Mätarbrygga till mixerbord
Re: Mätarbrygga till mixerbord
Testade att lägga till 26 st och fick pris kring en tusing så precis som du sa. Fast känns ändå värt? kortet klart alla delar ect. hmm
Re: Mätarbrygga till mixerbord
Undrar ba va som menas med det?
"The circuitry consists of a level indicator for low frequency signals"
"The circuitry consists of a level indicator for low frequency signals"
Re: Mätarbrygga till mixerbord
Den ser ut att vara ganska simpel... En radda transistorer bara. Antagligen något i stil med denna
Re: Mätarbrygga till mixerbord
För att få ut någon vettig information från lysdiodsstapeln bör varje punkt ha en definierad spänningströskel men lämpligt värde. De enklare kopplingarna med enbart transistorer kan säkerligen fallera på detta, antingen är värdena inte optimala eller så kan variationer hos komponenterna ge olika trösklar.
Re: Mätarbrygga till mixerbord
Den här konstruktionen då?
http://www.ebay.it/itm/PCB-vumeter-vu-m ... a80b0#shId
Eller den? fast ser inte ut att ha nån IC
http://www.ebay.com/itm/Mono-LED-indica ... 1e78fdcb54
http://www.ebay.it/itm/PCB-vumeter-vu-m ... a80b0#shId
Eller den? fast ser inte ut att ha nån IC
http://www.ebay.com/itm/Mono-LED-indica ... 1e78fdcb54
Re: Mätarbrygga till mixerbord
Intressant projekt!
Ett par kommentarer:
Det finns en anledning till att bargraphs nästan aldrig används förutom av de som är sugna på att bygga något med en bargraph, ungefär. Orsaken är enkel, det är rätt svårt att läsa av en sån display!
Eftersom du har ett bord som är så stort att det inte är rackmonterat så antar jag att platsen inte är ett jätteproblem? I så fall så röstar jag för att du bygger med stående lysdioder.
Värt att fundera på är vilken karaktäristik du vill ha - toppvärde, RMS, kombination o.s.v.? Också värt att fundera på är vad du vill mäta. Vill du veta hur insignalen varierar i styrka? Vill du veta om något i kanalen klipper? Vill du mäta före eller efter tonkontrollerna? RMS visar väl mer hur starkt ljudet "känns" medan toppvärde visar rätt exakt hur nära klippning man är. Du kanske till och med vill ha olika karaktäristik på olika kanaler och/eller valbart? T.ex. toppvärde på utgångsmätare om du kör in ljudet till datorljudkort, bandspelare eller liknande, men RMS på ingångskanalerna för att se "hur starkt spelar trummisen egentligen"?
En trevlig variant är att ha långsamsjunkande toppvärdesvisning som tänder en "punkt"-visning på stapeln, och en snabbare sjunkande visning som lyser upp hela stapeln nerifrån. Då ser du både var toppen under den senaste sekunden legat och också hur nivån snabbt varierar.
En grej som antagligen kan sänka kostnaden rejält, men också är en viss störningsfara, är att bygga en multiplexlösning.
Om man utgår från blockschemat psynoise visat så går fungerar multiplex enkelt förklarat så att du bygger likriktaren och integratorn (och/eller toppvärdeskännare) för varje ingångskanal, men istället för en trave komparatorer (eller färdig VU-meterkrets) så går varje insignal till ingången på en digitalt styrd analog omkopplare, byggd av t.ex. någon/några av kretstyperna 4051, 4053, 4066. Ingångsvalet styrs av en räknare som hela tiden snurrar runt från noll till antalet kanaler minus ett (t.ex. 0-15 för 16 kanaler). Utgången från den analoga omkopplaren går till EN uppsättning komparatorer (eller EN VU-meterkrets), och utgångarna går till ett gäng d-vippor (t.ex. 74xx273), en uppsättning per kanal, vars utgångar direkt driver lysdioderna.
Fördelen med en sådan koppling är att du bara behöver en uppsättning av komparatorerna och det inte kostar särskilt mycket extra att t.ex. också bygga så att du både ser "långsiktigt" toppvärde som en tänd punkt och också momentan nivå som stapel samtidigt, eller vad du annars kan vilja ha för extrafunktioner.
Nackdelen är att du måste vara riktigt noga med att bygga rätt så att klocksignalen och andra signaler från denna digitala koppling inte strålar tillbaka till mixens analoga kretsar. Om du vågar dig på att bygga på det här sättet så skulle jag nog rekomendera ett första ingångskort med likriktare och integrator/toppvärdeskännarkretsar för alla kanaler (eller typ ett kort per åtta kanaler, eller vad du kan tänkas vilja ha för uppdelning). Detta kort kan med fördel ha balanserade ingångar även om utsignalen från mixern är obalanserad. Detta kort matar sen kortet med 4051/4053/4066-analogmux, oscillator, räknare, komparatorer/vu-meterkrets & co. Ut från det kortet kan du sen mata ett stort avlångt displaykort där alla d-vippor och lysdioder sitter.
OBS att du kan i princip även få störningar i form av små klickljud när lysdioderna tänds/släcks även med en icke-multiplexad lösning, även om du ska ha extremt mycket mer otur för att få det problemet.
För att undvika störningar så är tricket att dra matningsspänning, jord och signaler på rätt sätt, och avkoppla matningsspänningen.
Tänk för övrigt på att hela bygget kommer dra rätt mycket ström om alla dioderna matas styckvis som i det första länkade schemat (eller mitt multiplexförslag med D-vippor). Om varje lysdiod drivs med 20mA och du har 20 dioder * 16 staplar så blir det 0,02*20*16=6,4A! Visserligen inte så mycket effekt, vid 5V blir det 32W, men ändå rätt mycket strömstyrka i ledningarna. En matning som är såpass låg som möjligt men fortfarande orkar driva lysdioderna med litet seriemotstånd är helt klart bäst i det läget.
P.S: sorry att jag krånglar till det med en massa extragrejer, ytterligare alternativ, beslut å sånt.
JimmyAndersson: 15 är inte alls så oturligt antal som 17, då går det garanterat åt "en extra av allt och lite till"

