Störsändare...
Störsändare...
Jag skulle behöva bygga en liten störsändare för att bevisa en del saker...
Pga. användningsområdena vill jag inte yppa mer än att den ska ligga någonstans mellan 500-1000 Mhz och gärna "släcka" en bandbredd på gissningsvis ~0.1-1Mhz.
Lite vaga beskrivningar men mer detaljer fås via PM.
Räckvidd ganska oviktig, men en 10m är i alla fall ett minimum.
Förslag på konstruktioner & lösningar önskas...
Pga. användningsområdena vill jag inte yppa mer än att den ska ligga någonstans mellan 500-1000 Mhz och gärna "släcka" en bandbredd på gissningsvis ~0.1-1Mhz.
Lite vaga beskrivningar men mer detaljer fås via PM.
Räckvidd ganska oviktig, men en 10m är i alla fall ett minimum.
Förslag på konstruktioner & lösningar önskas...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mobil radio för nödtrafik och anrop har en smal bandbredd och ligger runt 500.
Annars är det mobil sjöfartsradio, radionavigering (för luftfart), rundradio och Tv-apparater (främst SVT2) som är allokerade till det bandet (UHF).
Forumets medlemmar brukar inte vilja ge tips på saker som är avsedda för att störa/förstöra. Även om personen som frågar kan vara seriös, så är ju forumet tillgängligt för vem som helst...
Annars är det mobil sjöfartsradio, radionavigering (för luftfart), rundradio och Tv-apparater (främst SVT2) som är allokerade till det bandet (UHF).
Forumets medlemmar brukar inte vilja ge tips på saker som är avsedda för att störa/förstöra. Även om personen som frågar kan vara seriös, så är ju forumet tillgängligt för vem som helst...
Citat JimmyAndersson:
"Forumets medlemmar brukar inte vilja ge tips på saker som är avsedda för att störa/förstöra. Även om personen som frågar kan vara seriös, så är ju forumet tillgängligt för vem som helst... "
Nä, detta är helt rätt och jag stöder det till 100%, men nu skrev jag att jag ville ta detaljerna via PM just för att undvika dessa problem.
Trots allt måste jag ju ge en hint om vad jag är ute efter, även om jag sedan vill forsätta "off-list".
"Forumets medlemmar brukar inte vilja ge tips på saker som är avsedda för att störa/förstöra. Även om personen som frågar kan vara seriös, så är ju forumet tillgängligt för vem som helst... "
Nä, detta är helt rätt och jag stöder det till 100%, men nu skrev jag att jag ville ta detaljerna via PM just för att undvika dessa problem.
Trots allt måste jag ju ge en hint om vad jag är ute efter, även om jag sedan vill forsätta "off-list".
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ähvafan, vem som helst som kan googla kan ju fixa en störsändare!
Jag rekommenderar LadyAdas intressanta avhandling:
Social Defense Mechanisms: Tools for Reclaiming our Personal
Space
http://www.mit.edu/~ladyada/thesis.pdf
Det finns scheman och teoretisk bakgrund en bit ner i avhandlingen.
Jag rekommenderar LadyAdas intressanta avhandling:
Social Defense Mechanisms: Tools for Reclaiming our Personal
Space
http://www.mit.edu/~ladyada/thesis.pdf
Det finns scheman och teoretisk bakgrund en bit ner i avhandlingen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag tycker INTE man ska hjälpa den som vill begå brott...
Nästa steg blir väl att hjälpa nån som vill råna en bankomat..
En störsändare med stor bandbredd behövr rejält med effekt.
Naturligtvis blir det även övertoner och man stör ut mer än man tänkt.
Förutom de frekvensband som nämns i detta inlägg så finns mängder med militära frekvenser som inte syns i bandplanerna.
(jag jobbar med samband i Försvarsmakten).
Nästa steg blir väl att hjälpa nån som vill råna en bankomat..
En störsändare med stor bandbredd behövr rejält med effekt.
Naturligtvis blir det även övertoner och man stör ut mer än man tänkt.
Förutom de frekvensband som nämns i detta inlägg så finns mängder med militära frekvenser som inte syns i bandplanerna.
(jag jobbar med samband i Försvarsmakten).