Jag vill lura ECu,n på min ATV med anledning att jag vill kunna justera tändningen med ett piggyback (ATV,n har ett 12v-14v likströms-system).(piggyback= styrenhet för bränsle,tändning mm som kopplas in på orginal styrsystem mellan ecu,n och spridare,tändspole) Som läget är nu så kan jag inte justera tändningen eftersom ECu,n inte kan "se" tändspolen genom piggybacken och motorn går då in i ett nödläge och tror att tändspolen är trasig. Efter lite efterforskning så misstänker jag (vet ej säkert) att ecu,n mäter spänningsfallet i tändspolens primärlindning precis när den laddar ur.(What I found on our test bike was that the ECU would not see a normal voltage drop and would trigger a fault light with the piggyback connected) Primärspolens ena pol är kopplad till + och den andra polen jordar via ecu,n när det är dags för tändning. Primärlindningens motstånd är 0,5 ohm. Jag har provat att byta ut spolen mot ett 0,5 ohms effektmotstånd men det köpte inte ecu,n. Någon sade mig att en spole har högre motstånd precis vid urladdningstillfället! Kan det stämma? Jag har även provat att koppla bort tändstiften (körde motorn i 30 sek på startmotorn) och då gick ecu,n inte in i nödläge men så fort jag tar bort kontakten ur tändspolen så går den in i nödläge. Alltså verkar det som att ecu,n inte bry sig om att motorn inte tänder utan bara att primärlindningen är ok.
Några frågor då:
Tror ni att det går att lura ecu,n med ett motstånd eller måste det vara en spole?
Går det på något sätt att räkna ut vilket motstånd en spole har precis när den laddar ur? (om den nu har ett högre motstånd)
Om det nu går att lura ecu,n så ska tändsignalen sedan trigga piggybacken via någon form av transistorbrygga som är nästa problem.
HJÄÄÄLP!!!!!
Mvh R