Ett par kommentarer:
Det finns en anledning till att bargraphs nästan aldrig används förutom av de som är sugna på att bygga något med en bargraph, ungefär. Orsaken är enkel, det är rätt svårt att läsa av en sån display!
Eftersom du har ett bord som är så stort att det inte är rackmonterat så antar jag att platsen inte är ett jätteproblem? I så fall så röstar jag för att du bygger med stående lysdioder.
Värt att fundera på är vilken karaktäristik du vill ha - toppvärde, RMS, kombination o.s.v.? Också värt att fundera på är vad du vill mäta. Vill du veta hur insignalen varierar i styrka? Vill du veta om något i kanalen klipper? Vill du mäta före eller efter tonkontrollerna? RMS visar väl mer hur starkt ljudet "känns" medan toppvärde visar rätt exakt hur nära klippning man är. Du kanske till och med vill ha olika karaktäristik på olika kanaler och/eller valbart? T.ex. toppvärde på utgångsmätare om du kör in ljudet till datorljudkort, bandspelare eller liknande, men RMS på ingångskanalerna för att se "hur starkt spelar trummisen egentligen"?
En trevlig variant är att ha långsamsjunkande toppvärdesvisning som tänder en "punkt"-visning på stapeln, och en snabbare sjunkande visning som lyser upp hela stapeln nerifrån. Då ser du både var toppen under den senaste sekunden legat och också hur nivån snabbt varierar.
En grej som antagligen kan sänka kostnaden rejält, men också är en viss störningsfara, är att bygga en multiplexlösning.
Om man utgår från blockschemat psynoise visat så går fungerar multiplex enkelt förklarat så att du bygger likriktaren och integratorn (och/eller toppvärdeskännare) för varje ingångskanal, men istället för en trave komparatorer (eller färdig VU-meterkrets) så går varje insignal till ingången på en digitalt styrd analog omkopplare, byggd av t.ex. någon/några av kretstyperna 4051, 4053, 4066. Ingångsvalet styrs av en räknare som hela tiden snurrar runt från noll till antalet kanaler minus ett (t.ex. 0-15 för 16 kanaler). Utgången från den analoga omkopplaren går till EN uppsättning komparatorer (eller EN VU-meterkrets), och utgångarna går till ett gäng d-vippor (t.ex. 74xx273), en uppsättning per kanal, vars utgångar direkt driver lysdioderna.
Fördelen med en sådan koppling är att du bara behöver en uppsättning av komparatorerna och det inte kostar särskilt mycket extra att t.ex. också bygga så att du både ser "långsiktigt" toppvärde som en tänd punkt och också momentan nivå som stapel samtidigt, eller vad du annars kan vilja ha för extrafunktioner.
Nackdelen är att du måste vara riktigt noga med att bygga rätt så att klocksignalen och andra signaler från denna digitala koppling inte strålar tillbaka till mixens analoga kretsar. Om du vågar dig på att bygga på det här sättet så skulle jag nog rekomendera ett första ingångskort med likriktare och integrator/toppvärdeskännarkretsar för alla kanaler (eller typ ett kort per åtta kanaler, eller vad du kan tänkas vilja ha för uppdelning). Detta kort kan med fördel ha balanserade ingångar även om utsignalen från mixern är obalanserad. Detta kort matar sen kortet med 4051/4053/4066-analogmux, oscillator, räknare, komparatorer/vu-meterkrets & co. Ut från det kortet kan du sen mata ett stort avlångt displaykort där alla d-vippor och lysdioder sitter.
OBS att du kan i princip även få störningar i form av små klickljud när lysdioderna tänds/släcks även med en icke-multiplexad lösning, även om du ska ha extremt mycket mer otur för att få det problemet.
För att undvika störningar så är tricket att dra matningsspänning, jord och signaler på rätt sätt, och avkoppla matningsspänningen.
Tänk för övrigt på att hela bygget kommer dra rätt mycket ström om alla dioderna matas styckvis som i det första länkade schemat (eller mitt multiplexförslag med D-vippor). Om varje lysdiod drivs med 20mA och du har 20 dioder * 16 staplar så blir det 0,02*20*16=6,4A! Visserligen inte så mycket effekt, vid 5V blir det 32W, men ändå rätt mycket strömstyrka i ledningarna. En matning som är såpass låg som möjligt men fortfarande orkar driva lysdioderna med litet seriemotstånd är helt klart bäst i det läget.
P.S: sorry att jag krånglar till det med en massa extragrejer, ytterligare alternativ, beslut å sånt.

JimmyAndersson: 15 är inte alls så oturligt antal som 17, då går det garanterat åt "en extra av allt och lite till"


Re: Mätarbrygga till mixerbord
Ju mer ja kollar runt dessto fler lösningar finns det hehe, tar för dina förslag. Får fundera, ioförsig borde det vara smartast att inte ta ett för komplext alternativ eftersom jag äär rätt grön på elektronik, något riktigt lat lösning vore...
fast är roligare att bygga
http://www.aliexpress.com/item/25pcs-VU ... 36701.html
fast är roligare att bygga
http://www.aliexpress.com/item/25pcs-VU ... 36701.html