Hålla fast kontaktdon och andra större grejer?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hålla fast kontaktdon och andra större grejer?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det smidigaste är förstås att klämma (crimpa) kontakter, men ibland är inte det möjligt.

Den här tråden handlar därför om ifall det finns något smart knep för att få kontaktdonet
att sitta stadigt i någon form av hållare under tiden som man löder sladdarna. :)

Jag har en Helping Hand, men dess krokodilklämmor är för korta och för svaga
för att orka hålla fast i ena sidan av en 25-polig DSUB-kontakt.
(Den andra klämman behövs för att hålla i sladdarna vid lödningen.)

Nu har jag limpistolen på uppvärmning. Tänkte helt enkelt sätta DSUB-kontakten i krokodilklämman och testa att förstärka med smältlim...

edit: Det gick med limmet, men det sitter inte helt stumt, eftersom smältlim är lite elastiskt. I det här fallet dög det.

Det vore förstås kul med något lite smidigare.
Helst utan att man behöver bygga någon stor fixtur, men det får väl gå i värsta fall.

Hur gör ni när ni behöver hålla fast lite större grejer som t.ex DSUB-kontakter och annat?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hålla fast kontaktdon och andra större grejer?

Inlägg av B1n4ry »

Tar det inte evigheter att löda en 25p DSub om man skall klämma fast både kontakten och kablarna och rikta in allt perfekt mellan varje lödning?

Jag lägger kontakten på bänken, håller fast den med lillfingret och/eller ringfingret sedan håller jag kabeln med pekfinger och tummen på samma hand och har då andra handen över till lödkolven. Eftersom jag förtennar kabel och kontakt före själva lödningen så behöver jag bara värma på lite för att det skall bli en perfekt lödning.

Ok, en sådan lödning kanske inte är 100% perfekt enligt nån handbok, men jag har lött 1000-tals kontakter av olika typer på det sättet och ALDRIG haft problem med någon av dom efteråt.

Däremot om man löder något grövre och måste tillföra mera lödtenn under tiden så har jag ett litet skruvstycke med kulled. kabel och tenn håller jag då med ena handen.

Ett tips kan ju var att tejpa fast kontakten i underlaget med en remsa silvertejp, det har jag haft nytta av ibland.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Tar det inte evigheter att löda en 25p DSub om man skall klämma fast både kontakten och kablarna och rikta in allt perfekt mellan varje lödning?"

Jo. Dessvärre. :roll:
Jag tog tiden nu. Det tog 4 minuter att löda 6st kablar och då är jag ändå ganska van att göra såhär.
Uhm, det blir 40 sekunder per kabel. Inkl att rikta in, klicka flussmedel och bocka av i lödlistan.
Ca en kvart för en hel 25-polig DSUB alltså.

Bra knep där med att hålla i kontakten med ett finger. Testade lite och det verkar inte helt omöjligt att vänja sig med.
Jag skrev upp ett litet skruvstycke på inköpslistan. Har sneglat på sådana ibland, men inte sett behovet. Nu gör jag det. :)

Den här gången är sladdarna till kontakten ganska korta, så jag lyckades inte riktigt hitta någon bra plats att tejpa fast kontaktdonet, men annars är det ett utmärkt tips. Jag gjorde så med chassiets plastlock när jag lödde en massa knappar.

Tack för dina tips! Fler än jag lär ha nytta av dem. :tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ett sånt här litet skruvstycke på kulled är kanon att kombinera med en sån där helping hand.

Man kan också tillverka lite alternativa klämmor till sin helping hand istället för krokodilklämmorna.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Har har ett litet skruvstycke som funkar prima till sånt :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Skruvstycke är det givna svaret såvida det inte är så illa att den inte kommer åt/passar på plats. Kläm fast en arm i skruvstycket och sätt fast D-suben med liten svetstång.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Jag har ett litet roterbart skruvstycke för lödning
av kontakter, absolut det smidigaste man kan kan
ha tycker iaf jag. På nittiotalet bedrev jag ju musikaffär
och sålde "egen" kabel, helt egen var den väl inte men
jag köpte kabel på rulle samt netutriks kontakter och lödde
således ett antal jag inte ens vill tänka på, lämnade förövrigt
5 års garanti på lödningen, låter generösare än vad det är då
det sällan beror på lödningen när en kabel med kontakter går
sönder. :)

Hur som havet så skulle jag rekommendera ett litet smidigt roterbart
skruvstycke, funkar kalas till d-subbar av alla de storlekar också.

/ Tompa
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Jag använder för det mesta ett mindre skruvstäd, innan jag köpte det använde jag någon tång där jag satte ett gummiband runt handtagen.
Leif Kjellberg

Inlägg av Leif Kjellberg »

Jag brukar låna det lilla men tunga maskinskruvstycket från pelarborren. Helstabilt, håller fast vad som helst och ger också ett stöd for lödkolvshanden. Behöver man hålla fast trådar funkar det med Helping Hand, krokodilklämmor eller magneter.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Har ett liknande, använder det hela tiden, även till mindre sladdar där det nog skulle gått bra med "helping hand" krokodil

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... led-p40369
Bild
Skriv svar