Vad kan vara fel på min diskmaskin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut

Vad kan vara fel på min diskmaskin?

Inlägg av Knut »

Min Siemens (sd11xt1s Kanske 2005års modell) diskmaskin har krånglat lite smått under en längre tid. Det började med att den öppnade och stängde ventilen för att släppa in vatten ett par gånger i början vid varje påfyllning. Men efter kanske 2 eller 3 gånger stannade den öppen tills den var nöjd. Dessa 2-3gånger har ökat med tiden och nu gör den kanske 15 sådana öppning/stängning. Och varje gång smäller det i vattenröret.

Men när maskinen är nöjd med mängden vatten den fått i sig så diskar den på så fint med samma goda resultat som när den var ny. Börjar dock bli lite enerverande med allt det där smällandet i vattenrören.

Är det någon som har någon idé om vad felet kan tänkas vara? Har hittills inte gjort någon direkt felsökning av problemet.

/Knut
RoPa

Re: Vad kan vara fel på min diskmaskin?

Inlägg av RoPa »

Hej,

Samma beteende får jag på min maskin om renssilarna är igen satta.
Prova att rensa dem och kolla om du har fått matrester som satt igen munstyckena i spolarmarna.
Dessa brukar gå att ta loss så man kan "bakspola" dem under kranen.

Kan även rekommendera rengörings tabletter (finns på CO), ger ett fantastiskt resultat, maskinen ser ut som ny inuti efter (kör tom med grytprogram max värme).

Lycka till!
Knut

Inlägg av Knut »

Aha, du menar silarna i maskinen för inloppet till pumpen? Dvs där alla matrester och annat skit hamnar? Jag rengör dom med jämna mellanrum men jag kan ju kolla igen och vara riktigt noga. Spolarmarna har jag inte rengjort någon gång. Men ska ta en titt på det också.

Ska även prova att köra en sådan där rengöringstablett. Allt för att slippa en servicetekniker. Bara att få hit en gubbe kostar rejält.

/Knut
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag kan också slå ett slag för diskmaskinrengöring, jag har kört det på en maskin jag var på väg att slänga för att den inte diskade rent, och den blev som ny igen.. 2-3 år senare var felet tillbaka igen, och efter en ny rengöring så var den perfekt igen.

I hsuet jag flöyttade till för ett år sen så fanns det en diskmaskin som funkade dåligt enligt förra ägaren, i med en rengöring och den diskar jättebra igen, plus att den precis som RoPa skriver, blev helt blank och fin invändigt :)

Dom rengöringarna jag kört har inte varit tabletter dock, utan en flaska med nån vaxpropp(?) som man ställer upp och ner i bestickstället och sen kör man vanligt program. ..När den diskat klart är proppen borta och man kastar flaskan.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Diskmaskinsrengöring gör skillnad!

Hade stopp i ett rör och hade liknande symptom.
Löste det med kokande vatten och körde pumpen gång på gång.
Och sen en sån där flaska med vaxpropp.

Så jag röstar med för skit som täpper någonstans.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vad innehåller dom där rengöringsflaskorna/tabletterna som inte maskindiskmedlet innehåller? Är de avkalkning i?
Tycker jag aldrig upplever min maskin skitig inuti efter jag diskat Förutom att de kanske har fastnat något nere i silen.
Men väggar och lucka brukar ju vara blanka! Så är de placebo, efter som man normalt aldrig kör maskinen tom?

Åter till TS problem, det där med att rensa silarna, är de för att vattnet inne hinner ut i maskinen så nivån på insidan stiger och "lurar" nivåvakten att maskinen är full? När jag skruvade kaffeautomater så hade vi problem med inloppsventiler där reduceringen gick sönder så vattnet rusa in för fort vilket resulterade i att den slog av och på påfyllningen då flottören hoppa upp och ner vattentanken.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En gissning är att de kanske mest bara innehåller "nåt annat" än vad diskmedlet innehåller.

Jämför t.ex. att både cocacola och blåbärssoppa var för sig gror fast om det inte diskas ur en mugg, men de båda är alldeles utmärkta på att lösa upp alla rester av "den andra". Blåbärssoppa löser alltså bort cocacolarester hur bra som helst, och cocacola löser alltså bort blåbärssopparester.

Tyvärr finns det väl inga motsvarande kombinationer av maträtter, så det finns nog ingen genväg att slippa diska bestick och tallrikar :wink: :roll: :shock: :mrgreen: :badgrin: :doubt: :shock:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Avkalkning vet jag, men inte resten...

Skulle säkert funka med citronsyra och något mer, men orkar inte leta runt för 30:- en gång om året.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Diskmaskiner kan sätta igen och lukta mindre bra om man bara kör på lägre "miljövänliga" temperaturer.
Jag kör alltid på högsta temperaturen och gammalt hederligt maskindiskpulver. Inga avlagringar någonstans. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Temperaturtipset gäller nog även tvättmaskiner. Jag är rätt övertygad om att min mådde bra av att köra en omgång med 95-graderstvätt... (Idag brukar man väl annars oftast bara köra 40- och 60-tvätt?)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Att skölja av all disk med varmt vatten innan den sätts i maskinen kan spara en del onödiga bekymmer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kallt vatten funkar också, och en klar fördel kan vara att blöta disken ett tag, och borsta bort det värsta med diskborste/svamp innan.

Diskmaskinen gör ju att man slipper ta i det blöta/äckliga, huvudsaken :wink:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det är äckligare att rota i maskinen när den krånglar..:humm:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, därav skölja av disken i förväg med diskborste (funkar med kallvatten för den snåle), så slipper man både rensa diskmaskin och ta i det kladdiga på disken :wink:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Att skölja disken innan förstör ju halva nöjet med diskmaskin!

Jag kör in och hoppas på det bästa, funkat bra förutom vid potatismos.
Skriv svar