Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
walleboom

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av walleboom »

Det är väl inte första och sista gången en LED-kub har byggts. I brist på andra miniprojekt för Arduinon så fick det bli såhär denna fredagskväll:

Bild

Det svarta på undersidan av LED'arna är lite färg jag hade ståendes. Detta för att skärma av lite från de undervarande. :)

Bild

Och ett litet klipp.
http://static.walleboom.se/mov/kub1.MOV
mattias g

Inlägg av mattias g »

tanken med detta projekt är att man ska lätt kan få med sig alla viktiga tillbehör till telefon o gps när man är ute på olika resor.
om man köper en större låda/väska så får man lätt med sig allt som behövs men det passar bara dom gånger man har tillgång till bil men vid vandring eller cykling behövs mindre och lättare utrustning.
dom här två paketen är baserat på standard saker som är lätta och billiga att ersätta o tillräckligt små att få plats i en jackficka.

Lådan är en utgående modell till en thurayas första generations telefoner.
Valde den för att den är liten, tålig och vattentät, i nödfall kan den fungera som vattenflaska.
om jag skulle köpa något idag så skulle det nog räcka med en mjuk väska.
sat låda f.jpg
På lådans framsida sitter en liten solpanel med ett batteri bakom.
Det är ett löst skal till en iphone 3 som dubblar taltiden och erbjuder laddning via sladd och solen.
Den passar perfekt på lådan men kontakten fick bytas till en vanlig usb.
sat låda b.jpg
På lådans baksida sitter ett enkelt fäste för att snabbt hänga allt i skärpet.
liknande modell som fällkniven säljer http://www.fallkniven.com/sv/shop/detai ... ale/bianki

En liten laddare 110-230v till 5v är fäst på sidan. Passar det flesta nyare telefoner.
sat kitt.jpg
I lådan finns telefon, headsetet, billaddare (ej på bild) och vanlig usb kabel för laddning o data.
gps bil.jpg
Till gpsen har jag köpt två gångjärn för att få ett billigt fäste till bilen och cykeln.
I bilen fäster man gpsen i gallret för ventilationen och på cykeln fäster man gpsen med en o-ring runt styret(cykelfästet är till vänster om batterierna).
gps kitt.jpg
Alla kartor har lagts på samma minneskort så man slipper glömma rätt karta hemma.
I väskan finns även plats för reservbatterier, usb sladd och en liten billaddare.

fick lite problem idag när jag skulle ta kort på sakerna för att kamerans batteri var tomt och laddaren ligger kvar i någon flyttlåda.
För att lösa detta tillfälligt skrotade jag en låda till en china laddare som laddar 3.7v batterier från 5v och fäste några bitar sladd lite improviserat mellan kretskortet o batteriet.
Med tanke på hur litet kretskortet är så får mitt nästa projekt bli att modifiera den till att bli en nödladdare som kan sitta i samma nyckelring som bilnyckeln.
laddare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

En astromekdroid.
r2d2.png
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Vad gör en Microsoft lifecam Cinema på snedden?
Snyggt bygge för övrigt! :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Han har inte blivit fixerad ännu, därför är han sne :)

Kameran är inkopplad mot en Raspberry Pi som i sin tur ska streama bilden till en Android-app så att man kan se och styra roboten från en telefon. Styra gör man genom att tilta telefon (typ, luta telefonen framåt för att köra framåt, rotera för att svänga etc). Det är åtminstone planen. Än så länge kämpar jag med att få den att streama överhuvudtaget. Jag fick igång mpjeg_streamer utan några större problem men Android klarar inte av att decoda strömmen. Jag hittade en View på nätet som klarar av MPJEG och fick det att fungera men uppdatering var riktigt seg. Dagen efter kraschar den helt plötsligt och nu försöker jag istället få igång FFMpeg som kan encoda i H.264 så att jag dels sparar rejält med bandbredd plus att jag lättare kan använda standardkomponenter i Android (VideoView).
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Ett miniprojekt jag blev väldigt nöjd med: strömsnål komponentsnål originell "glittrande" julbelysning, som jeg byggde för några år sen. Iden var att med vita lysdioder ge små ljusglimtar, på samma vis som gnistrande snö. Jag tänkte att en relaxation-oscillator skulle vara optimal för att få dessa korta glimtar, men jag hade inga UJT.
Då hittade jag en genialisk krets (ingen bild tyvärr):
En vanlig NPN-transistor har en ganska låg backspänning VEB (10-12 volt). Kopplar man kollektor och emitter till omvänd spänning och håller basen flytande, kommer E-B att bryta ihop vid denna spänningen, och detta i sin tur för till att hela transistorn börjar leda för fullt - baklänges. Är man snäll med transistorn går den inte sönder av denna behandlingen.

Varje blinkare behöver därmed bara fyra komponenter: ett motstånd som laddar en konding, och baklängestransistorn sitter i serie med en LED över kondingen. Med ett högt nog motstånd laddar kondingen sakta tills transistorn slår på, den dumpar laddningen genom LEDen och ger ett fint ljusglimt, spänningen försvinner och transistorn slår ifrån.

