Laddningsbart batteri till egenbyggd "laptop"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizzkid

Laddningsbart batteri till egenbyggd "laptop"

Inlägg av quizzkid »

Hej. Min tanke är att kanske bygga en enkel portabel dator med ett litet moderkort från VIA Embedded, och jag vill gärna ha ett integrerat laddningsbart batteri, precis som på en laptop.

På full load drar kortet:

12v
5a MAX 60W

Jag har också tänkt att integrera en liten LCD-monitor för projektet.

Nu undrar jag lite över möjligheterna... Är det genomförbart överhuvudtaget?

Tacksam för svar / Quizz
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Laddningsbart batteri till egenbyggd "laptop"

Inlägg av MiaM »

Hur ser specarna ut för "kvaliteten" på 12V-matningen?

Om det är okej att den varierar inom t.ex. 10,7-14,4V så borde det funka med ett vanligt blybatteri.

Om det är känsligare så lär du behöva någon slags spänningsomvandlare mellan batteriet och resten av datorn.
quizzkid

Inlägg av quizzkid »

Jag har tyvärr inga mer precisa specs gällande 12v, men det kanske är bra med någon form av spänningsomvandlare för att vara på den säkra sidan.

Kanske något sånt här?: http://www.mini-box.com/picoUPS-100-12V ... tegory=981

Skärmen jag har hittat drar 3w på12v. VIA-kortet drar mellan 16-30w 12v, under "normal" belastning.

Vad är det för typ av batteri jag är ute efter?
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Senast redigerad av blueint 17 mars 2013, 01:04:34, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: urltrim
quizzkid

Inlägg av quizzkid »

Eller ska jag leta efter någon annan typ av batteri?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du inte vet att grejerna fungerar inom hela området som batterispänningen kan röra sig inom (fulladdat med laddare inkopplat = max, nästan urladdat utan någon laddare inkopplat = min) så blir du nog tvungen att ha nån slags spänningsregulator mellan batteriet och resten av bygget. Då är det kanske enklare att INTE ha just 12V på batteriet. Om du har högre spänning så behöver regulatorn bara kunna sänka spänningen, om du har lägre spänning behöver regulatorn bara kunna höja spänningen.
quizzkid

Inlägg av quizzkid »

Hmm... okej, tack. Vad skulle du rekommendera för typ av batteri, om ej 12v?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kika på hur de med RC-flyg mm gör?
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Jag har kollat runt bland lite RC-forum, men inte hittat någonting. Vet inte riktigt vad jag letar efter och skulle fortfarande behöva lite hjälp.

Jag behöver alltså en regulator av något slag som ger en stabil 12v till moderkortet. Batteriet jag funderar på att använda mig av är detta: http://www.ebay.com/itm/NEW-12V-8000mAh ... 337ace81a4
cloudy

Inlägg av cloudy »

Jo en regulator vore bäst att ha, välj om du vill ha linjär eller switchad regulator, du kan till exempel kolla på LM serien från Texas Instrument då dessa är ganska snälla och behöver inte ha så mycket kring komponenter (kanske LM1084 eller LM2678 utan att kolla nogrannare på databladet).
Välj sedan ett batteri med spänning på 15 eller 18 V beroende lite på vad regulatorn har för krav.
Vid typ av batteri finns det mycket att säga men det beror lite på dina krav, i RC sammanhang använder man ofta LiPo batterier då man kan dra mycket effekt ur dem men de är känsliga för urladdningar, ett lithium ion är nog den typ som passar bäst (vill du ha mycket läsning om batterier kan jag rekommendera http://batteryuniversity.com/)
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Vad är skillnaden mellan linjär och switchad regulator?

Jag har lite problem med att hitta ett 15v resp 18v-batteri som skulle passa i storlek dock. Ett 12v är inget alternativ eller? Jag hittar en del litium-batterier på 12v som skulle passa perfekt i storlek:

http://www.lightinthebox.com/All-In-One ... 55310.html

http://www.ebay.com/itm/NEW-12V-8000mAh ... 337ace81a4
cloudy

Inlägg av cloudy »

I stora drag så är switchad effektivare men behöver lite mer kring komponenter, medans linjär då är mindre effektiv och gör om det mesta av spänningsskillnaden till värme.
12 V skulle kunna fungera beroende på vad du har för krav och på regulatorn, då du ofta får ett litet spänningsfall över regulatorn eller regulatorn kanske behöver lite extra spänning för att kunna hålla nivån(exempelvis LM2678 som jag nämde är testad för att hålla ca 12 V, 5 A vid 15 V input).
Om det är okey för nivån att att sjunka ner mot 10 V (och ännu mer då batteriet börjar bli urladdad) så skulle jag tro att det fungerar bra.
Men om dina krav är så låga så kan du antagligen koppla batteriet utan regulator.

Det finns även lite olika sorters regulatorer, mitt regulator förslag var ta en högre spänning och sedan använd en step-down regulator för att sänka spänningen (då detta är vanligt, kändes enklast och mest effektivt).

Går ju även att göra eller försöka hitta någon mer avancerad regulator med någon from av buck/boost funktion

Vad har du då för storleks krav på batteriet?
Jag har lite problem med att hitta ett 15v resp 18v-batteri som skulle passa i storlek dock.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Ok, tack.

Max-dimensioner på batteri är i mitt fall 5x6x25cm, men går det att komma ner runt 15cm i längd är jag nöjd.

Jag väntar fortfarande på svar från VIA om kortets spänningsgräns. Slutar det fungera under 11.5v så känns en regulator ganska viktig.

Om du(eller någon) lyckas hitta ett 15v> batteri som funkar storleksmässigt så hade det varit tacksamt

/ Quizz
cloudy

Inlägg av cloudy »

Hur många Amperetimmar skulle du vilja ha? Omkring 8000mAh som de du länkat till eller funkar mindre?

Kolla Hobbyking (http://www.hobbyking.com) de brukar ha bra LiPo batterier som bör kunna passa dina önskemål
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Det hade vart fint och ha 8+ timmar, men mindre funkar ju såklart. Ska kolla upp LiPo-batterierna!

Annars blev jag tipsad om den här:

http://www.ebay.com/itm/DC-8-40V-To-DC- ... 3380d47d24

Kanske kan funka med 12v-batteriet? Kanske inte är någon vidare kvalité i det den där, men...
Skriv svar