Som extra skydd i fall det skulle bli något internt fel i ett SMPS med flytande utgångar, vill inte jorda negativa utgången i onödan och det skall inte behövas av vad jag har fått fram. Det interna överspänningsskyddet känner inte av överspänningar relativt jord.
Någon som vet hur spänningsaggregat med flytande utgångar brukar vara konstruerade?
Tänkte jag skulle prova att bygga skyddet hur som helst, samt prova att mäta hur snabbt det kan bli, om det nu funkar

Ska testa med några relän (ELFA 37-070-56), de jag har drar vid ca 5-5,5V / 19-20mA, kontaktorn separerar polerna 5-15ms efter det strömmen till den har brutits. Vill helst inte behöva jorda den negativa utgången i onödan. Edit1,
Man kanske kan förspänna kopplingen om man vill, nedan.
Skrev visst in ett felaktigt värde på motstånd i förra skissen, borde vara rätt värde i nedanstående skiss, tycker jag.
Är väl bara att testa lite nu, tänkte använda reostater och effektmotstånd så grejerna håller vid stora fel/ även om en ganska hög spänning skulle lyckas nå ut till de normalt flytande utgångarna.
Edit2,
Det gick bra att justera så de små 12V reläna drog som önskat vid spänningarna 48V och 73V, ena relät drog någon volt efter det andra, går nog att fixa det med, fast att det ena drar lite efter det andra spelar inte så stor roll. Egentligen räcker det med ett 12V relä för att uppnå önskad funktion, det andra är bara för att ge mer säkerhet, om man provar funktionen med jämna mellanrum borde sannolikheten vara liten att båda reläna skulle lägga av precis samtidigt när/ om de någon gång skulle behövas. Nästa steg blir att se hur lång tid det tar från det en felspänning eller felström uppstår till dess kontaktorn separerat polerna. Samt kanske kontrollera om olika temperaturer påverkar tillslagsspänningen (kontaktor frånslaget), uppkopplat som här skedde tillslag vid i princip samma spänning, och som det verkar nu tillräckligt bra.
Några bilder, rena terapiarbetet att böja och stoppa ner dioderna i kopplingsdäcket

Kanske är enklare att använda zenerdioder, men om felspänningen blir stor kan det å andra sidan kanske vara bättre med en bunt vanliga dioder i serie för att begränsa spänningen över reläna?
Edit3,
Har testat vad frånslagstiden kan bli, det gick bättre än väntat (om jag inte läst fel på oscilloskopet nu då

Kopplade upp som nedan och provade säkert 30-40 ggr, som sämst blev frånslagstiden ca 22ms, några få gånger, och som bäst kanske ca 14-15ms, mestadels låg tiden runt ca18ms (om jag nu inte har misstagit mig på något). Det verkar va ganska ok efter vad jag har läst. Jag hittade en PDF om vad som anses vara acceptabelt, hittar jag den länkar jag till den.
Test uppkoppling.
Edit4,
Länk till PDF om tid och ström som kan vara farlig, vid dykning i o f s -> http://www.imca-int.com/media/71132/imcad045.pdf
Edit5,
Tänkte jag skulle slippa att skaffa isoleringstransformatorer till en begagnad strömförsörjning jag köpt, kanske bara komplettera med några extra skydd som t ex det jag provat att bygga ovan, men jag är inte så sugen på att riskera att få stötar, har man otur kan det ju va den sista stöten man får om spänningen är hög.
Om labbaggregatet skyddet var tänkt för.
Labbaggregat tillverkat i USA, det har tydligen använts av ett svenskt telekom bolag någon gång, satt en sån lapp på det.
Aggregatet likriktar tre-faser så den interna spänningen blir ca +/- 320V (har ej mätt upp spänningen då jag tog isär aggregatet direkt, en elektrolyt var lite dålig). När jag tagit isär aggregatet började jag titta lite på hur det var kopplat, jag fick tag på scheman för de olika modulerna (kontroll- omvandlar-modulerna) samt likriktningsdelen på tillverkarens hemsida under kategorin "Obsolete series, no longer supported".
Till att börja med blev jag lite skeptisk till att man hade förlitat sig på att den tunna krympplasten på de stora glättnings-kondensatorerna skulle vara tillräcklig som isolering för den negativa spänningen, blir i o f s kortislutning mot jord vid överslag på detta ställe och det borde inte kunna orsaka någon farlig spänning vid apparatens utgång om apparaten är ordentligt skyddsjordad. Omvandlarmodulerna som används och som försörjs med antingen +320V och "noll" eller -320V och "noll" är identiska, ser nästan ut som om tillverkaren löst spänningsförsörjningen för Europeiska marknaden med sina högre spänningar på enklast möjliga sätt. I alla fall så bröt jag ut några komponenter ur de scheman jag hittat och satte i hop dem i ett schema så man enklare kunde se hur det var kopplat. Nu är inte jag någon expert, men jag tycker gate driv transformatorerna verkar "hamna" lite risigt till/ lite risigare till i de moduler som försörjs med "noll" och -320V i den Europeiska modellen/ kopplingen.
Efter som jag inte vill chansa så skrev jag till tillverkaren och frågade om isolationen hos dessa transformatorer, svaret jag fick var att det var en "obsolete modell, no longer supported". Skam den som ger sig, tillverkaren av gate drive transformatorerna framgick av lapparna som satt på dessa transformatorer så jag skrev till dem och frågade om isolationen mellan primär och sekundär sida hos transformatorerna och om det gick att köpa transformatorer med bättre isolation om det kunde behövas som apparaten var kopplad för Europa/ om det behövdes. Svaret jag fick var att isolationen var 100% testad (alla tillverkade provades) vid isolationstestet användes provspänningen 500Vrms mellan sekundär lindningarna. Eventuellt kunde man använda en annan tråd samt testa med spänningen 1000V. Jag skrev igen till dem och frågade om det gick att beställa så få som 12st transformatorer med förbättrad och testad isolering. Svar, vi tillverkar inte denna produkt längre! Jag undrar Vrms avses sinus form på spänningen då?
Blir nog att skaffa isolationstransformatorer som det verkar, samt att koppla om så men inte får någon negativ (rel jord) försörjningsspänning. Jag tycker det skulle kännas osäkert att använda aggregatet som det är även med extra skydd mot överspänning på utgången. Alternativet till isolertrafo för matningsspänningen från nätet kunde kanske vara att hitta någon svensk firma som kan linda bättre gate driv transformatorer?
Några bilder