Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Vita gas-lasrar finns ju också men de används antagligen sällan nu när diodlasrarna har kommit och konkurerat ut gaslasrarna.

Men tekniken som Maze beskriver med en vit laser och kristall existerar mycket riktigt men har förmodligen blivit ersatt av de billigare RGB diodlaser modulerna nu.

Men om man har en vit gaslaser så borde man väl kunna färga ljuset med färgfilter istället för med hjälp av en kristall, eller är det nått som sätter stopp för det?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst finns det vita gaslarar, men dom sänder inte ut hela regnbågens alla färger utan bara ett få antal. En gaslaser typ som arbetar med en argon/krypton blandning har ett antal olika våglängdsband som kan lasra samtidigt. Med speciellt framställda speglar så kan man få den att samtidigt ge laserljus som är både blått, grönt och rött plus några icke önskvärda som kanske tex orange, gult och turkos. Med ett prisma så kan man sen dela upp de enskilda färgerna från lasern så att man kan använda dom som man vill ha tex, röd, grön, och blå och så har man en fullfärgslaser. Det låter lättare än vad det egentligen är för lasrarna är väldigt petiga med att skapa alla dessa samtidigt och speglarna är också dyra att tillverka. Problemet är också att vissa av färgerna inte har samma intensitet, men man kan kompensera detta genom att höja effekten på lasern lite så att de svagaste ändå blir tillräckligt starka.

Generellt så drar dom också en del ström. Läste något om en 5 watts Argon laser med synligt ljus som drog 50A vid 380v 3-fas och som var vattenkyld. Dom sa dock att det ljuset som den gav ifrån sig motsvarade ljusstyrkan av att koncentrera allt ljus från en 100 Watts xenon HID lampa till samma bredd som laserstrålen hade, ganska så bra drag i den lasern alltså. Vidare så är dessa lasrar också mycket dyra och har säkert blivit utkonkurrerade av diodlasrar sen en tid tillbaka som är mycket billigare, men jag har sett på nätet att dom fortfarande används i vissa högeffekt laser scannrar.

Blue Ray DVD diskarna använder sig av blå-violetta lasrerdioder på 405nm, så visst existerar dom men kostar säket en slant. En blå laserpekare på 900$, det är en bit kvar till 599:- det. :D

JimmyAndersson: 1989? Trodde knappt att det fanns blåa lysdioder då, men som med allt annat dom har så tog dom ialf bra betalt för dom.. Angående gröna lasrar så uppfattar man en grön laser som ca 5ggr starkare än en röd 635nm laser om båda har samma effekt pga av att ögat är mycket känsligare för ljus i detta område.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Hittade en till sida som kanske kan vara till nytta: LÄNK
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det finns faktiskt äkta vita lasrar numera som bygger på att man genererar ett sk. supercontinuum genom att skicka in femtosekunder långa laser pulser i olinjära optiska fibrer. Dock är prislappen för ett sådant system snorhög! :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Där ser man vad tekniken går framåt. Tycker att texdenna är ganska så fräck. Tänk en laser med oändlig färgupplösning, det hade inte varit så dåligt i en laser scanner. :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Det hade varit något.
Jag såg på en sida förut då dom hade byggt en projektor med en RGB laser.
Då scannade lasern upp bilden som i en tv, uppifrån och ner.
Men det vågar man ju nästan inte tänka på hur mycket den kostade att tillverka...
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

JimmyAndersson : köp en av dessa och skruva isär =)
http://www.interlite.se/products.asp?CategoryID=346
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

axelsonic: :lol: Billigt... ehm. Jag skulle nästan kunna bygga 6-7st för samma pris som den billigaste på den sidan.

Men det vore kul att undersöka vad de har för styrning!

Mitt projekt har tagit fart igen.
Det som tar mest tid är alla tester. Gör ni också högvis med tester? "Vad händer om man gör så? blir det bättre om man gör så?" osv. Det är ju lättare att leta fel och förbättra i en 30-radig kod än en 300-radig som innehåller massor med rutiner...

På X-axeln har jag en vanlig motor och spegel som gör ett rakt streck. Kodar just nu ett testprogram för Y-styrningen som ska rita en sågtandkurva. Är mycket nyfiken på hur det kommer se ut! -Jag har inte testat mina spegelarmar med lasern ännu, så jag har faktiskt ingen aning om hur de uppför sig!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

700mW, man kan ju bränna in en bild eller nåt i tapeten där hemma = permanent tavla som aldrig hamnar snett. :D

Visst får man testa en massa grejer om man inte vet vad som skall hända om man gör si och så. Håller själv på med ett projekt med enbart IC kretsar som har en miniräknare inblandad i det hela för uträkningarna. Vissa saker kan jag bara få bekräftade med massa tester för att se om det fungerar som det skall och om det går att göra någonting bättre, tex snabbheten i miniräknaren. Så visst måste man testa ibland.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Nu var det länge sedan någon skrev i den här tråden :cry:

Tidigare i tråden så diskuterade vi om man inte kunde ta laserdioden från en dvd brännare och konvertera till en lasermodul.
Vi trodde väl att det var en IR diod i dom har jag för mig, men om man kollar på den här sidan där en snubbe har dissekerat en sådan så verkar det vara en helt vanlig 630nm diod.

Med tanke på att en dvd brännare bara kostar runt 300kr så kan man ju få en hyffsat billig laser som är på runt 60mw :shock:

Kolla även in de andra sakerna på sidan, han har även byggt en fungerande laserdiod.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

60mw... det låter som rätt mycket :D

man kanske skulle leta rätt på någon brännare att dissikera, undra vad man ska använda för skyddsglasögon bara, vill inte råka få en reflektion av 60mw i ögonen...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tänkte visa ett riktigt lågbudget-bygge som jag använder för att testa spegel-armarna/galvanometrarna....

Bild

Videobandet är chassit till LCD'n. Tangenterna kommer förstås från ett gammalt tangentbord. Nätdelen (som har fått delvis utbytt chassi) kommer från en dator. Stativet som tangenterna är monterade på är en överbliven takplåtbit. Billigare och snabbare går det knappast att bygga.

Och: Jajjamensan, det fungerar. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En liten film på detta är i det närmaste ett krav. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol: Ska se om jag kan fixa det under dagen.
mikael_k

Inlägg av mikael_k »

http://monday.kund.melmac.se/bilder/fes ... /48/94.jpg Laser :D denna laser tillhör firman ja brukar jobba på, känner även killen som byggt den, kan säga att det är samma prinsip som japanens laser fast lite mer funktioner å mer effekt. Den är ca 8-10W fullfargslaser, går även att projecera film med den.Önskar bara ja visste lite mer själv om kanstruktionen.
Skriv svar