Nu kunde jag svarat att jag vill få bättre fördelning på värmen bara för att rädda mig ur en diskussion,
men såklart är det ju att vinna mer effekt ur radiatorn.
Jag håller med dig om att vid snabb blick på detta så vinner man inget just för att radiatorn kyls ner.
Är själv skeptisk till denna ekvation att fläktarna skulle göra nytta och har ifrågasatt detta på annat forum.
Men, en fläktkonvektor (färdig radiator med fläkt) som trots samma storlek på radiatorn - så har dom en mycket högre effekt.
Säg en sådan förser rummet med 2500watt när fläkten är på. Ifall det verkligen sög 2500w ur radiatorn också, så hade ju ingen
använt dessa. Här blir jag ju tveksam till om det verkligen handlar om en + - ekvation längre.
Man kan säkerligen göra det mer komplicerat och börja prata om fönstrens kallraseffekt jämfört mot om man haft högre luftflöde från radiatorerna och annat med men såpass data har jag inte att kunna jämföra/beräkna med.
Finner det intressant dock. Kanske inte vad jag hade förväntat mig på elektronikforumet men välkomnar det också.
- Såg dock mest fram emot elektroniska lösningar.
Jag hade nog inte behövt höja framledningstemperaturen, för säg såsom sovrummen höjs temperaturen av sovande människor/datorer. Där kunde jag satt termostater på radiatorerna som då bromsar sig själv. Det innebär en stigande framledning till andra halvan av huset som är öppen planlösning (kök och vardagsrum) och kör fläktarna då på nätterna... Då får jag nyttjat den extra värmen effektivare dom timmarna.