3/4-G Modem/Brandvägg mm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Re: 3/4-G Modem/Brandvägg mm

Inlägg av danielr112 »

Mikrotik + USB sticka funkar också.
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Eftersom jag troligen kommer att upphandla ett par hundra abonemang per år eller så, så kan vi nog lämna den biten åtsidan.
Är inte intresserad av en massa customlösningar med routrar och moddade mjukvaror, skapar problem vid service o dyligt.
Gissar att det i slutändan blir någon industri-PC eller liknande med en standard linux-distro i, typ CENTOS, och ett vettigt IP-Tables script, samt en VPN-server.
Moddade mjukvaror? TomatoUSB är inte mer "moddad" än CENTOS.

En router idag är en dator med flash-disk och inbyggd nätverksswitch. Så att köra en WNR3500Lv2 med TomatoUSB är i princip samma sak som att köra en industri-PC med linux (istället för Windows).

TomatoUSB har ju linux-kernel i botten och använder IP-tables, den har OpenVPN som kan köras både som klient och server. Det handlar mest om att den är omkompilerad för den aktuella plattformen. Men frågan är om du ens behöver byta ut mjukvaran, jag har för mig att WNR3500L stödjer VPN och 3/4G-modem redan med den medföljande mjukvaran. Nackdelen med den mjukvaran är dock att den inte går att konfigurera lika mycket.

Visst, du kan antagligen köra nån av Sierra-prylarna också, men jag skulle inte vara så säker på att de fungerar så mycket bättre bara för att de är dyrare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

ThomasL: Jag googlade lite på ämnet och hittade denna:
http://opengear.com/product-acm5000-spec.html

Den verkar uppfylla alla dina krav i en färdig burk, tex deras ACM5004-G-I var riktigt välutrustad :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom är de ju rätt billiga också, dessa skall utforskas lite noggrannare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om t.ex. TomatoUSB även går att köra på vanlig PC-hårdvara så blir det väl inte så "konstigt" val jämfört med just en vanlig PC. Skulle hårdvaran behöva ersättas så går mjukvaran att köra på standardhårdvara, om än att den ersättande hårdvaran kanske blir klumpigare.

Å tredje sidan verkar routerhårdvara som kan köra dessa wrt-spinoffs inte direkt vara en sinande källa.
Skriv svar