Datornätaggregat med PFC matat med 320VDC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150

Datornätaggregat med PFC matat med 320VDC

Inlägg av YD1150 »

Gjorde ett test av datornätaggregatet med likströmsmatning på ca 320V.

Bytte nätaggregat i datorn till ett "Plexgear PS-400" inköpt hos Kjell & Co
med aktiv effektfaktor kompensation "PFC".
Jag var osäker på hur PFC:n reagerar med likströmsmatning på 320V men det
går alldeles utmärkt, datorn drar mindre än med det förra nätaggregatet.

Vid drygt 24V in så drar datorn ca 3,2A.

Det gamla nätaggregatet gjorde dessutom en del störningar i oscilloskopet
vid användning av 230VAC. Det problemet försvann med det nya.
Det stör inte speciellt mycket på KV-radion heller.
RoPa

Re: Datornätaggregat med PFC matat med 320VDC

Inlägg av RoPa »

Hej YD1150,

Att köra ett switchat agg för AC på DC går bra men du ska inte välja en DC som är avsevärt lägre än lägsta AC som aggregatet är avsett för.
Många switch agg klarar att gå ned till 85V (min erfarenhet) men under det är det inte säkert. En del startar inte men fungerar så länge de är i drift. Att ditt fungerar på så lågt som 24V DC är lite förvånande då många agregat har en startkrets som kräver mer.
Dock kommer det inte att må bra av det för switch tiderna i det kommer att bli för långa och du kan få lastregleringsproblem och för hög förlusteffekt. Du säger att det nu drar mindre och det kan stämma då du använder ca 77W av 400W rated.

Tänk så här, om lägsta spänning är V och switch tiden T för att få utström A blir A = V * T
Om du nu tar ut 1/5 av A på T så är V 1/5 och om lägsta tillåtna V är likriktad 110VAC - variation => DC 90 * SQR(2) = 127Vdc så blir 127/5=25,4Vdc och du matar med 24V idag vilket är under detta.
Således så ligger du just nu troligen på gränsen för aggregatet. Skulle du öka strömuttaget så skulle T behöva gå över design gränsen och filter och reglerkretsar skulle börja fungera sämre till den punkt att de inte längre klarar situationen.

Ett annat sätt att tänka är att aggregatet är en "elektronisk transformator" och om du vill sänka "lindningstalet" så måste du öka strömmen i primären vilket leder till att du inte kan "transformera" mer effekt än att du håller dig under rated max ström på primären.

Så kör på om det fungerar bra nu men var vaksam om du skulle lägga på mer last.

På den tiden det begav sig jobbade jag med mycket i 48V DC miljö och bland annat med design/selektering av switch agg som kunde klara både 48V DC och 230V AC så det är erfarenhet som talar i detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Anledningen till att det funkar på 24V är bergis för att det är ett agg av märket Plexgear, som tyvärr är långt ifrån kvalitet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk på att om du sänker spänningen lägre än vad nätagget är specifierat för så riskerar du att strömmen överstiger en nivå som bränner sönder något internt. Allt enligt principen att ström * spänning = effekt.

De system jag sett har använt iaf 340 V DC. Företaget rapporterade att en del nätagg behöver lite initial polväxling för att luras att starta. Samt sedan finns ju risken för överhettning i likriktarbryggan.

@RoPa, Avsåg du 85 V DC eller AC?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Glömde att tillägga att jag har en DC-DC omvandlare från 24V till 320VDC :oops:
Tror inte att den startar på så låga spänningar som 24V.
RoPa

Inlägg av RoPa »

@blueprint, 85 V AC skulle det vara, är vanlig nedre gräns, förlåt otydligheten.

Det ger en DC på 120V. När jag jobbade med -48V så skulle man klara ner till ca -42V så en faktor 3 på inström var tumregeln vid val av agg.

Min erfarenhet är att så länge man håller sig inom max input current så går det bra med nästa alla aggregat.
Problemet är att få det att starta då switch kretsen ofta får startspänning direkt från inspänningen via en högohmig motståndskrets. Så byte av vissa komponenter kan krävas.

Med en 24V/320V DC/DC omvandlare så blir det klart enklare :wink:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

blueint skrev:Tänk på att om du sänker spänningen lägre än vad nätagget är specifierat för så riskerar du att strömmen överstiger en nivå som bränner sönder något internt. Allt enligt principen att ström * spänning = effekt.

De system jag sett har använt iaf 340 V DC. Företaget rapporterade att en del nätagg behöver lite initial polväxling för att luras att starta. Samt sedan finns ju risken för överhettning i likriktarbryggan.
Om man har nätagg som inte behöver polväxling och dessutom har kontakter där man inte kan vända polaritet så gör det troligtvis inget om likriktarbryggan överhettas. Det blir väl bara kortis i de dioder som redan leder, och då fortsätter de leda fast utan spänningsfall varpå de andra icke ledande dioderna klarar sig, och de fungerar sen som (ett iofs kanske inte så bra) felpolariseringsskydd. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och bör aldrig anslutas till AC spänning igen, någonsin. :P
Skriv svar