Transpondern till immobilazern har rammlat ut ur min bilnyckel och följdaktligen går bilen nu inte att starta. Den ligger begravd i snön på en grusparkering. Chansen att hitta den är obefintlig. Mer detaljerad historia kan fås mot begäran
Nu till elektroniken: Bilen är en Seat Cordoba '99. Den lokala VAG verkstaden är osäkra på om det går att tillverka en ny nyckel till en så pass mogen spanjor. Om det går skulle det kosta mig 2600kr + 2 veckors väntan, vilket inte passar min studentplånbok särskilt bra.
Jag är dock inte dummare än att jag förstår att jag bara behöver få tag på en RFID transponder ifrån en liknande bil och lämna in bilen för omprogrammering av nyckeln vilket är betydligt billigare. Sagt och gjort så hittar jag en Seat Cordoba nyckel ifrån en '99a på en skrotfirma och beställer genast hem den.
Lycklig som ett barn sitter jag med skrotnyckeln i min hand och ska pilla ut transpondern (på den här nyckeln har de tydligen brytt sig om att limma fast den) och den går av! Världen rasar runt mig...
Se bifogade bilder för hur det hela ser ut
Jag får en känsla av att det är antennen (den platta ledaren) och någon form av resonanslåda till spolen som jag har haft av? Mina kunskaper om RF är i princip obefintliga och jag hoppas att någon här på forumet kan förklara vad det är jag har lyckats med (om inte annat för att stilla min nyfikenhet!).
Är det värt att chansa och lämna in bilen för omprogrammering med den här transpondern eller är kretsen bara skrot nu? Vad kräver mottagaren i bilen för signal? Är transpondern helt analog eller skickar den tillbaka en digital signal (det är trots allt en hyfsat gammal bil)? Vad kräver mottagaren ifrån transpondern när man programmerar om den, fungerar en transponder ifrån en Golf '01 till exempel?
Frågorna är många, och hur jag än lyckas lösa detta problem så vore det roligt och lärorikt att förstå tekniken bakom det här debaclet.