RTK-GPS och autostyrning [delad-oilpress]

Berätta om dina pågående projekt.
oilpress

RTK-GPS och autostyrning [delad-oilpress]

Inlägg av oilpress »

Här är en skärmdump om GPS Autostyrning
5 decimaler noggrannhet

Glonass är inte inkopplad . Det ska bli roligt att börja köra autostyrning nu när vårbruket börjar .
Med enbart EGNOS GPS GL1DE är det 0-5 cm inom 10 minuter spår vid spår .
Med mjukvara Guide eller GL1DE med minne håller signalerna kvar även om det blir störningar vid träd och hus.
Kanon. Inget spring med pinnar på åkern. Det är kul med autostyrning .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax

Re: RTK-GPS och autostyrning

Inlägg av Andax »

Detta är en projekt-tråd. Tror inte TS vill ha den fylld med reklam.
oilpress

Inlägg av oilpress »

Ursäkta om jag har en annan utrustning än det ni har köpt . Jag utvecklar mina produkter med det jag köpt . Jag har redan gjort framsteg genom att testa olika körningar inställningar mm. Med olika antenner mm
Ursäkta att jag inte har er utrustning och antenn . Tala om för mig att man måste enbart ha era produkter som ni gör reklam för på denna sida. Då slutar jag direkt att tala om vad jag märkt . .

Jag vill inget illa med den kunskap jag har med mina maskiner
oilpress

Inlägg av oilpress »

Varför tar ni illa upp jag förstår inte er logik .

-------För att uppnå RTK så hittade jag http://www.rtklib.com/ .

som mottagare valde jag Ublox Lea-4t då den rekommenderas på många sidor som rör rtklib. den kan ge data ut med 10Hz.
som antenn valde jag Maxrad GPS-TMG-26N-------- skriver ni på sidan
Är inte detta reklam för en viss utrustning enligt era regler och logik
Varför kan inte jag skriva
Jag hittade en bra antenn och en bra monitor mm. Idag finns massor om man går ut på internet finns det hur mycket smarta kort att bygga ihop . Många använder samma antenn som jag använder . Jag vill inte skriva fabrksnamnet men den finns på rktlib.com . Samt mycket av den informationen på rtklib kommer från antennfabriken som jag använder .
oilpress

Inlägg av oilpress »

Här är information om antenner man kan använda Information från www.rtklib.com

(4) It supports several GNSS receivers' proprietary messages:

NovAtel: OEM4/V/6, OEM3, OEMStar, Superstar II, Hemisphere: Eclipse, Crescent, u-blox: LEA-4T/5T/6T, SkyTraq: S1315F, JAVAD: GRIL/GREIS, Furuno: GW-10 II/III and NVS NV08C BINR (refer the Manual for details)

Det är en mycket bra sida www.rtklib.com Man får mycket bra tips på denna sida.
Joe

Inlägg av Joe »

Här är en redigerad skärmdump om GPS Autostyrning
8 decimaler noggrannhet
decimaler.jpg
Man kan ha 160 decimaler men det är inget som förbättrar något, det är precisionen och repeternoggranheten som räknas.

Av allt som listades upp i föregående inlägg så var inget en antenn

GL1DE har redan avhandlats tidigare med dess egenskaper.

Tror inte att någon i tråden förutom just Bengt Jonsson aka Oilpress gör reklam för "egna" produkter. Ett tips är att du kontaktar någon administratör och köper en reklamplats på sidan och startar en ny tråd om dina erfarenheter och produkter.
oilpress

Re: RTK-GPS och autostyrning [delad-oilpress]

Inlägg av oilpress »

När man har kontakt med så många satteliter som möjligt EGNOS GPS och nu även GLONASS som inte kostar något i vissa nya mottagare blir precisionen och repeternoggranheten bättre och bättre . RTK är bra men det är dyrt Det är tiden som räknas den tid det tagit för att svänga in i nästa drag . 10 minuter då är det ok med -+5 cm . Bättre noggranhet är inte nödvändigt alla gånger i praktiken..

Jag har provat idag med att montera en tratt framför skärmen för att få bort solljus. Lika som trafiksignaler har. Även nya bilar har en tunnel man tittar i för att se skärmen.

Det fungerade bra i stark solsken.
Hoppas att det kommer som standard från fabriken så småningom. .
Jag har även testat med att bestämma markeringen framför antenn. Då får man även en markering vart man har bearbetat framåt. Man skriver minus före redskapsmarkeruingen Man kan då få mer hjälp att styra själv med ratten . Ej automatisk . När man bara använder enheten som spårhund. Det är inte bara lysdioderna och pilen utan även markerad yta att styra efter. .

Det danska företaget SAUER DANFOSS med styr ventilen OSPE är fantastisk lösning för Autostyrning. Gör att det blir smartare styrning . Hoppas mycket på denna smarta enhet.. Bara priset går ned.
oilpress

Inlägg av oilpress »

Hej Joe

Menar du att "Man kan ha 160 decimaler men det är inget som förbättrar något, det är precisionen och repeternoggranheten som räknas."

Jag vill inte kommentera detta mer än hur kan du komma tillbaka till samma plats inom 2 cm utan att ha många decimaler .
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Han sa att man inte behöver mer än 8 decimaler. Det räcker med 7 deceimaler för att komma ner i 2cm.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu är jag inte så jätte insatt i detta utöver den auto-styrning som finns i drons, typ APM2.

Men är det inte 2 helt olika saker?

1. Dels att man använder det färdiga rtklib på tex en raspberry pi, för att få ett system som har "centimeter-precision" och sen "presenterar" sig om en helt vanlig GPS mot ett annat system.

2. Dels att navigera. Där finns helt andra problem, som att uppge vad gränsen för svängradie är rent mekaniskt. Har man 10m i svängradie så måste man ta hänsyn till det när man navigerar på marken. APM2 har navigation för "bil" där detta hanteras.

Båda dom här sakerna är ju redan välutvecklade var för sig. Det är ju onödigt att hålla på och uppfinna hjulet en massa gånger om?

Ska man göra ett större projekt kring detta så är det ju bra om tar APM2:s öppna källkod och skapar en "traktor" eller "jordbruks" avdelning till den. Då får man dels en beprövad hårdvara och 95% är redan färdigskriven. Så kan andra dra nytta av det jobbet man har lagt ner och dessutom bidra.
Skriv svar