Reprap Rostock med gängstång!

Berätta om dina pågående projekt.
duedeja

Reprap Rostock med gängstång!

Inlägg av duedeja »

Tänkte jag börja med ett nytt projekt! och tanken är att man ska kunna bygga det mesta för hand!
3dPrinter.jpg
Efter lite inspiration från http://reprap.org/wiki/Rostock så tänkte jag bygga en variant med gängstång istället för remdrift, mest p.g.a. jag redan har stängerna. inser att det kommer gå långsammare men är det någon som kan se något annat problem med det upplägget?

Tanken är att såga ut alla svarta bitar i MDF men jag tror det kan vara svårt att få till själva bäraren för hotend... kanske finns det någon som skulle kunna skriva ut den i plast mot en peng?

Denna tråden har varit lite inspirationskälla http://elektronikforumet.com/forum/view ... el#p904014 och jag tänkte använda aluminiumstänger istället för kolfiber som stag till bäraren samt trexxas kullänkar från hobbex.

Elektroniken kommer vara 3st nema 23 (i botten av maskinen) och ett Sanguinololu styrkort med Pololu stepper drivers.

Vad tror ni?! Har bara sysslat med CNC förut så jag ska läsa på lite om mjukvara för reprap... någon som har tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Reprap Rostock med gängstång!

Inlägg av netrunner »

Det kommer ju att bli ett extremt "juckande" fram och tillbaka på alla tre axlar för varje rörelse.

Samtidigt finns det en hävstång som gör att ett glapp i muttern kommer att bli ännu större vid utskrift.

Å andra sidan är det helt beroende på hur muttern / gängstången slits.

Samt om det finns en kraft som hela tiden trycker muttern neråt, snabbare än vad motorn kan köra, så att glappet uteblir.
duedeja

Inlägg av duedeja »

Det är sant! jag kanske får fundera på någon fjäderbelastning på muttern där... har man inte samma problem vid remdrift? då borde man också få ett glapp om inte kuggarna är tighta...

Byggde ihop botten idag, känns stabilt!
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Detta ser jag fram emot, gillar byggen som "vem som helst" kan fixa till i garaget.
Har du köpt ett kit med motorer och styrning?

/DeVille
svanted

Inlägg av svanted »

glapp ≠ dubbla muttrar med fjäder emellan
duedeja

Inlägg av duedeja »

DeVille skrev:Detta ser jag fram emot, gillar byggen som "vem som helst" kan fixa till i garaget.
Har du köpt ett kit med motorer och styrning?

/DeVille
Jag gillar det med! :)... jag har köpt motorer från jbcnc.se, styrningen är ett sanguinololu köpt på ebay, det har jag inte fått än dock...

det borde fungera, tanken är väl att när jag väl fått igång maskinen så kan jag skriva ut "snyggare" lösningar...
svanted skrev:glapp ≠ dubbla muttrar med fjäder emellan

/svanted
tack för tipset! tänkte testa med en förlängningsmutter http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... -st-19515/ kanske kan leva med liiiite glapp till att börja med...
duedeja

Inlägg av duedeja »

lödning och inkoppling av sanguinololu och "hot-end" klar! kortet driver i allafall motorerna och värmer "hotend" men har inte provat att köra något program ännu...
Skriv svar