Enkel trådlös 'tråd' sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick

Enkel trådlös 'tråd' sökes

Inlägg av mAVRick »

Hej!

Det är mitt första inlägg, jag hoppas jag valde rätt del att posta i.
Jag ska beskriva mitt problem. Jag har en defa multicharger 1203 i bilen, som laddar batteriet när man kör motorvärmare. Denna har en ingång för att styra ett relä som matar motor och kupévärmare. Tanken är att dra ut ett 1 wire nät till garaget och med det styra motorvärmare beroende på temperatur och tid från en raspberry pi som kör webbserver.
Så det jag saknar är ett sätt att få signalen från en 1 wire switch ca 1m till under motorhuven för att styra reläet i batteriladdaren. Optimalt vore om man kunde låta reläet vara draget som default (det finns inbyggt i laddaren att reläet endast dras om nätspänning finns) och att man aktivt bryter det. Då är det inga problem om man kopplar in motorvärmaren någon annanstans än i garaget. Så det jag skulle vilja ha är ett sätt att skicka en signal som när den finns byter matningsspänningen till reläet.
Jag har funderat lite i banorna att köpa något 433MHz recevier/transmitter par, men har ingen erfarenhet av dessa. Skulle det fungera eller finns det något annat bättre sätt? Det vore bra om det är hyggligt 'low power' också, så inte bilbatteriet drar ur på några dagar om man inte har laddaren i. Förslag mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Enkel trådlös 'tråd' sökes

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Titta på nexas enheter. De går att splitta.
Vad förbrukning kan bli kan jag inte säga.
void

Inlägg av void »

Om du sätter en kortdator med Wifi (eller GSM/GPRS) i bilen istället kan surfa in på den från pc eller mobil och styra saker. Den behöver ju bara vara igång då du har "markström" så strömförbrukningen spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

GSM/GPRS är våldsamt overkill för detta! Kräver dessutom kontantkort eller abonnemang.

Att göra en simpel av/på funktion via en liten radiolänk är ung. lika svårt som att göra en mer avancerat.
Man ska ha:
* En sändare.
* En mottagare.
* En sändningsenhet som kan skicka rätt data till sändaren.
* En mottagningsenhet som kan dekoda de mottagna data korrekt.

Strömmen till mottagaren kan fint erhållas från nätspänningen som kommer från uttaget, alltså belastas bilens ackumulator inte alls. Man kan såklart välja att ha en radiolänk som kan vara på "hela tiden" och då medge andra funktioner om man behöver det.

Men sändningsenheten och mottagningsenheten är i sin enkelhet en mikroprocessor (µC), t.ex. en PIC.

Som radiomodul finns det många olika att hitta, Swech säljer några ganska billiga tranciever moduler (tranciever = båda sändare och mottagare i samma "burk").

Kruxet är att det är en del grundarbete att få allt att spela, när väl detta jobb är gjort har man nästan obegränsat möjligheter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hade köpt ett sånt här par:
http://www.ebay.com/itm/121082522546

Och hackat fjärrkontrollen med extern strömförsörjning och lött bort tryckknappen och kopplat externa trådar till din 1-wire switch
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Hej!

Tack för all svar! Jag har en känsla av att det inte blir så enkelt att göra det jag tänkte mig. Jag är van att utveckla mot AVR, men jag hade tänkt mig en enkel lösning med en RF sändare och en RF mottagare och hade hoppats att det gick att lösa det enkelt. Jag börjar förstå nu att billiga RF sändare och mottagare är inte enkla att ha att göra med, det krävs en mikropropp och protokoll för att kunna få pålitligt data. Jag vill ha en enkel pålitlig lösning (och billig...) och just nu lutar jag åt att återgå till den ursprungliga planen, att styra ett solid state relä från one wire switchen. Det är inte en optimal lösning, men kanske good enough...
Skriv svar