Jag har skaffat mig en liten kamera med inbyggd mic (en 808 "keychain cam" #16v2) och funderar på om det skulle vara möjligt att logga data i ljudspåret på inspelningen, kanske i form av 300 bps AFSK eller vilken bitrate man nu kan tänkas få upp det till.
Då jag ändå hade tänkt leka lite med AFSK har jag beställt en AD9835 sinusvågsgenerator som ska ha output i stil med ~1.35 V peak-to-peak.
Frågan är då hur jag kan koppla för att ersätta mic:en i kameran med output från en sådan sinusvågsgenerator?
Räcker det att skala ned från line-level till mic-level (med en voltage divider?) eller måste det till något mer avancerat?
Kopplingsschemat för mic:en på kameran ser ut så här: http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... count=2901
Det enkla sättet vore exempelvis att logga till minneskort från den enhet som jag tänkt mata sinusvågsgenerator med data ifrån... men jag tänkte krångla till det lite.
Några andra tips eller varningens ord?
Ersätta inbyggd mic med sinusvågsgenerator (AD9835)
Re: Ersätta inbyggd mic med sinusvågsgenerator (AD9835)
Spänningsdelare kring två resistorer borde gå bra, satsa på lägre resistanser för att få ner utgångsimpedansen och då minska risken för störningar.
Re: Ersätta inbyggd mic med sinusvågsgenerator (AD9835)
Tack för tipset om att hålla nere utgångsimpedansen.
Jag har fått igång datasändningen som jag hade tänkt mig det. Testar från Arduinon till datorns line-in (via sinusvågsgeneratorn).
Nu återstår bara att se om jag faktiskt törs ge mig in i kameran och löda lite för att kunna laborera med att ersätta mikrofonen någon gång framöver...
Jag har fått igång datasändningen som jag hade tänkt mig det. Testar från Arduinon till datorns line-in (via sinusvågsgeneratorn).
Nu återstår bara att se om jag faktiskt törs ge mig in i kameran och löda lite för att kunna laborera med att ersätta mikrofonen någon gång framöver...