Avstörning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Avstörning

Inlägg av lgrfbs »

Jag har en 2,4Ghz sändare för video och tänkt lägga till en datalänk sändare på 433Mhz bara 3-5mm i från den första.
1, Kommer jag att behöva skärma av dessa två sändare från varandra?
2, Om "Ja" på punkt 1 hur gör man det bäst?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

2,4 GHz != 433 MHz

Inga problem.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan få lite problem - prova men å andra sidan är lite skärming inte så svårt att ordna.

Skillnaden (gigantiska) i frekvens hjälper inte då signaler kan tas upp även i andra delar än hf delen i kretsen.
Nu är ju effekterna låga speciellt om det är en lpd sändare på uhf delen men risken finns.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Jag har en uns erfarenhet av radiomoduler.
Med de jag har haft har det inte spelat någon roll vilken frekvens man kör.
Tar jag min 4W motorola-radio och sänder på 446 MHz (PMR) någonstans i lägenheten så stör man hjälplöst ut alla radiomoduler, oavsett om de kör på 300 MHz, 400 MHz eller 2.4 GHz.
4W är ju dock lite extremt, men går man 10 m (+väggar) ifrån så bör inte det motsvara mycket mer än om man sänder på några tiotal watt på ett par centimeters avstånd.

Lättast är ju helt klart att testa. Annars så är det ganska enkelt att skärma, bara att sätta en jordad metallburk (eller bur med täta galler) runt HF-delarna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan inte försöka separera antennerna lite mera?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Små tx/rx moduler kan ha dåliga och enkla filter.
Detta kan göra dom känsliga för helt andra frekvenser än dom arbetar på och bli blockerade.
Samma gäller enkla sändare.

Alla som byggt små fm sändare med L/C teknik vet ju att dom sänder lite överallt inom ett kanske 1Ghz stort område.

När det gäller proffsradios så är det helt annorlunda - dom har bra filter och är bra designade och du kan köra med 8 motorolaburkar i samma lägenhet på lika många kanaler och trots kanalavstånd på några futtiga khz utan att störa varandra.

Klart man skall köra me 4w på pmr varför nöja sig me en halv.
Då har du bra räckvidd om man jämför med taskiga konsument pmr stationer med kretskort gjorda av papper o 300 mw
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

danei har kollat nu och jag kan nog lägga hela 20-25mm mellan antenerna, men är det
bara antenarna som spelar in?

Tyvärr har jag redan för flera år sedan köpt dessa moduler innan jag fann detta forum :?
där jag har läst om andra fina moduler.....

2,4Ghz Video länken ut görs av:
- Sitter i ett H0 lok-
Kamera - K-2
Sändare - LS-1 (Som kommer att köras på 9V)

-Mottagar låda-
Mottagaren: LM-1
Från: http://www.loke.nu/
Skriv svar