Jag skulle behöva lite hjälp med att på enklast sätt fördröja VD+ så att VA+ och VA- slås på innan VD+ för att undvika latch up i en PGA4311 krets.
Hur lång fördröjning tror ni det behövs?
Vill ej använda något relä vilket hade varit väldigt enkelt men det tar upp för mycket plats på kretskortet.
SMD komponenter så långt som möjligt.
Är mycket tacksam för hjälp med detta.
fördröjning av VD+, undvika latch up
Re: fördröjning av VD+, undvika latch up
Lågpassfilter med stor tidskonstant fördröjer en signal och skulle väl även fungera till matningsspänning.
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Exempelkretsen på sida 5 i databladet för Cirrus CS3310 funkar utmärkt med PGA2311 och säkert med 4311 också.
Enligt databladet för PGA4311 får det inte skilja mer än 0.3V mellan VD+ och VA+, så det är nog rekommenderat att mata VD+ via resistor från VA+ som i CS3310-exempelkretsen.
PGA2311 är en aningen bättre pinkompatibel variant av CS3310.
Enligt databladet för PGA4311 får det inte skilja mer än 0.3V mellan VD+ och VA+, så det är nog rekommenderat att mata VD+ via resistor från VA+ som i CS3310-exempelkretsen.
PGA2311 är en aningen bättre pinkompatibel variant av CS3310.
Så det räcker alltså med en 10ohm resistor mellan analog och digital 5V? smidigt
Tack för informationen!
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Kom ihåg kondensatorerna vid matningarna.
En annan sak att tänka på är att det kan läcka igenom störningar från seriegränssnittet till analogdelen av chippet, så det bästa är att ha en egen SPI-port på µC:n enbart för PGA4311.
Talar av erfarenhet då jag har en egenbyggd volymkontroll baserad på PGA2311 där SPI-gränssnittet delas med displayen (7-segment/shiftregister), och displayuppdateringen hörs i högtalarna.
Vet dock inte om detta beror på läckage internt i chippet eller på det hemetsade enkellagerskortet med nästan obefintligt jordplan och allmänt halvtaskig layout...
Ännu en sak att tänka på är att dessa chip älskar att skapa transienter på utgången vid på-/avslag, så relä eller annan mute-krets på utgången är att rekommendera. Att jorda MUTE-pinnen hjälper inte.
PGA2311/PGA4311 är trevliga chip men de är rätt så kinkiga.
Jag skulle nog kunna tänka mig att publicera schemat till version 2 av min volymkontroll om det är till någon hjälp, men det borde städas lite först. Egentligen borde jag göra en projekttråd om den.
En annan sak att tänka på är att det kan läcka igenom störningar från seriegränssnittet till analogdelen av chippet, så det bästa är att ha en egen SPI-port på µC:n enbart för PGA4311.
Talar av erfarenhet då jag har en egenbyggd volymkontroll baserad på PGA2311 där SPI-gränssnittet delas med displayen (7-segment/shiftregister), och displayuppdateringen hörs i högtalarna.
Vet dock inte om detta beror på läckage internt i chippet eller på det hemetsade enkellagerskortet med nästan obefintligt jordplan och allmänt halvtaskig layout...
Ännu en sak att tänka på är att dessa chip älskar att skapa transienter på utgången vid på-/avslag, så relä eller annan mute-krets på utgången är att rekommendera. Att jorda MUTE-pinnen hjälper inte.
PGA2311/PGA4311 är trevliga chip men de är rätt så kinkiga.
Jag skulle nog kunna tänka mig att publicera schemat till version 2 av min volymkontroll om det är till någon hjälp, men det borde städas lite först. Egentligen borde jag göra en projekttråd om den.
Tack Mathias!
Nädå kondingarna har jag koll på
Följer såklart rekommendationerna i databladet ang jordplan osv. Tänkte faktiskt använda mig av ett relä för mutefunktionen. Har inte riktigt listat ut hur jag ska göra så att den mutar när man stänger av den men det löser sig nog. Vid påslag är det inga problem.
Nädå kondingarna har jag koll på