Projekt - Sändare. Frågor och funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Killerbow

Re: Mittuttaget saknas på min transformator? Köpa ny?

Inlägg av Killerbow »

Se, nu lärde jag mig att C.T står för "Center tap" och inte nödvändigtvis current transformer. Tack för det, soundbrigade!

Edit: Vi kan nog avsluta denna tråd nu. Jag fann precis det jag sökte på ebay. Yay!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Lycka till med bygget! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Killerbow:
Jag läste just det sista inlägget du skrev på förra sidan och utbrast: Ah nu fattar jag! :D
Himla synd att du inte berättade det från början.

Du har en väldigt intressant idé där!
Alltså: Bygga intressanta inredningsdetaljer, i form av bl.a gamla apparater, som fungerar. Coolt!
För mig låter det som att man då har tagit idén att bygga rör-grejer ytterligare ett steg framåt.

Jag kan lätt säg att jag blev väldigt intresserad.
Du råkar inte ha en sajt med bilder och info? Vore mycket kul att se!
Jag blev helt klart inspirerad.

Så jag tar definitivt tillbaka min kommentar om att det lät som en rolig historia att du inte skulle använda sändaren. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

JimmyAndersson skrev:"denna apparat inte drivas mer än några sekunder under provstarten och sedan fungera som en chick inredningsdetalj."

Lägger man till "sa gubben om hembränningsapparaten" så blir det en rolig historia...
... och sen görs kemianalys på lödtennet och det uppdagas att burken är ett nybygge, och det blir omöjligt att skylla på att "det var så när jag kom" när John Pejlman bankar på dörren...
Användarvisningsbild
Killerbow

Inlägg av Killerbow »

Ja, nu undrar ni förstås vad som hände med denna?
Här är bilderna. Om jag gjort rätt? Om rören verkligen ska drivas av 6.3 glödspänning? Inte en aning, rören blir inte ens varma (kanske ska vara igång några minuter, men jag tvivlar på att det är som det ska med denna). Snygg är den hur som helst!

Nu har jag bestämt att denna ska vara klar och fortsätter med lådan istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åtminstone vissa rör kan kopplas på två sätt. Glödtråden har då tre anslutningar, två "ändar" och ett "mittuttag". Ofta är det 6,3V om man kopplar ihop ändarna och matar in ena matningsledningen på mittuttaget och andra glödmatningsledningen på båda ändarna. Om man däremot ska köra 12,6V så matar man in på ändarna och lämnar mittuttaget oanslutet.

OBS, detta stämmer inte på alla rör, bara på de som är avsedda för både 6,3 och 12,6V (de heter ofta både nåt europeiskt och något amerikanskt, typ ECC83 och 12AX-nånting-vad-det-nu-var)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu undrar ju alla som förläst sig på Post och telestyrelsens kungörelser OM den faktiskt fungerar??? :vissla:

Rören tar några minuter innan de blir varma och lite till innan de blir heta.

Rätt MiaM: amerikanska rör börjar (oftast) med siffran 6 (eller 12 eller något annat) och anger glödspänningen. Ett standardrör som 6SN7 finns också i 1n 12V-variant som således heter 12SN7. Europeiska heter något på E om de är 6V-rör, men många europeiska 6V-rör heter 12-nånting på amerikanska och det beror på att de har två lindningar som kan läggas parallellt för 6V och i serie för 12V. Däremot finns det en variant av t ex 12AX7 (ECC83) som heter 6AX7 och det har två glödtrådar på vardera 3.15V = 6.3V i serie.
Just lite udda rör, som 6V-varianter av 12V-rör och vice versa är ofta billigare.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vadå?
Ingen glöd på rören?
Det skall inte lysa som en ficklampa (om du trodde det). :D

Har du kopplat rätt? Enligt din bild är inte allt färdigkopplat. :humm:
6V6 = stift 2 & 7
6J6 = stift 3 & 4 (jag har märkt stiften med rött)
6j6.png
Användarvisningsbild
Killerbow

Inlägg av Killerbow »

Tja, jag har ju följt schemat och där är det bara inritat anslutningar till 1, 2 6 och 5 på 6j6 och 3,4,5 och 8 på 6v6...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ofta så att man underförstår glödspänningsanslutningarna. De har liksom ingen "roll" i det elektriska schemat. Ofta ritar man glöden "vid sidan om".
Här t. ex. har man ritat ett elektriskt schema och i nätdelen, nedan, ritat in hur anslutningarna sitter till glöden: BILD.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, jämför att man ofta också struntar i att rita matningsspänning till logikkretsar (typ grindar å sånt) och även t.ex. op-förstärkare och komparatorer om det är uppenbart att de bara kan matas på ett rimligt sätt.
Användarvisningsbild
Killerbow

Inlägg av Killerbow »

På så vis... Mycket som var underförstått med denna... Just nu snickrar jag hur som helst träboxen till denna så jag får la ta tag i det andra sedan jag forskat vidare exakt hur man ska göra.
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Vad är ajjabajja med schemat? Är det någon form av sändare? :humm:
Användarvisningsbild
Killerbow

Inlägg av Killerbow »

...och så här blev det med sändaren monterat i höljet. Jag använde delar från en gammal sönderslagen AGA-radio för att få ett lite slitet och välanvänt uttryck.
Som ni ser blev det inte alls likt min originalidé, men jag tycker att detta blev mycket bättre och mer "retro".
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Har du kopplat in röret på toppen? det är ett AGA luma IG-34 och det lyser väldigt väl, så ta och koppla in det!

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren ... e/IG34.htm

jag har en bunt liggande i oöppnade förpackningar men jag har aldrig sett dem i sitt originalutförande i en radio, men då det är en AGA radio så har det ju sin förklaring.

det fungerar som en glimlampa och kräver ett seriemotstånd för att fungera, sådär en 5 mA eller så räcker
Skriv svar