Styrning av backslag.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Styrning av backslag.

Inlägg av SeniorLemuren »

Båten är försedd med hydrauliska backslag. För att köra framåt resp. bakåt finns det en liten arm på bakslaget som har tre lägen: back, neutral, fram. Den är kopplad till en hydraulventil inne i backslaget så den går väldigt lätt att vrida mellan sina lägen.

Från börja så manövererade jag backslagen med wirekontroll. Trots att ventilen är lättmanövererad så går det relativt tungt att manöverera den via en 6 meter lång wire med ett otal krökar på innan den är framme vid manöverplatsen.

Jag skall nu därför bygga om och styra med lämplig motor i stället. Armen skall röra sig 50 grader åt vardera hållet från neutralläget.

Jag har ett antal skrotade små stegmotorer (4.1V, 1.1A) De är på gränsen för att klara jobbet utan utväxling.

För att vara väl på den säkra sidan behöver dom utväxlas. Efter ytterligare en koll i skrotlådan grävde jag fram ett par 24 V DC-motorer med snäckväxel, utväxling 20 till 1. Perfekt, nästa steg blir att para ihop stegmotorn med snäckväxeln.
snäckmotor.JPG
Stegmotor_snäckvx.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
polmanswe

Re: Styrning av backslag.

Inlägg av polmanswe »

roligt att se att det inte bara är jag som jobbar med båtar. har en gammal träsnipa med om636 motor (som om någon vill ha för en billig penning kan få ta över), en gammal tullkryssare som jag har hållt på med i ca 10 år en liten styrpulpetare som troligtvis
får innombordare nu i sommar då jag byter motor i min ht. sätter nu in en bmw525tds motor som jag just nu håller på att marinkonvertera. det roliga med den är att den inte har spjällarm för varvtal utan styrs av en potentiometer.
förövrigt vad har du för båt??
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför kör du inte med 24VDC snurran och nockbrytare och några växlande reläer istället för stegmotorn?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det var precis min tanke, att byta till stegmotorer känns lite overkill och mer svårlagat än reläer och mikrogapsbrytare?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Snäckans utgående axel gör två varv per sekund = 720 grader på en sekund och jag skall ändra läge 60 grader för att gå från framåt till neutral eller bakåt till neutral. Det innebär att jag skall ha motorn att snurra exakt 0.083 sekunder (om man frånser acc/ret.) för att stanna exakt i mellanläget där friläge är.

Eftersom motorn inte har någon broms så kommer den att stanna olika fort i olika driftssituationer (varm, kall motor/backslag m.m.) även om man kör mot mikrobrytare, så att med säkerhet få den att stanna exakt i sitt mellanläge när den ena stunden kommer in från höger, andra stunden från vänster, tycker jag kan bli en lämplig uppgift för den som tycker stegmotorn är overkill. :) Enda lösningen jag kan se med DC-motorn är om man servostyr den i closed loop, men då talar vi om verklig overkill.

Med en stegmotor utväxlad 10/1 blir det lätt att få den att stanna exakt när jag vill. Det blir också enkelt att trimma in hur lång tid man vill att det skall ta innan full lägesändring ska ske.

Eftersom motorerna skall varvtalsstyras och synkroniseras (nästa projekt) med hjälp av en PICxx så får den ta hand även om backslagen. Manövereringen av backslagen måste ju även de, styra varvtalet så att man inte kan rycka i fram eller back vid fullt varvtal.

Stegmotorn har nu fått en snäcka.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm: Var det inte 20:1 på den växeln?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Yes. Fel av mig i hastigheten. Vi talar om 0,16 sek. lite bättre men det betyder ändå att det är väldigt lite tid att vinka på. :)

Edit. Fast nu har jag nog druckit för många helgöl redan. Utväxlingen har ju inget med det uppmätta varvtalet på utgående axel att göra? Den gör ju sina 2 varv/s. Motorn snurrar däremot några fler varv vid 20/1. Om jag inte är helt ute och cyklar nu, så kommer motorn att snurra 20/6 = 3.33 varv för att vrida utgående axel 60 grader. eller? Asch, jag tar en öl till. :D
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Så där, nu återstår test på plats i maskinrummet. Allt funkar bra på bordet och ställtiden är ca 1.5 sek. Helt perfekt.
manövermotor1.JPG
manövermotor.JPG
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul tråd, tror många fler än jag här älskar dina projekt! :)
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Hoppas att det finns en backup för denna där, inte kul att braka in i grannens båt. ( Å sen drar alla historien om Wallenberg aka SeniorLemuren, "sikta på nåt billigt" )

På sjön gäller KISS för navigations och säkerhetsutrustning :vissla:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Stoppa motorn är ju ett sätt. Bromsa med andra motorn. Motorerna har helt skilda system och att båda lägger av samtidigt är väl mindre troligt. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

I nödfall får man väl dra en bowdensnabel eller kedja, etc men jag tror inte heller just detta är så kritiskt som det låter då momentet i sig är en större relativ fara i en nödsituation, men på tex en segelbåt måste man lära sig att hantera detta oavsett. :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Sådär, nu är reglaget till backslag och motorpådrag hopbyggt. Det gick åt en hel del skrot till det. Tandremmar, tandhjul och enkodrar hade jag i skrotadeskrivarelådan.

Rostfritt fanns i metalskrotlådan. Spakarna är förresten de stag som höll upp de rostfria räcken i vårt gamla badhus. De hade rätt form så de behövde knappt bearbetas.

Återstår att få igång min lilla träsvarv så jag kan svarva teakhandtagen till spakarna och tillverka en täckkåpa över själva mekaniken.
reglage.jpg
reglage1.jpg
reglage2.jpg
Skriv svar