt 701. Skulle 701 inte fungera bra blir det istället att skydda med 61.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

OJ, det verkar bli dyrt. Men det är klart billigare än att byta alla pot-ar. :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Tycker att det kan aldrig så noga poängteras att spray på pot:ar är en nödlösning/quick fix och att den riktiga lösningen är att byta dem. Som jag skrev så har jag använt det några fåtal gånger, en gång för att få ett mixerbord att fungera då inget annat fanns att tillgå, till exempel.
J10

Inlägg av J10 »

Gäller ca samma tips för tex radio-knappar och dylikt som börjat trilskas med tiden?
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Gizmo skrev:Tycker att det kan aldrig så noga poängteras att spray på pot:ar är en nödlösning/quick fix och att den riktiga lösningen är att byta dem.
Stämmer tyvärr inte med verkligheten!

Vad som funkar beror på orsaken till felfunktionen. En pot som skrapar för att det är damm/skit
i den blir bokstvligen som ny efter rengöring. Likaså oxiderade metallkontakter som inte är mekaniskt
utslitna funkar bra efter rengöring. En ny komponent har inte bättre funktion i dessa fall.

Det finns ingen universalspray som löser fett/oxider + smörjer och skyddar efteråt.
Skiten blir kvar och problemen återkommer men t.ex. produkterna som psynoise nämnde
(Kontakt Chemie) har var och en en enda funktion som de dessutom gör bra.

För att lyckas med en rengöring måste man ibland fysiskt öppna potentiometrar och omkopplare
så att medlen kan rinna ut, de ska inte torka ut innuti. Har helrenoverat några vintage-förstärkare
där potar och omkopplare har haft öppningar eller gått att ta isär. (Schadow-omkopplare som fanns
i Luxor och Tandberg m.fl. är som Legobyggsatser och rena drömmen att få tillbaka funktionen på.)
Funktionen är efter flera års användning efter renoveringarna helt oklanderlig.

Löd bort, öppna, rengör det som är skitigt/oxiderat.
Köp nytt bara om det är mekaniskt skadat/utslitet.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Faderlube är det man skall använda till mixerbordsreglar. Speciellt framtaget för ändamålet. Men som sagts tidigare så är även detta bara en temporör lösning då knaster ofta är att kolbanan i pottarna fysiskt har slitits bort med tiden.
Skriv svar