Kodade Vridomkopplare - hur gör man?
-
Kodade Vridomkopplare - hur gör man?
Kodade omkopplare verkar vara mycket mindre, och mer lämpade för kretskortsmontage. Stämmer det? Och hur kopplar man dem? Är det verkliga switchar eller är det drivspänning o logiska utgångar? Jag vill läsa av dem med en uC, och då är det ju praktiskt om man kan parallell-koppla dem i en matris liksom. Kan man göra så?
Re: Kodade Vridomkopplare - hur gör man?
Ange gärna mer specifikt vad för vridomkopplare du har, t.ex typnummer och tillverkare?
- Klas-Kenny
Är det möjligtvis rotationsencoders med kvadratur-utgång du syftar på?
-
Inte rot-encoder. Distinkta lägen. Just nu, i en prototyp, har jag riktiga 12-pols-switchar. Men de tar för stor plats. Jag har konstaterat att kodade brytare ofta kan vara mindre. Jag ska leta reda på ett exempel.
-
Databladet finns ju på din egen länk. Där står det hur den funkar.
-
Ja, jag ser nu att de har ju bara 5 anslutningar. Jag tolkar det som att det blir kontakt mellan en community och respektive "bit". Då bör jag också kunna koppla flera parallellt till en uC. Dvs totalt 7 ben för tre switchar som jag behöver. Jag får ta hem några och testa.
-
Nä det kommer inte att gå utan extra komponenter. Alla utgångar som är aktiva kommer ju även att vara sammankopplade. Så du måste ha dioder som spärrar matning bakvägen om du ska multiplexera omkopplarna.
Det är alltså vridomkopplade med binär utgång du pratar om? Hex/decimal är väl de vanligaste (0-9 resp 0-F). Finns ju även som tumhjulsomkopplare och lite andra varianter.
Annars finns ju också DIP-omkopplare om det är nåt som inte ska ställas in så ofta.
Annars finns ju också DIP-omkopplare om det är nåt som inte ska ställas in så ofta.
Och sedan kan jag inte låta bli att undra ganska mycket...
Mekaniska brytare, potentiometer och andra mekaniska komponenter för inställning av saker är fel! Det blir glappkontakt med tiden helt enkelt!
I detta fall är det klart att det ska ske en avläsning med en µC och då använder man EEPROM! Fyller mindre, är stabilare, billigare och oftast inbyggd i µC'n!
Mekaniska brytare, potentiometer och andra mekaniska komponenter för inställning av saker är fel! Det blir glappkontakt med tiden helt enkelt!
I detta fall är det klart att det ska ske en avläsning med en µC och då använder man EEPROM! Fyller mindre, är stabilare, billigare och oftast inbyggd i µC'n!
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är väl inte alls självklart med EEPROM i detta fallet,
Framgår inte om inställningen skall ändras eller vara statisk !
Om användaren skall ändra frekvent är det helt ok att köra med
en vridomkopplare.
Swech
Framgår inte om inställningen skall ändras eller vara statisk !
Om användaren skall ändra frekvent är det helt ok att köra med
en vridomkopplare.
Swech
Ja, det beror ju helt på hur ofta och vem som ska konfigurera. Ska användaren göra det är det svårt att lägga det i eeprom, det krävs ju nån form av interface för att kommunicera då... Ska man dit med display och knappar blir det genast mer komplext.
-
I det här fallet pratar vi en synt modul där INGA parametrar är dolda eller sparade i minnet. ALLT är performance-kontroller. Så vi snackar panel- och pcb - monterade komponenter med riktiga axlar och rattar.
Jag tycker fortfarande att de borde gå att parallell-koppla som i en switch-matris.
Jag tycker fortfarande att de borde gå att parallell-koppla som i en switch-matris.