Jaha, jag trodde det var en trefas-transformator.I mittenbilden verkar det ha en inklippt 'kodplugg' där man verkar kunna växla mellan 220 Volt och 380 Volt
Behöver 220v trefas...
Re: Behöver 220v trefas...
Re: Behöver 220v trefas...
Kodplugg?
Vilken är det ni menar?
/Edit
Aha, nu ser jag.
Jag tror att det är en transformator, jag hittar ingenstans på förstärkaren en sån skulle kunna sitta.
Om man inte måste skruva isär den förstås...
Vilken är det ni menar?
/Edit
Aha, nu ser jag.
Jag tror att det är en transformator, jag hittar ingenstans på förstärkaren en sån skulle kunna sitta.
Om man inte måste skruva isär den förstås...
Senast redigerad av toblin 3 april 2013, 21:58:03, redigerad totalt 1 gång.
Re: Behöver 220v trefas...
andra bilden uppe till höger med någon konstig grej där det står 220V och 380V och en massa kinesiska tecken - var den eventuellt kan sitta i din apparat, det får du nog leta efter själv, sedan behöver inte manualen spegla exakt din variant utan kanske är mer generisk och beskriver både 1-fas och 3-fas variant av utrustningen och olika optioner.
om den går att koppla till 380/400Volt - då är frågan var neutral/nollan kommer ut, vilket måste kopplas in någonstans då likriktarna fortfarande är modell 230 Volt - kan det vara 'C' (common) ???
det här måste man vara stensäker på med trippekoll och kanske elektriker också titta på innan 400 Volt kopplas in - annars blir det troligen brasa...
om den går att koppla till 380/400Volt - då är frågan var neutral/nollan kommer ut, vilket måste kopplas in någonstans då likriktarna fortfarande är modell 230 Volt - kan det vara 'C' (common) ???
det här måste man vara stensäker på med trippekoll och kanske elektriker också titta på innan 400 Volt kopplas in - annars blir det troligen brasa...
Re: Behöver 220v trefas...
Enligt Google-translate... (fantastiskt verktyg)
C = Extern regeneration
P = Bromsmotstånd
Ingen nolla... (mer än mig som köper saker jag inte begriper
)
Men om det står att det går att koppla in enfas 220V, några förslag på hur det ska kopplas?
Om inte så behöver jag omvandla trefas 380V till trefas 220V, vilket var bästa sättet att göra det?
C = Extern regeneration
P = Bromsmotstånd
Ingen nolla... (mer än mig som köper saker jag inte begriper
Men om det står att det går att koppla in enfas 220V, några förslag på hur det ska kopplas?
Om inte så behöver jag omvandla trefas 380V till trefas 220V, vilket var bästa sättet att göra det?
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Behöver 220v trefas...
Klippet i mittenbilden är väl så enkelt som en 380-220 (400-230) volt transformator.
Protte
Protte
Re: Behöver 220v trefas...
Ja det är en transformator. Den kinesiska texten bredvid betyder "trefastransformator".
Rimligen kopplar man in 230V (nolla och fas från vårt elnät) mellan två av fasanslutningarna på apparaten för att köra på enfas. Det blir ju då, sett från apparaten, som om en fas försvunnit från en trefas 230V matning. Har apparaten tillräckligt stor glättningskondensator och likriktare skall det fungera. Ett par dioder i sexpulsbryggan blir oanvända och de resterande två paren bildar en vanlig enfasbrygga. Den glättade toppspänningen blir densamma, men laddning sker bara med 100 Hz i stället för 300 Hz.
Trefas på c:a 230V är ju inte ovanligt i resten av världen. I USA är 208 V och 240 V trefas vanligt och i Japan är 200 V trefas standard.
Rimligen kopplar man in 230V (nolla och fas från vårt elnät) mellan två av fasanslutningarna på apparaten för att köra på enfas. Det blir ju då, sett från apparaten, som om en fas försvunnit från en trefas 230V matning. Har apparaten tillräckligt stor glättningskondensator och likriktare skall det fungera. Ett par dioder i sexpulsbryggan blir oanvända och de resterande två paren bildar en vanlig enfasbrygga. Den glättade toppspänningen blir densamma, men laddning sker bara med 100 Hz i stället för 300 Hz.
Trefas på c:a 230V är ju inte ovanligt i resten av världen. I USA är 208 V och 240 V trefas vanligt och i Japan är 200 V trefas standard.
Re: Behöver 220v trefas...
Hej!
Jag hittade ett kopplingsexempel som visar precis det som kimmen skriver.
Jag har testat och det fungerar
En fråga bara, kommer jag få en klenare motor nu om jag kör med enfas eller blir resultatet bara att all ström kommer dras via en fas och belasta den hårdare?
Jag hittade ett kopplingsexempel som visar precis det som kimmen skriver.
Jag har testat och det fungerar
En fråga bara, kommer jag få en klenare motor nu om jag kör med enfas eller blir resultatet bara att all ström kommer dras via en fas och belasta den hårdare?
Re: Behöver 220v trefas...
C & P är säkerligen där man kan koppla in bromsmotstånd, är förmodligen 2 plintar som är direkt anslutna mot likströmsledet i servo förstärkaren, har man flera drivar kan man sammankoppla DC ledet och den driven som bromsar genererar då ström till den driven som accelererar och på så sätt får man ner energi förbrukningen.
Så är det på Omron & Yaskawa drivar och det är förmodligen någon form av kopia.
Sen 3-fas 230VAC är nog lättast att få via en trafo.
Oftast brukar Japanska maskiner ha en transformator med sig för att klara det europeiska nätet med 3x400VAC
Så är det på Omron & Yaskawa drivar och det är förmodligen någon form av kopia.
Sen 3-fas 230VAC är nog lättast att få via en trafo.
Oftast brukar Japanska maskiner ha en transformator med sig för att klara det europeiska nätet med 3x400VAC
Re: Behöver 220v trefas...
Du kommer nog få en grym belastning på den fasen, nog enda faran!toblin skrev:Hej!
Jag hittade ett kopplingsexempel som visar precis det som kimmen skriver.
Jag har testat och det fungerar![]()
En fråga bara, kommer jag få en klenare motor nu om jag kör med enfas eller blir resultatet bara att all ström kommer dras via en fas och belasta den hårdare?
Re: Behöver 220v trefas...
Till dom 2 gamla pic'n'place-linorna av märket Universal satt det transformatorer för att skapa 230V 3-fas pga maskinerna var från USA. Det fanns 6st transformatorer á ca 250kg. Men nu är alla linorna uppgraderade till Siemens-linor.
/// Marcus
/// Marcus
