Nybörjarfrågor - Lära sig elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
inenuttuh

Nybörjarfrågor - Lära sig elektronik

Inlägg av inenuttuh »

Hej! Första inlägget här på forumet.

Har på senare tid blivit mer och mer intresserad av elektronik. Skulle vara häftigt att kunna styra något.
Jag är alltså inne på att GÖRA SJÄLV.

Men helt ärligt talat vet jag inte var jag ska börja nånstans. Elektronik är ju dessutom så brett. Någon som kan hjälpa mig att börja med det här? Arduino verkar häftigt, men jag har aldrig gjort något inom elektronik alls. Så vart börjar man?

MVH iNenuttuH :)
ronnylov

Re: Nybörjar frågor - Lära sig elektronik

Inlägg av ronnylov »

Att få en lysdiod att lysa kan vara en bra början.
Gå till biblioteket och låna lite böcker.
Elektronik för alla är gamla böcker men ändå så lär den serien ut elektronik på ett roligt sätt.
Fundera ut något du vill göra, testa lite själv och fråga här på forumet om du behöver hjälp.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag vill ju inte låta negativ men risken är stor att
man som nybörjare utan en hel del teori i bagaget
kommer att lägga prylarna på hyllan efter ett tag.
Få en lysdiod att blinka till javisst men sedan?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Radioamatörerna har en kul sida med
experiment för "beginners". Verkar vara
riktigt bra.

http://www.esr.se/index.php/experimente ... elektronik

Och här är en bra bok skulle jag tro.
Finns även övningsbok.
På svenska.

http://www.cremona.se/bocker/kurslitter ... ronik.html
Seroster

Inlägg av Seroster »

Vad vill du styra?
Vilken nivå ligger du på?

Mitt första el-projekt var en motor som drog upp min rullgardin när en fotocell kände av att det blev ljust, detta är alltså relälogik.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En aurdino är säkert bra men det kommer ta ett tag
innan du kommer igång för du ska lära dig programmera den
om inte annat. Och det kallar inte jag elektronik. Först när du
börjar mäta spänning och löda då är det elektronik.
Programmera är som att skriva noter och elektronik är
som att tuta i trumpeten.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bästa är att gå till biblioteket och bläddra i lite böcker för att få inspiration till vidare studier. Elektronik för alla som rekommenderades ovan är en bra start särskilt om du inte läst någon vidare matematik. Har man dock gott igenom komplexa tal och är van vid matematik kan någon bok riktad mot högskolan också vara trevligt. Men generellt handlar elektronikkonstruktion mycket om att vara påläst och hämta ny information vid problem.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag kan tycka att det finns flera sätt, det ena är inte sämre än det andra. Viktigast är att du hittar den väg som passar dig.

psynoise som växt fast i skolans teoretiska värld föreslår att du går till böckernas värld först, han tycker att komplexa tal är bra att kunna. Ja, passar det dig att lägga några år på studier innan du lyckas styra något, som du skriver att du vill, så är kanske det rätt väg att gå.

En annan väg som kan passa vissa, är att bestämma sig för att genomföra ett projekt som man brinner för. Söka information och inhämta nödvändiga kunskaper för just det projektet och lära det man behöver på vägen för att komma i mål. Moroten är då att man så småningom, efter hårt arbete, lycklig kommer i mål och kan ta sig an nästa utmaning.

Det är stor skillnad, att idag med den informations och kunskapskälla som Internet är, ge sig i kast med ett tämligen komplicerat projekt och kunna ro det i land, mot hur det var förr, när biblioteket var den enda källan till kunskap.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

ARRL Handbook är också fint att ha i hyllan.
Den tar upp kompexa tal plus en massa annat nyttigt.
En hel del projekt brukar också finnas med inkl. layouter
till pcb.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

SeniorLemuren:

Jag tänker inte argumentera emot för till viss del håller jag med.

Till början är det viktigast att förhålla sig till saker som passar en själv bäst för att inte låta intresset rinna ut i sanden. Dock ger lite läsning i t.ex Elektronik för alla väldigt mycket bra på fötterna och tar inte heller särskilt mycket tid eller ork då materialet är lättläst.

Ska man ta den hårda vägen hade jag istället rekommenderat studier i matematik med inriktning på signaler och system för att sedan tillämpa med både kretsanalys och programmering :).
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor - Lära sig elektronik

Inlägg av newbadboy »

Ska man som nybörjare läsa böcker för att lära sig teori räcker det ofta långt med gymnasie böcker gällande el. Det är väldigt få verkande ingenjöre som faktiskt räknar med komplexa tal och sådant.

Bättre att hitta ngt kul och tillräckligt projekt att kopiera och komma igång, samtidgt kan man försöka läsa lite teori för att förstå lite av det man kopplar ihop.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Nybörjarfrågor - Lära sig elektronik

Inlägg av MiaM »

Om man ska styra saker med en mikrokontroller så skulle jag nog till och med säga att högstadiefysiken (och dito matte) räcker rätt långt. Man behöver ofta inte så mycket mer än att kunna beräkna nåt basmotstånd till en drivtransistor eller liknande.

P.S. glöm inte bort att "elektronik för alla" helt missat avkopplingskondensatorer.

Avkopplingskondensatorer är en typisk grej som man inte riktigt behöver förstå varför de behövs, bara montera in när man bygger med vissa kretstyper. Visst är det bra att förstå teorin varför de behövs, men om man börjar med att bara montera dem utan att lägga fokus på dem så kan man faktiskt få nåt byggt medan man lär sig lite av varje annat.

Sen finns ju det här forumet. De som ställer "intelligenta frågor" verkar rätt ofta få svar. Däremot blir det väl oftast mest bara trams (med rätta) när nån vill ha läxhjälp utan att lära sig nåt...
Skriv svar