Hej allihopa!
Kanske finns ett bättre forum för detta, men jag testar gärna här först.
Är det någon här som på ett bra sätt kan förklara när man bör använda Set/Reset i PLC-pogrammering?
Vi har precis avslutat en kortare kurs i skolan med PLC-programering där det var ett projekt som skulle färdigställas.
Det fanns generellt två olika typer av program som folk gjorde, Ladder med hållkretsar och Ladder med Set/Reset
Det enda jag kom fram till var att folk som använde Set/Reset programmerade 10% av tiden och felsökte 90%.
Försökt läsa lite och tror jag kommit fram till att en utgång/minne som har Set eller Latched ligger kvar i minnet även om spänningen försvinner tills den får Reset, vilket vid en första anblick mest verkar farligt då saker och ting med största sannolikhet kan löpa amok när spänningen kommer tillbaka.
Finns det något speciellt syfte där Set/Reset bör/ska användas eller är det mest en sköjjig funktion som skriver ut S och R samt fintar bort både den som programmerar och den stackaren som ska felsöka/ändra i programmet?
PLC-programering, Set/Reset | Latch/Unlatch
-
Re: PLC-programering, Set/Reset | Latch/Unlatch
Svaret är att det beror på situation och smak.
Vissa funktioner är som du säger inte säkra att använda med S/R medans det i andra fall kan underlätta.
Den magiska regeln vid PLC programmering är att bara använda en utgång (coil) på ett enda ställe i programmet.
edit stavfel
Vissa funktioner är som du säger inte säkra att använda med S/R medans det i andra fall kan underlätta.
Den magiska regeln vid PLC programmering är att bara använda en utgång (coil) på ett enda ställe i programmet.
edit stavfel
Det där med set och reset beror väl på vad det är för PLC? Jag har mest jobbats med Siemens S7-1200, och med den så är jag rätt säker på att statusen på utgången inte behålls efter strömbortfall, om man inte har gått in och markerat "retain" på taggarna det gäller. Men har man gjort det spelar det ingen roll vilken metod man använder för att sätta utgången, är "retain" markerat för taggen associerad med utgången så är den, oavsett hur man sätter statusen.
Det som ojz0r skriver kan jag bara skriva under på. Ibland har jag tänkt fel, och det blir bara tok!
Det som ojz0r skriver kan jag bara skriva under på. Ibland har jag tänkt fel, och det blir bara tok!
Har bara använt vipp-block genom Structured Text men kan nog säga att på Beckhoff hålls inte inställningarna (iaf per default) över en omstart.
-
Som det kanske redan framgått av de svar som du fått finns det olika sätt att göra på. Olika PLC har också olika möjligheter att lösa det hela på.Mattiassvensson skrev:Hej allihopa!
Kanske finns ett bättre forum för detta, men jag testar gärna här först.
Är det någon här som på ett bra sätt kan förklara när man bör använda Set/Reset i PLC-pogrammering?
Vi har precis avslutat en kortare kurs i skolan med PLC-programering där det var ett projekt som skulle färdigställas.
Det fanns generellt två olika typer av program som folk gjorde, Ladder med hållkretsar och Ladder med Set/Reset
Det enda jag kom fram till var att folk som använde Set/Reset programmerade 10% av tiden och felsökte 90%.
Försökt läsa lite och tror jag kommit fram till att en utgång/minne som har Set eller Latched ligger kvar i minnet även om spänningen försvinner tills den får Reset, vilket vid en första anblick mest verkar farligt då saker och ting med största sannolikhet kan löpa amok när spänningen kommer tillbaka.
Finns det något speciellt syfte där Set/Reset bör/ska användas eller är det mest en sköjjig funktion som skriver ut S och R samt fintar bort både den som programmerar och den stackaren som ska felsöka/ändra i programmet?
Oftast har du möjlighet att själv styra om utgångarna ska ligga kvar efter strömbortfall eller inte. Detta är inte huvudfinessen med SR-vippor. Utan finessen med SR-vippor är att de uför en minnesfunktion i programmet. De kommer alltså ihåg om en utgång eller minnescell ska vara "Till" eller "Från".
Dvs. de ersätter den minnesfunktion du skapar i ladder (självhållning med en hållkontakt). I de flesta system kan du också bestämma om den minnesfunktion du skapar i ladder med hjälp av en hållkontakt ska behålla informationen efter ett spänningsbortfall eller inte. Detta genom att välja vilken del av det interna minnet du jobbar mot. Det brukar finnas celler som är back-up och de som inte har back-up, dvs retain eller non retain.
Det är som alltid, det viktigaste som finns är manualen. Där finns allt beskrivet, oftast.
Sedan vilken metod som är bäst att använda, beror på vilken man är van vid. De som är vana att använda S/R gör sällan fel och behöver inte felsöka så mycket. Fast ofta i stora system är avbuggning och felsökning en stor del av tiden för programskrivandet.