Inte alla transistorer fungerar, så jeg testade en och en från min skrotlåda till jag hade en full uppsättning. Olika transistorer ger helt olika frekvens, vilket är passande då jag inte ville ha något blinkmönster. Transistorerna fick offra sina baspinnar och jag tvinnade ihop resten av komponenterna för hand. Jag funderade på att löda, men efter att ha lött sönder en krets (kompakt=väldigt korta ben=för varmt) och efter att kretsen fungerade ok ändå, fick det bli tvinnat allt. Ibland får jag peta till någon av kretsarna som inte vill blinka, men annars funkar den fint. 15V från ett gammalt laptop-agg, och antagligen går mer energi förlorat i agget än i kretsen. Såvitt jag minns är motstånden på 15k vardera, så med 10 LED blir maximal teoretisk förbrukning en bra bit under 15V/1.5k = 10 mA.
---
En tanke som slår mig nu är att denna nog skulle kunna drivas av en joule thief, om jag kan få den att trycka upp spänningen högt nog... intressant.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Schema.

/// Marcus
1802

Inlägg av 1802 »

Rotade fram lite delar till nått i stil med den här Mini Desktop Plotter Made From CD/Floppy Drives - YouTube
Första 2 cd bryggorna var med vanliga dc motorer. Då jag vill driva med FDD, fick jag leta vidare. Den tredje var bipolär stegmotor. Lyckades få den att röra sig med 5V+ och jord. Jag driver bara en spole i taget. Spole1 +-, spole2 -+, spole1 -+, spole2 +-. För rotation åt ena hållet. Spole2 -+,spole1 +-, spole2 +-, spole1-+. För rotation åt andra hållet. Det funkar, men stämmer inte med det jag läst. Jag har aldrig mer än en + eller -inkopplad(undantag pin 2 och 3, men det behövs inte).
Praktisk börjar jag med + på pin 1. Sedan - på pin 2 och 3. Flyttar + till pin 4. sedan + till pin 2 och 3. - först till pin1, sedan pin4 osv... Är det helt fel att ha pinnar flytande?
Hittade en FDD med linjärmotor. nec fd1138h. Går lätt att flytta med fingret när srömmen är av :tumupp: . Men kanske inte rätt till bipolär stegmotor drivare. Men det finns fler... Jag har testat FDD utan dator, bara sladdar i multipinkontakten. Så det går att testa ovan utan dator. Vad händer om man polvänder den ene spolen? Om bägge är felvända, borde den bara gå åt fel håll. Att koppla spole a och b rätt borde jag fixa(med ev polfel)...
1802

Inlägg av 1802 »

Det strular lite med att driva CD bipolär stegmotor med FDD. Provade först att vända 1234 till 4321. Sedan 1 och 2. Följt av 3 och 4. Men det funkar inte ännu :-( . Med lätt tryck med fingret så rör det sig. NEC FDD'n ovan stegar på direkt, medan den som skall driva cd'n först gör en snabb scan mot ändläges brytaren. Det märks skillnad om jag snurrar dit den för hand, mot ändläges brytaren(FDD). På hur många sätt kan 4 kablar vändas? 16?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En S/PDIF ingång till datorn. Jag tog en PCI täckplåt, borrade hål i den. Stoppade i ett RCA jack och lödde på en kabel som ansluts till "CD Digital" på ljudkortet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Föräldrarna har byggt sig en bar i källaren, så där fick ju bli lite LED-list. :)

(Ber om ursäkt för gryniga mobil-bilder)
IMG_20130330_162556.jpg
IMG_20130330_162606.jpg
Där satt ett gammalt lamp-uttag på väggen, så jag bytte det mot ett vanligt vägguttag istället, så belysningen styrs av en lamp-knapp innanför dörren. :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Electricguy skrev:En punktsvets för mycket små saker.
Den skickar ut en puls på 100Joule på 30V
Switchingnen sköts av en 300A kontaktor.
Kikade lite men fattar inte riktigt hur det är kopplat.

Hittade två (något olika) beskrivningar på tuben. En där de slaktar en trafo och ersätter enda lindningen med en helt ny och en där de återanvänder transformatorn för en mikrovågsugn. Den senare verkar helt klart kraftigare.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Man laddar upp kondingen. Och sedan dumpar man all energi i det man vill svetsa ihop. Det funkar sådär..
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Fick äntligen tummen ur röven och fixade till kabeln till power knappen/LEDen i min LinuxMac. Apple tyckte att det kul att låta knappen och LEDen ha gemensam jord.. Så det fick bli lite försiktigt pillande för att lista ut vilka pinnar jag skulle använda på moderkortet. Men funkar gör det nu iaf!
Bild
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Köpte 10 st LED lampor och 10 st reflektor, behövde bara nio av dom.

Tvinade ihop enledar kabel till stativ för varje LED lampa och drivs av 12v batterieliminator.
Skriv svar