Koppla ihop en serialkontakt till en ATmega328 (arduino)
Koppla ihop en serialkontakt till en ATmega328 (arduino)
Har för mig jag har sett en ritning hur man kopplade in en serialkontakt till sitt arduino projekt för en ATMEGA328
Tanken är ju använda porten till att kommunicera med datorn.
Har nu ett UNO som är kopplad till datorn och en IR LED, tänkte ersätta den med en Leonardo men undrar om det inte är bättre att bygga en.
Känns lite surt att använda en hel Leonardo till att göra bara en grej?
Tanken är ju använda porten till att kommunicera med datorn.
Har nu ett UNO som är kopplad till datorn och en IR LED, tänkte ersätta den med en Leonardo men undrar om det inte är bättre att bygga en.
Känns lite surt att använda en hel Leonardo till att göra bara en grej?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Koppla ihop en serialkontakt till en ATmega328 (arduino)
Leonardo=en av de nyaste Arduinovarianterna.
Sök på software-serial för att se hur man kan skapa flera serieportar.
Sök på software-serial för att se hur man kan skapa flera serieportar.
Hmm men hårdvaru kontakten, hur kopplar man in den.
Har försökt hitta en ritning hur man ska sätta sin COM port kabel på en experiment platta som har en atmega328 men har inte hittat någon.
Har försökt hitta en ritning hur man ska sätta sin COM port kabel på en experiment platta som har en atmega328 men har inte hittat någon.
- Klas-Kenny
Jag vill inte vara "sån", men att använda någonting större än en liten 8-pin eller till och med 6-pin processor känns rätt bra onödigt om uppgiften bara är att prata uart och blinka en lysdiod.
Men att använda seriekommunikation är inte svårt. Finns två pinnar Rx och Tx som tar emot/skickar data. Ska du ha det till en dator så får du ha en nivåskiftare för RS232. Kolla i så fall upp tex. MAX232 som gör jobbet, hur den ska kopplas står i dess datablad.

Men att använda seriekommunikation är inte svårt. Finns två pinnar Rx och Tx som tar emot/skickar data. Ska du ha det till en dator så får du ha en nivåskiftare för RS232. Kolla i så fall upp tex. MAX232 som gör jobbet, hur den ska kopplas står i dess datablad.
K-K: Men är det inte så att uart saknas på 6 & 8 pins attiny? Men det går ju alltid att göra en sw uart...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad är det för kabel du har? Annars är det pinne 2 & 3 som gäller om du ska åt den vanliga serieporten.

http://www.appliedplatonics.com/breaduino/

http://www.appliedplatonics.com/breaduino/
Här är en bild på hur man kopplar in en COM-port
http://avrprogrammers.com/bld-arduino-max232.php
Reset behöver inte kopplas in om du bara ska köra data över seriesnöret.
Annars är det nog enklast att skaffa en FTDI-kabel eller FTDI-breakoutboard och koppla in Rx, Tx och jord. Klart. Eller koppla in 5V också om du vill spänningsmata från USB.
http://avrprogrammers.com/bld-arduino-max232.php
Reset behöver inte kopplas in om du bara ska köra data över seriesnöret.
Annars är det nog enklast att skaffa en FTDI-kabel eller FTDI-breakoutboard och koppla in Rx, Tx och jord. Klart. Eller koppla in 5V också om du vill spänningsmata från USB.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
På en Attiny25/45/85 kan man köra Arduino med en särskild mjukvarubaserad serieport. Har testat en variant som enbart kunde sända till datorn, inte ta emot. Har testat med en Tiny25 och en FTDI-kabel, det fungerar men minnet i en 25a är lite väl begränsat när man knökar in en stor bootloader också. De flesta använder 85an istället.
Klas-Kenny: jag har en ATMEGA liggande så jag tänkte varför inte 
PHermansson: En helt vanliga COM port som jag kommer löda fast. Tack för bilden, ska se vad jag kan fixa till det idag. så man kan testa lite
Wedge: Tack

PHermansson: En helt vanliga COM port som jag kommer löda fast. Tack för bilden, ska se vad jag kan fixa till det idag. så man kan testa lite

Wedge: Tack
- Klas-Kenny
Jag har inte en aning med just Attiny, men jag har i alla fall kört UART, I2C och annat på en 8-pinnars PIC, samtidigt såklart, med bara hårdvarufunktioner.AndLi skrev:K-K: Men är det inte så att uart saknas på 6 & 8 pins attiny? Men det går ju alltid att göra en sw uart...

Men eftersom COM porten verkar "bara" ha ca 3.3 volt så vet jag inte.
Sedan finns det ju en risk att sabba porten om man gör något fel.
En FTDI Basic kan vara en lösning för både data och strömmatningen men jag vet inte, vill inte lägga för mycket tid och pengar.
Typ denna http://www.lawicel-shop.se/prod/LAWICEL ... 58/SWE/SEK
I värsta fall kör jag med min Leonardo till denna enkla uppgift men jag ska testa vad som är bäst.
Sedan finns det ju en risk att sabba porten om man gör något fel.
En FTDI Basic kan vara en lösning för både data och strömmatningen men jag vet inte, vill inte lägga för mycket tid och pengar.
Typ denna http://www.lawicel-shop.se/prod/LAWICEL ... 58/SWE/SEK
I värsta fall kör jag med min Leonardo till denna enkla uppgift men jag ska testa vad som är bäst.
MAX232 omvandlar från 3,3 V eller 5 V till de spänningarna som RS232 (alltså vanlig serieport) kräver. MAX232 är liksom alternativet till FTDI-kretsen om man väljer serieport istället för USB. Är inte jättehaj på om det finns olika varianter på MAX232 beroende på om det är 3,3V eller 5 V, det kanske någon annan vet?
Och det här med att man ska välja mindre microkontroller än AtMega328 är väl i och för sig vettigt i teorin, men söker man på electrokit är ju ändå 328 en av de billigaste ATMega varianterna trots allt. Det är väl bara att låta bli att använda de ben man inte behöver? Fast det är klart, den tar ju plats så kretskorten blir väl dyrare istället.
Och det här med att man ska välja mindre microkontroller än AtMega328 är väl i och för sig vettigt i teorin, men söker man på electrokit är ju ändå 328 en av de billigaste ATMega varianterna trots allt. Det är väl bara att låta bli att använda de ben man inte behöver? Fast det är klart, den tar ju plats så kretskorten blir väl dyrare istället.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
"MAX232" är ju en stor familj med ett otal varianter på samma tema.
Atmega kostar 31:-, en Attiny25 19:-, en 45 24:-. Inte mycket pengar att bråka om, så det handlar väl mest om att spara plats.
Atmega kostar 31:-, en Attiny25 19:-, en 45 24:-. Inte mycket pengar att bråka om, så det handlar väl mest om att spara plats.
- Klas-Kenny
MAX232 fungerar inte till 3.3V-system. Men det finns många liknande som gör det, tex. MAX3232.
Anledningen till att jag nämnde mindre processorer, och särskilt av en helt annan familj, är att påpeka varför man inte ska låsa in sig till bara just Arduino (Även om det inte är något fel på Arduino, till vissa applikationer), utan hålla sig lite öppen till alla möjliga olika processorer och använda det som passar bäst till den specifika applikationen.
Anledningen till att jag nämnde mindre processorer, och särskilt av en helt annan familj, är att påpeka varför man inte ska låsa in sig till bara just Arduino (Även om det inte är något fel på Arduino, till vissa applikationer), utan hålla sig lite öppen till alla möjliga olika processorer och använda det som passar bäst till den specifika applikationen.