Vart köpa PCB i EU?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Vart köpa PCB i EU?

Inlägg av PoorCadaver »

Tja!

Tänkte köpa mönsterkort (som jag själv designar) till mitt företag från Kina men har insett att det är ganska bökigt med moms, skatt, tull, frakt, osv, osv, osv...
Har någon här koll på om det finns en bra och billig tillverkare i Europa och kanske t om i Sverige?
Det jag skulle få betala i Kina var ca 10$ för 10 st PCB 50x50 mm 2 layer.

/Jonas
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Vart köpa PCB i EU?

Inlägg av AndLi »

cogra.se finns i sverige. Fast du ska nog upp lite i volym för att få ner priserna, men böket slipper du, deras prototypkort kan man få dagen efter...
bearing

Inlägg av bearing »

Var det via itead- eller seeedstudio?

Du kommer nog aldrig någonsin komma i närheten av det priset vid så låg kvantitet på närmare håll. De här firmorna använder tydligen "strötid" i PCB-fabrikerna (och kanske även ströutrymme på panalerna, min teori) för att kunna erbjuda så otroligt lågt pris.

I Sverige finns http://www.cogra.se
Jag har inte någon erfarenhet annat än att jag mailat en offertförfrågan, som de inte svarade på.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Ja, det var iTead jag hade tänkt beställa ifrån.
Cogra var ju inte direkt billiga, i alla fall inte i jämförelse med iTead... Men jag förstår ju att jag aldrig kan komma ner i de priser som kineserna erbjuder, men jag är redo att betala lite mer för att slippa importkrånglet.
Kan det finnas något bra ställe i Tyskland?
bearing

Inlägg av bearing »

Du kanske ska börja med att ändra prisförväntningarna till nivå med typ http://www.pcbwing.com
Där ser du att man vanligtvis behöver beställa över 100 för att få tvålagers 50x50 för 1USD styck. Eftersom att det är en fast ställavgift på 55USD i detta fallet, samt 0.7USD i material per tyck, så blir det ju ungefär 6.2USD per kort om man beställer bara 10.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Hmm... Ok, men finns det någon här som har erfarenhet av att importera kretskort från Kina som kanske kan hjälpa mig i rätt riktning?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

kolla med swech, han kan också fixa PCB, men det är ju lite så, antingen tar du strulet själv (och betalar med tid)och slipper betala synligt för det. Eller så tar någon annan strulet och du får betala för det i en tydligt synlig kostnad. Det handlar om värdering av din tid, kan du göra något bättre med tiden, få ut produkten tidigare på marknaden, sälja mer? Att jaga dessa småkostnader i prototypstadiet är oftast en suboptimering...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

http://www.pcb-pool.com finns t.ex.
Olimex verkar ha fullt just nu...
superx

Inlägg av superx »

Cogra är bra i Sverige.

I asien har jag handlat mest från:
http://www.goldphoenixpcb.com

Bra kompromiss mellan pris och smidighet tycker jag. Tycker inte det är krångligt med tull etc. Tror FedEx sköter det om det behövs.
* Man får svar på pris direkt, eller med kort varsel.
* Det finns personer (i Kannada) som svarar på frågor väldigt snabbt.
* De fixar det mesta jag vill göra iaf
* Fast pris för 1000cm2 och man kan panelisera ihop flera designer för en liten extra avgift

Men det är ju inte iTead-priser.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

http://www.civa.se/

Beställt flertal gånger på jobbet från dom, funkar bra med väldigt bra resultat. Får kort inom 5 dagar.
farskost

Inlägg av farskost »

Inga problem att beställa från itead till företag i Sverige, välj DHLfrakten så löser sig allt. Momsen och eventuell tull kommer på en separat faktura från DHL, i fallet med kretskort är tullen noll om jag minns rätt. Annars är Cogra riktigt trevliga att ha att göra med och deras beredning kan ibland hitta en del pinsamma misstag på korten och rätta till dem. Leveranstiderna går inte heller att jämföra.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Cogra verkar vara ett populärt ställe :)
Bad om offert därifrån och 6 x 10 små kort skulle kosta ca 3.300 kr. Inte i närheten av iTead, men som sagt är det svårt att jämföra pris och leverenstid. Och service och enkelhet...

Får se hur det blir med den saken. Har fått mycket bra hjälp (och svar på frågor) från Swech på hur import från Kina går till så jag ska prova på det först. Är i ett stadie då ekonomi spelar stor roll och dessutom är det ganska roligt när man är nybörjare. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har i flera år beställt från http://www.pcbcart.com utan problem, både privat och för jobbets räkning. Fungerar utmärkt och om något går fel är de väldigt hjälpsamma.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

pcbcart är underbara att jobba mot, har säkert beställt något 1000 tal kort därifrån. har också testat eurocircuits med bra resultat.
Skriv svar