Antenn och 433MHz mottagare, fundering kring inkoppling
Antenn och 433MHz mottagare, fundering kring inkoppling
Har kopplat ihop något för att läsa av trådlösa 433MHz termometrar men funderar på det här med antennen och inkoppling av den.
Själva mottagaren är en http://se.farnell.com/aurel/rx-4mm5/rf- ... dp/1699487 där det finns ett ben där antennen ska kopplas in.
Sen har jag byggt en J-Pole antenn för att jag tänkte det kunde vara bra, och kopplat ihop dessa med en 50 ohms koaxialkabel.
Om man kollar t.ex. på sidan http://www.hamuniverse.com/jpole.html så kopplar man in mittenledaren på ena delen av antennen och
själva flätan på motstående sida av antennen. Mittendelen är sedan ansluten till ANT-pinnen på mottagaren men vad ska jag koppla flätan till, GND?
Försökte luska lite i de där om vart jag kopplar flätan och då läste jag även att man borde ha en balun till den här J-pole antennen men jag vet inte riktigt varför eller om jag behöver en?
I alla fall så kan jag läsa av temperaturen i hönshuset från huset när jag har antennen inkopplad men det jag funderar på är hur effektiv
är min antenn egentligen? Koaxialkabeln kanske agerar bättre antenn en själva J-pole antennen som jag har anslutit den nu?
Själva mottagaren är en http://se.farnell.com/aurel/rx-4mm5/rf- ... dp/1699487 där det finns ett ben där antennen ska kopplas in.
Sen har jag byggt en J-Pole antenn för att jag tänkte det kunde vara bra, och kopplat ihop dessa med en 50 ohms koaxialkabel.
Om man kollar t.ex. på sidan http://www.hamuniverse.com/jpole.html så kopplar man in mittenledaren på ena delen av antennen och
själva flätan på motstående sida av antennen. Mittendelen är sedan ansluten till ANT-pinnen på mottagaren men vad ska jag koppla flätan till, GND?
Försökte luska lite i de där om vart jag kopplar flätan och då läste jag även att man borde ha en balun till den här J-pole antennen men jag vet inte riktigt varför eller om jag behöver en?
I alla fall så kan jag läsa av temperaturen i hönshuset från huset när jag har antennen inkopplad men det jag funderar på är hur effektiv
är min antenn egentligen? Koaxialkabeln kanske agerar bättre antenn en själva J-pole antennen som jag har anslutit den nu?
Re: Antenn och 433MHz mottagare, fundering kring inkoppling
Ja, så kan det vara. Bästa sättet är att mäta upp den.I alla fall så kan jag läsa av temperaturen i hönshuset från huset när jag har antennen inkopplad men det jag funderar på är hur effektiv
Kanske inte det svaret du vill ha, men jag vet inte vilket du vill ha så...
(Jag antar att du är radioamatör eftersom du sänder på ett amatörradioband?..)
- Klas-Kenny
gkar: 433MHz är väl inget amatörradioband, utan helt licensfritt vad jag vet?
K-K: det finns ett amatörradioband där med och licensfritt betyder inte regelfritt.
edit: och amatörer får sända med 1kW... vilket gör bandet ganska oanvändbart om man ska följa ISM 433 MHz reglerna...
edit: och amatörer får sända med 1kW... vilket gör bandet ganska oanvändbart om man ska följa ISM 433 MHz reglerna...
Hmm, ok.
Men hur ska jag ansluta den här flätan då på koaxialkabeln, GND? Eller spelar det ingen roll vad den ansluts till om den öht ansluts till något?
Men hur ska jag ansluta den här flätan då på koaxialkabeln, GND? Eller spelar det ingen roll vad den ansluts till om den öht ansluts till något?
Flätan till GND! Annars går hela kabeln som antenn = missanpassning.
Balun behövs inte vad jag kan se.
Amatörbandet täcker 432-438 MHz.
Balun behövs inte vad jag kan se.
Amatörbandet täcker 432-438 MHz.
Är det flätan och kopplingen till GND som avgör att koaxialkabeln agerar antennkabel och inte antenn, eller är det inte så enkelt?
Jo, så enkelt är det.
"Flätan" = skärmen. Denna skall kopplas till GND.
"Flätan" = skärmen. Denna skall kopplas till GND.
Där ser man, då blev man lite klokare. Tack så mycket för hjälpen!