AND funktion med kvarhållande fördröjning.
AND funktion med kvarhållande fördröjning.
Skulle behöva lite vägledning då mina elektronikkunskaper inte används på länge.
Jag har en nightrider ledstrips som kan styra varje lysdiod med olika färger med massor av mönster. Denna går att programmera så att när 12v ges startar önskat program.
Denna sitter nu i grillen och jag vill att när man låser och låser upp bilen med bilens orginallarm så ska denna få ström i t.ex 5-10 sekunder.
Tanken är att koppla in sig från både vänster och höger blinkers så att den endast kan gå igång när dessa lampor blinkar. Dvs helst vill jag behålla all kabeldragning i motorutrymmet.
Har funderat på att använda två seriekopplade NPN transitorer, bifogar en otestad lösning med mer eller mindre gissningar på värden etc. Strömbrytarna simulerar strömmen från V+H blinkers.
Eller skulle det vara bättre med en OP och en 555?
Tacksam för hjälp på traven.
Jag har en nightrider ledstrips som kan styra varje lysdiod med olika färger med massor av mönster. Denna går att programmera så att när 12v ges startar önskat program.
Denna sitter nu i grillen och jag vill att när man låser och låser upp bilen med bilens orginallarm så ska denna få ström i t.ex 5-10 sekunder.
Tanken är att koppla in sig från både vänster och höger blinkers så att den endast kan gå igång när dessa lampor blinkar. Dvs helst vill jag behålla all kabeldragning i motorutrymmet.
Har funderat på att använda två seriekopplade NPN transitorer, bifogar en otestad lösning med mer eller mindre gissningar på värden etc. Strömbrytarna simulerar strömmen från V+H blinkers.
Eller skulle det vara bättre med en OP och en 555?
Tacksam för hjälp på traven.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: AND funktion med kvarhållande fördröjning.
Välkommen till forumet. 
Kul idé!
Titta efter en koppling som kallas "monostabil vippa".
När den får spänning så ger den ut en spänning under en viss (inställbar) tid.
Kul idé!
Titta efter en koppling som kallas "monostabil vippa".
När den får spänning så ger den ut en spänning under en viss (inställbar) tid.
Tackar:) Det viktiga är att den inte går igång när man t.ex blinkar vänster eller höger utan bara då båda är aktiva samtidigt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Precis. Men den delen fixar ju AND-kopplingen.
Antingen kan du låta den monostabila vippan ge spänning till AND-kopplingen (via en transistor till din 12V-ingång i schemat),
eller så gör du en AND med tre ingångar och låter utgången från den monostabila vippan gå till en av AND-ingångarna.
Antingen kan du låta den monostabila vippan ge spänning till AND-kopplingen (via en transistor till din 12V-ingång i schemat),
eller så gör du en AND med tre ingångar och låter utgången från den monostabila vippan gå till en av AND-ingångarna.
Är väl för trött för att förstå, kanske klarnar i morgon;)
Med den kopplingen så undrar jag om det verkligen blir några 5-10 sek ?
Jag får det till att det tar lika lång tid att ladda kondingen som det tar att tömma den.
Larmet blinkar väl bara till lite, så jag tror inte det räcker.
Vanlig CMOS AND som triggar en 555'a borde ju funka.
Sen är det ju det där med spänning i fordon.
Den skall tydligen vara väldigt "smutsig", så det kanske behövs lite filter och grejor.
Jag får det till att det tar lika lång tid att ladda kondingen som det tar att tömma den.
Larmet blinkar väl bara till lite, så jag tror inte det räcker.
Vanlig CMOS AND som triggar en 555'a borde ju funka.
Sen är det ju det där med spänning i fordon.
Den skall tydligen vara väldigt "smutsig", så det kanske behövs lite filter och grejor.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tonwis:
Såhär tänkte jag:
"AND" är alltså en AND-grind med tre ingångar, inte hela ditt schema.
(Du kan göra det som du kopplat transistorerna till vänster, om du lägger till en till transistor för att få en till ingång.)
När alla ingångar är aktiva så blir det spänning på utgången, bara så länge som alla ingångar är aktiva.
Eller som Topnotch skrev: "Vanlig CMOS AND som triggar en 555'a borde ju funka."
(Såg nu att jag skrev just så tidigare, som alternativ 2.)
Såhär tänkte jag:
Kod: Markera allt
AND
| | | | | |
Blinkers Vänster -----------| In 2 UT |-----| Relä |----| Knightrider-spänning |
| | |______| |______________________|
| |
Blinkers höger -------------| In 3 |
|________________|"AND" är alltså en AND-grind med tre ingångar, inte hela ditt schema.
(Du kan göra det som du kopplat transistorerna till vänster, om du lägger till en till transistor för att få en till ingång.)
När alla ingångar är aktiva så blir det spänning på utgången, bara så länge som alla ingångar är aktiva.
Eller som Topnotch skrev: "Vanlig CMOS AND som triggar en 555'a borde ju funka."
(Såg nu att jag skrev just så tidigare, som alternativ 2.)
- prototypen
Jag tycker att originalet är helt OK. Men som skrivet kommer att bli kort tid. R5 och R6 skulle vara mycket större och då måste Q3 ha hjälp av en till transistor ELLER så sätter man dit en PMOS.
R2 och R3 bör vara större, basströmmen blir onödigt hög. 47 kOhm är mera lagom.
Att blanda in CMOS och 555 är alltför mycket overkill.
Vår nybörjare kommer att få klart nyttiga kunskaper om de grundläggande komponenterna.
Protte
Eller sätt dit en PICprocessor.
R2 och R3 bör vara större, basströmmen blir onödigt hög. 47 kOhm är mera lagom.
Att blanda in CMOS och 555 är alltför mycket overkill.
