Elektronikscheman
Elektronikscheman
Hej!
Skulle behöva någon slags standard för ritning av
elektronikscheman.
Mvh /Matte
Skulle behöva någon slags standard för ritning av
elektronikscheman.
Mvh /Matte
Hej!
jag jobbar som Caddare och försöker få ihop en standard på en kunds begäran på hur scheman ska ritas för att bli lättlästa och korrekta.
Med tanke på bussar och kopplingar och när man har flera schema blad osv.
Mvh Matte
htorllib@hotmail.com
jag jobbar som Caddare och försöker få ihop en standard på en kunds begäran på hur scheman ska ritas för att bli lättlästa och korrekta.
Med tanke på bussar och kopplingar och när man har flera schema blad osv.
Mvh Matte
htorllib@hotmail.com
Jag vet att det finns standard för symbolerna och jag vet att visse företag har egna schema-standart men jag har aldrig hört om en officiell schema-standart.
Så det är väl "bara" att definiera vilken symbolstandard som ska gälla (ANSI/hmmm...vad var det nu?), hur komponenter ska numreras osv. Möjligen hänga på t.ex. Ericsson' standard....
Så det är väl "bara" att definiera vilken symbolstandard som ska gälla (ANSI/hmmm...vad var det nu?), hur komponenter ska numreras osv. Möjligen hänga på t.ex. Ericsson' standard....
Nja...inte mer än att jag vet att Ericsson har gjort en standard som deras scheman ska vara gjord efter. Jag har jobbat för dom och som en del av deras ISO900x arbete finns det en standard för vilka symboler som ska användas (ISO, ANSI osv), hur saker ska hänga ihop osv men jag vet bara om att det finns, jag har inte tillgång till den men det borde man ju kunne få från Ericsson, deras underleverantörer ska leverera enligt den standard och den är öppen efter vad jag vet.
Så kolla med Ericsson...det kan nog finnas en beskrivning tillgängelig.
Så kolla med Ericsson...det kan nog finnas en beskrivning tillgängelig.
Att Ericsson kräver att sina parterns skall rita på ett visst sätt, betyder ju inte alls ett det är något "öppet" ! Det finns säkert NDA'er inblandade.
Det skulle förvåna mig om man som helt fristående från Ericsson skulle kunna få ut några dokument alls, förrutom färgglada produktbroschyrer alltså...
Jag tror inte att Ericssons ritnings/schema standarder ändrades speciellt mycket under ISO9000 arbetet, däremot styrdes sättet att dokumentera upp en del (d.v.s sättet att dokumentera arbetsätt och standards, inte produkterna i sig). ISO9000 arbetet handlade till stor del om att styra upp hur arbetssätt var dokumenterade.
Det skulle förvåna mig om man som helt fristående från Ericsson skulle kunna få ut några dokument alls, förrutom färgglada produktbroschyrer alltså...

Jag tror inte att Ericssons ritnings/schema standarder ändrades speciellt mycket under ISO9000 arbetet, däremot styrdes sättet att dokumentera upp en del (d.v.s sättet att dokumentera arbetsätt och standards, inte produkterna i sig). ISO9000 arbetet handlade till stor del om att styra upp hur arbetssätt var dokumenterade.
Standard dokument är normalt klassade som "Internal" och får inte distribueras externt utan specialla avtal. Och vad skulle Ericsson vinna på det ?
Sen är det en annan sak att Ericsson dokumentations standard sannolikt är en kraftig "overkill" för andra än företag av motsvarande storlek och med liknande verksamhet. Vi talar alltså här om hyllmeter med pärmar...
Sen är det en annan sak att Ericsson dokumentations standard sannolikt är en kraftig "overkill" för andra än företag av motsvarande storlek och med liknande verksamhet. Vi talar alltså här om hyllmeter med pärmar...