Projekt - Sändare. Frågor och funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Killerbow

Re: Mittuttaget saknas på min transformator? Köpa ny?

Inlägg av Killerbow »

Åh, gudars. Inget ajabaja här. Bara whoppi! Yay! och wow!

Edit: Kanske nåt: coool, också om man tillhör generationen som uttrycker sig så.

Så, vad har du att säga om min transformator och min fråga?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ja-ja, visst är det spännande med sådana experiment. Bara man bor lite avlägset...
Hur ska jag veta hur din transformator ser ut? Man ser ju bara kopplingsstöden på ditt foto.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

För ordningens skull säger jag också "ajabaja" :mrgreen:

Själv har jag förra årtusendet använt en helt vanlig nättrafo som modulationstransformator, driven av en gammal transistorförstärkare. Funkade fint, men T-antennen på några meter var nog i kortaste laget för 1200-metersbandet :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Killerbow skrev:Hela schemat behövs inte.
HELA SCHEMAT!!!!!!! :twisted:

jag tror du hade fått/får bättre svar om du presenterat HELA bygget i EN tråd och inte kluddat med en lite fråga här och en där. När du frågar som du gör är det nästan detsamma som att åka till akuten och säga att man "har ont nånstans".

Jag tycker det ser ut som om du ska bygga en förstärkare. Du frågar efter en trafo men eftersom vi inte vet om du ska köra en pushpull- eller singelend-koppling är det plötsligt lite svårt att ge ETT BRA svar på din fråga eftersom man egentligen skulle ge dig fyra olika svar för att täcka upp alla möjliga varianter eftersom du vägrar ge information om ditt problem.

... och doktorn frågar om jag har huvudvärk och jag svarar "den informationen är inte relevant just nu" ....
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag anväde oxo rör när jag var ung. Transistorn var inte uppfunnen då.
Rättare sagt, den var inte var mans egendom om man säger så.
I dag hade jag byggt med ett par trissor och en kapacitansdiod.

Men du gör som du vill, som jag sa tidigare.
Nu är vi två som har varnat dig och en som blivit irriterad.
Senast redigerad av SM7CZR 6 april 2013, 12:37:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Noterade att det dök upp ett schema längre ner. Men ändå ...
Användarvisningsbild
Killerbow

Inlägg av Killerbow »

Förlåt, jag borde nog ha gjort en projekttråd, men jag vet ju hur lätt det är att bli utmobbad här när det kommer fram vad det är jag pillar med, så jag tänkte sprida ut frågorna lite för att smyga under radarn.

Så här ser det iallafall ut nu med separat nätdel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle vilja svara så här:
Forumet består av en ojämt samling udda individer, många Anfänger (beginners på svenska) andra mer experienced ("Mr hendrix, are you experienced?"), en del är rörbögar andra mekatroniker, somliga asduktiga på enalogelektronik och en del med olika typer av mikroprocessorer. Har man en fråga får man oftast ett proffsigt svar och mycket god hjälp. Men forumet kan ju också ses som en kvalitets- och säkerhetsteam. Den som vill ta sig före att göra något som är olagligt eller rent vådligt för sig själv och andra får veta det. Man kan inte dra 2kV DC i bara trådar över vardagsrumsgolvet eller plocka ut mikrovågsgeneratorn ur mikron och köra stand-alone eller fixa en fin jord till stereon i elementet i vardagsrumselementet.
Det är bättre att bita i det sura äpplet och redogöra för att man har en idé om att köra ett projekt långt ute på gungflyt och få reda på att det kommer att skita sig för någon och det rejält. Antingen kommer farbror blå med dragen pickadoll eller kommer farbror svart med en elegant trälåda i fanerad spånplatta ...
Användarvisningsbild
Killerbow

Inlägg av Killerbow »

Jag är inläst både på lagen och på tidigare trådar i ämnet på detta forum och har ägnat de senaste månaderna åt research både i äldre teknik, hur man läser kopplingsscheman samt regler kring det hela. Jag använder metoden "Learning by doing".
Skulle mitt intresse röra moraliska betänkligheter hade jag startat en tråd om detta, men känns det bättre för er så ska denna apparat inte drivas mer än några sekunder under provstarten och sedan fungera som en chick inredningsdetalj.

