Har länge skissat på en kupolugn jag tänkt bygga någon gång då jag får praktisk möjlighet, försökt få till ett utkast om iden:
Edit, skall vara för att smälta järn och kunna gjuta grejer av skrot.
Det blå skall föreställa luft som förvärms i en ringformad burk och sedan skall ledas ned i en toroidformad kanal som innehåller munstycken somskall blåsa in önskad mängd luft strax ovanför smältan, brännstoff är stenkol som matas i toppen tillsammans med krossat järnskrot/höganrikad malm,etc vad man nu önskar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mizzarrogh 1 april 2013, 14:55:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet inte varför den kallas så, men det är vad jag hört, den skall tydligen vara öppen i toppen eller möjligen ha en tratt somgår att hissa ned som lock enligt vad jag kommit fram till.
Tydligen skall innerdiameter hållas inom ca 50 cm max oavsett höjd på skapelsen, jag vet inte exakt varför men är så på gjuterismältugnar (masugnar kan however ha andra proportioner och är som regel svagt rombiskt snitt sett från sidan så att man får en gryta i mitten, smältugnen är tänkt att fungera enligt samma princip men skall ha en glödzon strax ovanför smältan.
Tecno, jag skulle spontant gissa på att mycket långt tillbaka i tiden så var den svagt rundad i överdelen, dvs en utdragen kupol och ugnar för koppar och brons mm (med lägre smältpunkt än järn) hade en kortare sluten kupol. Edit,men nu snackar vi alltså väldigt långt tillbaka i tiden.
Du får gärna elaborera mera om din idé. Nedan bild på gammalt expansionskärl som jag skurit ner varav mittsektionen ska kasseras och det resterande 2 ska bli någon form av smält/härdugn med gasol alt kol, fm den ena för gasol och den andra kol.
DSC_0643.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Återkomer, dendär tingesten tror jag kan fungera perfekt, men önskar du använda en degel och driva med gas är det några saker som skiljer (bland annat behöver du skapa ett wortex runt degeln som skall stå en liten bit upp från botten), återkommer om detta, men det kan vi göra en egen tråd om sedan då det är olika principer det handlar om...
Skall också se om jag kan hitta papper och böcker om ett bra koksvalv (för smide och härdning etc) min förre chef tipsade om och även provbyggde, however, valvet kan eldas med gas eller olja också, det är inte alls kräset.
Vid just denhär ugnstypen så bör den vara litet högre då den skall ha litet andra proportioner mot en degel ugn. Denna ugn kan enbart eldas med koks då det ingår i processen för att homogenisera smältan (så att man kan skotta i gammalt rostigt skit man hittar).
En degelugn är betydligt mer kräsen vad gäller råvaror då smältan ju förblir densamma.
Degelugnar är betydligt vanligare bland hobbyfolk och bygger ju då på samma princip som de för aluminiumgjutning bara det att man skalar upp den till önskad storlek, med en cylindrisk form är det lättare att skapa en äkta wortex snäcka runt degelns mittparti. Förvärmning till en sådan gör du enklast genom att placera ett dubbelfodrat rör en kort bit ovanför "rökröret" ( eller vad man skall kalla det för, som kan gå ut på vanligt vis strax under locket i bakkanten tex) yttermanteln kan du svetsa av tex 4-5mm stålrör och i denna spolar du varmluften till brännaren och tappar ut den genom ett motsvarande rör i övre änden, du bör försöka få tag på en äkta högtrycksfläkt och vingbrännare om du tänkt hålla på med järn eftersom degelugnarna kräver betydligt högre tryck om man vill kunna få med tillräckligt med syre ut luften för att kunna få upp temperaturen men det går nog ändå bara det att det tar längre tid och inte blir lika effektivt gissar jag.
Edit, jag vet inte om det går med gassol (syrgaskombinationer går däremot om man har utrustning för detta, du behöver komma upp i runt 1600 grader för effektiv kontroll om du tänkt arbeta med låglegerat stål (gjutjärn något lägre, ca 1350 grader effektiv arbetstemperatur= att du då hamnar inom 1500 grader intervall, grafitdeglar av bättre kvalitet tål ca 1600 grader så de fungerar men det är precis på håret, kiselkarbid är bättre men tål inte fullt lika hög temperatur), men olja fungerar om man använder högtrycksbrännare.
Gammal tråd men skoj o kolla hur det gick? Har själv vart på detta ämne i sommras men vart med keramisk filt ist. Planerar en teglad ugn den här sommaren om ja kan lösa transporten av teglet i fråga.
Ugnstypen kallas för övrigt "Cupola" - med dålig försvenskning blir det kupolugn.
RobWilson över på madmodder forumet samt vsteam har byggt järnsmältande ugnar framgångsrikt.