Anta att jag har en 100A/50mV shunt. Då får jag ett fullskaleutslag om +/-160A. Mätområdet för en STC3100 är +/-80mV och maximala upplösninggen på coloumb-räknaren 6,7mV. Absolute Maximum ratings för ingångarna är -0,3V..7V.
Problemet jag ser är om man övervakar ett startbatteri, eller batteri för tex bogpropeller. Initialt kan en sådan motor ta uppemot 1000A under en mycket kort stund. Risken finns då att man överskrider -300mV. Oturligt nog är ena ingången på strömförstärkaren kopplad i jord. Men vad händer om man vänder på steken? Kopplar CD på shuntens kalla ända (jord) och Jord på shuntens varma ände? Vilka konsekvenser får detta?
1. I stället för en max toppström på 600A klarar vi nu en toppström på 14 000A

2. Spänningsmätningen blir fel då spänningsfallet över shunten inkluderas, men det kan man kompensera för då strömmen är känd
3. Jord för I2C är inte längre jord, utan rider på en potential av +/-80mV, men det kan man ordna med en galvanisk isolator, vilket inte är helt fel annars heller.
4. Toppströmmar över 160A kommer inte att mätas korrekt, men min algoritm kollar även batteriets vilospänning, vilket dessutom är lättare för att startbatteri.
Synpunkter?