Digital klocka med PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är väldigt olyckligt att använda uttrycket "prescaler" här, eftersom du ju *inte* menar de olika "prescalers" som flera timers har. Även jag (som är ganska van) blev ganska förvillad innan jag insåg att du menar en vanlig räknare i ett vanligt register. En nybörjare kanske inte inser det lika snabbt... :-)

EDIT : Dessutom, om man skall vara "petig", så är det du beskriver (sett ur timerns perspektiv) snarare en "postscaler"...

Men för övrigt så har du ju halt rätt. Notera dock att snyggast lösning är att montera en 32 Khz (ca) kristall på timer1's oscillator ingång, och sätta upp det hela så att man får ett "sekund-avbrott" direkt från timern.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, nog fel namn.

Sen har jag en brasklapp rörande 32768Hz klockkristallerna: de brukar hålla ganska dålig kvalitet/vara mycket känsliga för rätt lastkapacitet och därmed kan klockan dra sig. Vill man vara noga kan man ta en DS32KHZ som är mycket bra på detta fast i så fall hade jag ju rekommenderat att man i alla fall tog en RTC + DS32KHZ med batteri/supercap backup, då kan man lätt hålla tiden rätt, med DS32KHZ kan man hålla ±1 minut per år vid rumstemperatur......

Har man lust kan man sedan komplettera med en DCF77-mottagare men för en nybörjare är det lätt självplågari....
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har för mig att Microchip har en hel Application Note enbart om design av krets och mönsterkort kring TMR1 oscillatorn. 32K kristallerna körs ju ofta med 6-8 pF (för att få lägsta strömförbrukning), och då blir ju även designen av resten av kopplingen lite mer känslig.

Hur som helst, till att börja med är säkert en "vanlig" interrupt rutin på en timer klockad av processorns huvud oscillator "rätt" lösning.

Min lösning skulle vara två timers, den ena ger en "tidbas" som ger en bas på en sekund (eller del därav). Den andra timern används till multiplexningen av displayen. Mellan dessa (alltså i huvudkoden) ligger lite kod som (när en sekund har gått) slår upp nya 7-seg mönster och lägger dessa i en area där multiplex ISR'en plockar dom. På så sätt behöver inte MUX rutinen göra "table lookup" hela tiden, utan bara lägga ut färdiga 7-seg mönster på displayerna. Alltså en table lookup/sek istället för 100-150 ggr/sek.

Med två timers håller man isär de två funktionerna, och det blir enklare att t.ex justera MUX frekvensen utan att "störa" tidräkningen.
Goliath
Kontakt:

Inlägg av Goliath »

tack för alla tips och svar! nu har jag äntligen fått igång tiden på de viset som ni har sagt att jag ska göra!

Ska försöka lägga till lite roliga grejer nu framöver, som exempelvis Alarm funktion

Jag tänkte ha Blåa 4x7 Segment display men de är svårt å hitta sånt =/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Är det LED-display du är ute efter?
Ett tips kan vara att bygga en själv med t.ex fyrkantiga lysdioder...
Goliath
Kontakt:

Inlägg av Goliath »

JimmyAndersson: yes! de är LED-Display jag är ute efter! De är så snyggt med Mörk Blå färg när de är mörkt =) men tyvärr hittar jag ingenstans där jag kan köpa det :( vill helst att de ska vara 4x7

de där med att bygga själv :) tror inte de är en bra ide ;)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Hade inte farnell såna blå led-displayer förut?
Kan vara värt att titta men dom är antagligen rätt så dyra.

Vill du bygga själv kan du ju köpa en ljusslinga på rusta med 80blåa dioder för 198kr och slakta den för att komma åt dioderna, ganska jobbigt..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

...fast mycket billigare än att köpa en färdig LED-display. Det är inte ovanligt att de färdiga displayerna kostar mellan 200 - 300kr och då är de inte så värst stora.

LED-displayer verkar ha gått upp i pris samtidigt som LCD-displayer har blivit riktigt billiga...
Goliath
Kontakt:

Inlägg av Goliath »

Nu har jag äntligen fått tag på blåa LED display!

tänkte lägga upp bild på hur snyggt de ser ut :) speciellt i mörker!

Bild

vad tycker ni? :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

söta
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Definitivt godkända!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hm, trevliga !
Var fick du tag i dom ?
Goliath
Kontakt:

Inlägg av Goliath »

$tiff tycker också det :p otrolig söta och fina så himla fint

Sodjan, jag har köpt dom på auktion! är du intresserad? :p för jag har ett par st. som jag vill få sålt. hade tänkt mig ca 45 spänn för 2 st 3x7 segment
Skriv svar