Krånglande sladdimmer...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Krånglande sladdimmer...

Inlägg av Nerre »

Jag köpte en sladdimmer på rea (25 spänn) på ÖB för nån vecka sen. Men när jag hade kopplat in den funkade den inte... Jag tänkte att den var kanske trasig eller så drog jag sönder nåt när jag skruvade åt skruvarna i plintarna. Så idag köpte jag en till, likadan, till samma pris:)

Och trots att jag nu höll emot med en tång när jag drog åt skruvarna så funkar inte den heller... Två trasiga känns lite osannolikt?? Så frågan är om dimmern har nåt konstigt beteende.

Det är en Praktikern sladdimmer, samma som finns på Kjell & Co
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 60w-p37805

Den kostar 99 hos Kjell så det är ju fortfarande "reapris" trots att jag behövt köpa två.

Jag har såklart provat med en 60 W glödlampa (först satt det nämligen en 25 W insåg jag).

Dimmern har en glimlampa i sig. Sätter jag i kontakten så tänds glimlampa. Skruvar jag ur glödlampan så slocknar glimlampan. Dessa två beteenden tyder ju på att:

1. Dimmern får matning som den ska
2. Dimmern har förbindelse med glödlampan

Det sitter en säkring i dimmern men den sitter på den odimmade polen och den har jag plockat bort och kontrollmätt.

Steg 2 blir väl att försöka rita schema på den och felsöka lite mer på komponentnivå, men det sitter inte så mycket grejer i som kan gå sönder liksom... Och det verkar ju som sagt var lite osannolikt att det skulle vara sönder på två stycken?

Nån som har några andra idéer? Eller haft liknande problem med samma dimmer?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Krånglande sladdimmer...

Inlägg av MiaM »

Var sitter on-off-grejen? En dimmer har nästan alltid ett off-läge förutom dimfunktionen.

Gissning, om du inte kommer på något annat: Om det inte är ett klickläge i ena änden av snurrandet på reglaget så kanske snurrhjulet ska tryckas in ungefär som tredje-musknapp-funktionen man får genom att trycka ned hjulet på en scrollmus? OBS, vålda inte sönder ratten nu :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag var inne på det men hittar inget. Ratten sitter direkt på en pot och det verkar inte finnas nån brytare nånstans...

Bild 2 blev lite överexponerad, men den sidan av ratten vilar alltså direkt på ett stöd från höljet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Du har inte monterat den på fel håll?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Märkligt, där borde det inte gå att göra fel på inkopplingen...

P.S. en grej som inte påverkar ditt problem: de två lösa trådarna är egentligen inte en okej kabel (om det inte är speciella "julgransbelysningstrådar" som har två separata isoleringslager runt enkelledare), det ska vara två isoleringslager (typ som vita och blå/brun på den andra ledningen).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, jag har dubbelkollat mot anvisningen att det är rätt med in och ut. In är dessutom märkt L och N (det är inte ut). Nu när jag har två skulle jag iofs kunna chansa och testa att koppla den ena bakofram...

Sladdarna där är bara tillfälliga nu när jag labbat (det var jobbigt att labba på sovrumsväggen så jag tog en lös lampsockel och en bit sladd med en klass II-stickpropp). Det är alltså 10 cm sladdar bara, lampsockeln är precis utanför bild:)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur långt kommer strömmen in! Kollat efter säkringen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Säkringen är kollad ja. Jag kan inte se hur glimlampan skulle kunna tändas när den får spänning om inte säkringen var hel. Glimpampan slocknar ju om jag skruvar ur glödlampan, det om något är väl ett tecken på att det finns nån liten sluten krets där det går en liten ström genom glödlampan?
AndersL
EF Sponsor

Inlägg av AndersL »

Har du provat att vända stickproppen för inkommande spänning? Borde inte hjälpa, men då har man provat i alla fall.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jodå, "polvända" har jag också provat:)

Jag tror det får bli att fota undersidan av kortet och rita ett schema för att försöka lista ut vad problemet kan vara.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Har du kollat anslutningsplintarna så tråden verkligen kommer i kontakt med botten på plinten , finns plintar där
skruven trycker på en plåt där plåten i sin tur trycker på kabeln.
Får man in kabeln mellan skruven och plåten så kan man tappa kontakten i plinten.

Men som man ofta sett så är det dåliga lödningar som ger sig typ på drosslen på ditt kort, drosslen
har lossnat i transporten.

Annars får du som sista åtgärd bygla anod 1 och anod 2 på triacen, tänds lampan då, ja då har du
fel troligen i triggkretsen med diacen bl.a.

Kjelle
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det var fel på plintarna skulle jag väl knappast få fenomenet att glimlampan slocknar när jag skruvar ur glödlampan ur sockeln?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det låter precis som att den har fastnat i fullt "nerdimmat" läge. :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, det är möjligt. Men samma fel på två stycken? Ska testa att gå över lödningarna och passa på att fota lödsidan så jag kan rita schema sen om det behövs.

Hade inte glimlampan slocknat när jag skruvar ur glödlampan så hade mitt fokus varit på utgången. Nu är det väl mest troligt att det är triac eller triggkrets. Men som sagt var, samma fel på två stycken känns lite osannolikt om det inte är ett konstruktionsfel.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Inte ovanligt att det sitter en tennklump enbart på koppartråden på drosseln, allt hängande
fritt i luften :)

Kjelle
Skriv svar