Problem med brusig utsignal från instrumentförstärkare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Problem med brusig utsignal från instrumentförstärkare

Inlägg av dar303 »

Hej!

Har hunnit greja lite mer och såg ett tydligt fel på det schema jag publicerade här tidigare, minusutgången på sensorn går ju till plusingången och vice versa! Jag förstår inte hur jag kunde missa detta!
Jag testade att byta tillbaka och basresponsen blev mycket bättre, bruset är dock kvar.

Vi testade också att byta sensor till en nyare version som heter APS00B, den är mycket billigare och verkar faktiskt känsligare även om bruset kvarstod.
Datablad: http://sensing.honeywell.com/index.php?ci_id=51624

För att komma vidare så testade jag en OP-koppling från ett av databladen, använde en AD822 och det blev otroligt mycket bättre!
Nu är det verkligen användbart, ska greja lite med gainen och lägga in en offset. Detta är kretsen, en basic OP-koppling med gain = 100
Jag vill ha lite högre gain, törs jag sänka ingångsresistorerna eller får jag något omedelbart straff i form av mer brus då tror ni?
Bild

Jag har en OP över också, funderar på att använda den som buffer och linjedrivare.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

AD822
==============================
Input Voltage Noise
0.1 Hz to 10 Hz 2 mV p-p
f = 10 Hz 25 nV/ÖHz
f = 100 Hz 21 nV/ÖHz
f = 1 kHz 16 nV/ÖHz
f = 10 kHz 13 nV/ÖHz
---------------------------------------
Input Current Noise
0.1 Hz to 10 Hz 18 fA p-p
f = 1 kHz 0.8 fA/ÖHz
==============================

Bra data på den op:n vad gäller brus!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Verkligen, den fungerar mycket fint. Nästa vecka ska jag testa en sensor till och göra en version av kortet med offset mm.
Skriv svar