Vår nybörjare kommer att få klart nyttiga kunskaper om de grundläggande komponenterna.
Protte
Eller sätt dit en PICprocessor.
Gjorde en liknande sak för längesedan, då tog jag blinkerssignalen från vardera sidan kopplade via varsin diod och sen en konding parallellt med spolenpå varsitt relä. Signalen drog jag sedan genom båda reläerna så att de var tvungna att vara på samtidigt för att det skulle ge signal ut.
En lösning som gör att man inte behöver fundera på om spänningen är ful eller inte.
Enda felfallet jag kan tänka mig om man vill ha så långa tider som du vill ha är tex om du blinkar åt ena hållet och sedan åt andra hållet innan första reläet slutat dra. Då kommer det komma en kort puls ut till din krets.
En lösning på detta skulle kunna vara att inte ha några kondingar parallelt med de två reläerna och låta signalen genom dom driva ett tredje relä som i sin tur matar din krets. Då låter man helt enkelt bara detta relä ha en kondensator parallelt med spolen.
Då finns ingen risk att du får signal ut under andra förutsättningar än att det blinkar på båda sidorna samtidigt.
Ett annat sätt att lösa detta är att koppla två dioder från respektive pol på någon av centrallåsets motorer, då får du en puls som du kan koppla via en diod och till ett relä med konding parallelt över spolen.
En lösning som gör att man inte behöver fundera på om spänningen är ful eller inte.
Enda felfallet jag kan tänka mig om man vill ha så långa tider som du vill ha är tex om du blinkar åt ena hållet och sedan åt andra hållet innan första reläet slutat dra. Då kommer det komma en kort puls ut till din krets.
En lösning på detta skulle kunna vara att inte ha några kondingar parallelt med de två reläerna och låta signalen genom dom driva ett tredje relä som i sin tur matar din krets. Då låter man helt enkelt bara detta relä ha en kondensator parallelt med spolen.
Då finns ingen risk att du får signal ut under andra förutsättningar än att det blinkar på båda sidorna samtidigt.
Ett annat sätt att lösa detta är att koppla två dioder från respektive pol på någon av centrallåsets motorer, då får du en puls som du kan koppla via en diod och till ett relä med konding parallelt över spolen.
Orginal förslaget är alldeles tillräckligt bra
men blir bättre om R6 tas bort och R5 ökas något, kanske byts till en trimpot
Tiden reläet är på blir ca R5 x C1 vilket med nuvarande värden blir ca 5 sekunder.
R1 kan också tas bort då den inte tillför något, samma sak med D1 som inte längre behövs om R1 är borta.
En möjlig förbättring är att sätta ett motstånd där D1 sitter i schemat, för att begränsa strömmen vid urladdning.
lämpligt värde skulle vara 100 ohm vilket ger max 120mA ström men laddar ändå ur på någon tiondel vilket är snabbt nog.
Eftersom det sitter ett relä i slutet på kretsen så behövs inte vippans/555'ans snabba omslag, det fixar reläet.
Potentiella problem är att R5 ökas så mycket att Q3's bas ström sjunker för lågt så den inte orkar driva reläet innan önskad T uppnås, men då kan C1 ökas.
Om det inte räcker (man hittar ingen större kondensator?) så lägger du bara till en till 2N3906 i en darlington koppling med Q3 (Q3's emitter till den andres bas, kollektorerna ihop, den andres emitter till reläet). Du kan även ta en BC547 men koppla då den som första transistor i darlington kopplingen.
Lycka till!
Tiden reläet är på blir ca R5 x C1 vilket med nuvarande värden blir ca 5 sekunder.
R1 kan också tas bort då den inte tillför något, samma sak med D1 som inte längre behövs om R1 är borta.
En möjlig förbättring är att sätta ett motstånd där D1 sitter i schemat, för att begränsa strömmen vid urladdning.
lämpligt värde skulle vara 100 ohm vilket ger max 120mA ström men laddar ändå ur på någon tiondel vilket är snabbt nog.
Eftersom det sitter ett relä i slutet på kretsen så behövs inte vippans/555'ans snabba omslag, det fixar reläet.
Potentiella problem är att R5 ökas så mycket att Q3's bas ström sjunker för lågt så den inte orkar driva reläet innan önskad T uppnås, men då kan C1 ökas.
Om det inte räcker (man hittar ingen större kondensator?) så lägger du bara till en till 2N3906 i en darlington koppling med Q3 (Q3's emitter till den andres bas, kollektorerna ihop, den andres emitter till reläet). Du kan även ta en BC547 men koppla då den som första transistor i darlington kopplingen.
Lycka till!
Stort tack till er alla för ert engagemang, får börja och experimentera i verkligheten och se hur det går. Kanske lägger upp någon video på hur det blev i slutänden. Nu är det bara tiden som ska räcka till.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Prototypen:
"Att blanda in CMOS och 555 är alltför mycket overkill."
För att förtydliga vad iallafall jag menade i mina inlägg:
Monostabil vippa eller AND-grind är ju namnen på funktioner, inte IC-kretsar.
Dvs, man kan bygga dem av vad som helst. Inte nödvändigtvis CMOS eller 555.

"Att blanda in CMOS och 555 är alltför mycket overkill."
För att förtydliga vad iallafall jag menade i mina inlägg:
Monostabil vippa eller AND-grind är ju namnen på funktioner, inte IC-kretsar.
Dvs, man kan bygga dem av vad som helst. Inte nödvändigtvis CMOS eller 555.
- prototypen
Nåväl kan vara så.
Läste din näst sista rad lite slarvig, det var tydligen ett citat, inte dina ord.
Protte
Läste din näst sista rad lite slarvig, det var tydligen ett citat, inte dina ord.
Protte