Strömavkänning
Strömavkänning
Hur bygger man ihop en stömavkänning. Jag har maskiner i verkstaden som är kopplade till en spånsug. Nu vill jag att spånsugen ska starta när jag startar någon av maskinerna. Jag köpte en en Master-slave grenuttag nr67704 på Kjell&Co men den klarar bara 550W i masteruttaget (vilket inte anges i deras data) Mina maskiner drar från 2100W ner till 300W, båd 1 fas och 3fas. Tror att man kan känna av det med en ringkärna lindad med många varv. Kan man lägga kabeln in i ett U och ut igen ur ringkärnan för att slippa behöva klippa av kontakten. Jag har komponenter så jag kan bygga en förstärkning av strömmen och koppla till reläer för att starta spånsug. Var maskin har en kontakt med stopp och start och hållande relä. Maskinerna går inte att start via annat sätt. Man måste trycka på ON. Master-slave klarar bara 550W och min bordssåg drar 2100W. Jag vill inte bygga om den säkerhetskontakten på maskinen med tanke på andrahandsvärdet/garantier och säkerhet.
Hoppas någon kunning kan hjälpa mig med kopplinschema och komponentvärden. tack
Hoppas någon kunning kan hjälpa mig med kopplinschema och komponentvärden. tack
Senast redigerad av Nordens 6 april 2013, 12:22:57, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Strömavkänning
Var maskin har en kontakt med stopp och start och hållande relä. Maskinerna går inte att start via annat sätt. Man måste trycka på ON. Master-slave klarar bara 550W och min bordssåg drar 2100W. Jag vill inte bygga om den säkerhetskontakten på maskinen med tanke på andrahandsvärdet/garantier och säkerhet.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Inte bygga om utan lägga till dvs låta M/S styra en extern kontaktor som klara av dina laster. Varför krångla till det?
Det är mastern som är problemet dvs lika med lasten/sågen som drar 2100w och Masteruttaget klara bara 550w. Lasten måste gå igenom masteruttaget. Slavuttagen har jag inga problem med.
Du kan inte gå in och vända i ringkärnan, då tar strömmarna ut varandra. Du kan heller inte ha ringkärnan runt både fas och nolla. Du måste ha ringkärnan runt ena ledaren bara.
Tack det gav svar på grunden. Nu gäller det bara att konstruera en sådan koppling. Då gör jag en egen kabel dit alla maskiner kopplas med en ringärna runt fasen. Endast en maskin körs åt gången så jag kan koppla alla med ett grenuttag efter min koppling. Kan någon hjälpa mig hur jag gör denna koppling med förstärkare osv.
Senast redigerad av Nordens 6 april 2013, 15:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag har dragit en fas runt en ringkärna 7 varv och då får jag ut ca 1mA vid en motor som drar 300W. Ringkärnan är lindad med ett antal varv koppartråd, vet inte hur många. Jag behöver alltså förstärka 1 mA för att dra reläerna. Jag har många komponenter liggande som kan byggas en förstärkare av. Den stora sågen gav naturligtvis ett större utslag på instrumentet, ska man begränsa strömmen till transistorn? Jag kan ju också öka de sju varven runt kärnan om det behövs. Någon som kan hjälpa mig med ett kopplingschema?