Hej
Har ett problem med att få min webkamera att fungera i en fågelholk.
Jag är rätt grön gällande komponenter och beräkningar och skulle behöva lite råd...
Jag har dragit en 30m Kat5e kabel och använder det bruna paret för att mata kameran med ström.
Kameran är en D-Link DCS-932L och ska drivas med 5V 2W.
Adaptern som följer med ligger på 5V 1.2A (6W)
Jag har en 12V 2A nätdel (för att mata standard datorkomponenter) som jag tänkte använda för att driva kameran.
Enligt http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php så blir spänningsfallet ca 1,4V på en 0.128mm2 kabel för 2W och 4.2V på 6W.
Fråga 1. Som jag ser det kommer kameran max att använda 2W? Och då kan jag sätta en säkring på 200mA vid nätdelen för att inte riskera några problem på kabeln eller i kameran?
Spänningsregulatorn i holken för att minska V12 till 5V...
Jag har köpt en UA7805 Späningsstabilisator 5V 1A på Kjell&Co.
Om jag kopplar in den utan Kondensatorer så blir den varm men kameran matas och startas. Dock blir den varm (ca 40-50grader) och strömmen verkar inte vara jämn för kameran fungerar bara ibland. http://www.kjell.com/images/Product_130 ... tor-ua7805
Fråga 2. Vilka kondensatorer behöver jag sätta vid in och ut ström för att den ska fungera med 12V in och 5V ut? Jag har en massa moderkort som är kasserade så jag kan hitta både keramiska och electrolyt, frågan är bara vilka jag behöver?
Fråga 3. Är värmeutveckling normal, ska jag sätta ett kylelement på Spänningsstabilisatorn?
Mvh
Patrick
Hjälp att få en Hemagjord PoE på 12V till 5V att fungera.
-
Re: Hjälp att få en Hemagjord PoE på 12V till 5V att fungera
Ja du bör kyla!
Regulatorn är termiskt skyddad så det kan var det som gör att den slår av ibland. Sedan startar den upp igen när den kallnat.
Det kan så att man får självsvängningar uten kondingar, därför bör du sätta ditt något i närheten av de värden som angivits. Plast eller keramik, jag skulle även ha satt dit en 10uF - 100uF ellyt före regulatorn för att minska på dipp som kan bli i spänningsförsörjningen pga långa tunna trådar.
Regulatorn är termiskt skyddad så det kan var det som gör att den slår av ibland. Sedan startar den upp igen när den kallnat.
Det kan så att man får självsvängningar uten kondingar, därför bör du sätta ditt något i närheten av de värden som angivits. Plast eller keramik, jag skulle även ha satt dit en 10uF - 100uF ellyt före regulatorn för att minska på dipp som kan bli i spänningsförsörjningen pga långa tunna trådar.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns ju en bild över hur den ska kopplas och med kondensatorer med värden inritade på Kjells produktssida.
Ibland undrar man, är det inte enklare att läsa på först innan man frågar?
Ibland undrar man, är det inte enklare att läsa på först innan man frågar?
Jag googlade runt lite och det fanns massor med olika rekommendationer på storleken på kondingar, därav min fråga. Och det fanns inga hintar om värmeutveckling.
-
Dom är inte livskritiska. Ta ett exempel och kör. Sedan såpass stor kylfläns så det fungerar.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Värdena är inte kritiska men det är viktigt att de finns. Finns ju ett otal trådar om folk som fått problem när de utelämnats.
Utan avkoppling på ingången kan självsvängning uppstå.
Om kretsen oscillerar så blir den varm!
0,1µF på ingången rekommenderas (omedelbart intill stabkretsen).
Om kretsen oscillerar så blir den varm!
0,1µF på ingången rekommenderas (omedelbart intill stabkretsen).