Mitt projekt andas 60-tal och byggs i stort sett bara av delar från den tiden, och det är också syftet med det hela.
Sedan vill jag å det bestämdaste hävda att man inte ska fanera spånplattor, men det är ett annat ämne.

Det är ju nästan fantastiskt hur varje tråd om detta slutar i samma eländiga diskussion här.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"denna apparat inte drivas mer än några sekunder under provstarten och sedan fungera som en chick inredningsdetalj."

Lägger man till "sa gubben om hembränningsapparaten" så blir det en rolig historia...

Soundbrigade: Bra skrivet! :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Som vanligt väl sammanfattat av lydbrigaden.

Killerbow: din start på forumet var litet tveksam, men jag gillar ditt senaste inlägg. Dessutom bygger du med rör, och det är alltid ett stort plus hos mig. :)

Skulle du kunna börja med att beskriva vad du tänkt dig att bygga? Frekvens, syfte? Var finns du i landet? Med litet tur finns det folk i närheten som kan vara behjälpliga med mätningar och annat.

Vi (åtminstone jag och några andra här på EF) är inte så glada åt de fulsändare som då och då dyker upp här, men är du bara villig att lyssna på goda råd så skall det nog kunna bli en chic liten inredningsdetalj som under de få sekunderna du provar den inte stör ut några samhällsviktiga funktioner. På kuppen kanske du lär dig något kul också :tumupp:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man kunna svara med någon så när vettighet så vill man ha så mycket information som möjligt - annars blir lösningsalternativen helt enkelt bara för många och då ids man inte svara eller att det mynnar ut i sådana här trådvändningar.

Kort sagt en hyffsad kvalikativ fråga med lite underlag ger oftast en hyffsad kvalikativ svar, medans luddig frågan och okänd och luddig riktning på projektet, inga underlag eller schemor som beskriver vad man tänkt sig så börja trådarna vända till den här typen av diskussioner med helt annan folk som gillar att gotta sig i sådant här saker, och som jag tycker bara är tråkiga.

Kort sagt berätta vad du vill ha gjort - släng ihop schema (på hela lösningen - inte bara ett litet utklipp) om så bara en avfotat blyerstsskiss som du lägger åtkomligt på tex. dropbox på vad du tror skulle fungera - så tror jag kvaliten på svaren höjs snabbt igen.

Lycka till
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Killerbow: Vi vill inte dissa dina projekt rakt av, och definitivt vill vi inte dissa dig. Tvärtom försöker vi ge så bra feedback och svar på dina frågor vi kan. Jag skulle vilja kommentera det du skrev om "hyllvärmare", nämligen att vill du ha tjusiga rör på hyllan i en fräsig antik apparat, bygg en riktig ljudförstärkare med ett gäng fräsiga rör.
jag håller (oändligt sakta) på att bygga en stereoförstärkare med ett rör som heter 832 samt ett drivrör (12SL7 tror jag). Alltså två rör, varav det ena är ett rent UFO-rör (se nedan) ger en komplett förstärkare till datorn eller vad du nu vill. Det går att sätta en iPod/Phone-docka och köra musik från mobilen eller spelaren. Nytta + Nöje = Sant.

Bild
Användarvisningsbild
Killerbow

Inlägg av Killerbow »

Syftet är egentligen som jag säger - ett inredningsföremål. Jag sysslar med finsnickerier på hobbynivå i vanliga fall där jag snickrar genuina föremål enligt gamla metoder. Det kan mer liknas som konst- än bruksföremål, men är helt igenom autentiska i sitt utförande (därav min rant mot spånskivor, detta djävulens påfund).
Nu har jag en idé om en låda med Televerkets gamla logotyp i intarsia. Idén innefattar en fullt fungerande (om än hjälpligt) rörsändare enligt den snabba skiss jag bifogat nedan. Fullt fungerande eftersom jag inte kan fuska med autenciteten i den tidsperiod jag vill återspegla.

Det som är kvar nu innan jag kan börja med ritningen på själva lådan är transformatorn och den jag har tycks inte fungera för ändamålet.
Men jag tror nu efter lite forskning att följande ska gå: http://www.hammondmfg.com/pdf/124A.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du ha trafon med "mittuttaget" som oftast sitter på 44% ska du kolla: http://livinginthepast-audioweb.co.uk/i ... ?p=xfrmrse. Den första på sidan är perfekt.
Skriv svar