Vilken TV antenn från Kjell&Co skall jag välja?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Vilken TV antenn från Kjell&Co skall jag välja?

Inlägg av mrfrenzy »

Ja f-kontakter är att föredra eftersom dom har lägre dämpning. Om man använder IEC-kontakter se iaf till att få HF-täta, eller använd f-IEC-övergång.

Man kan också köpa mastförstärkare+nätdel på kjell, mastförstärkaren har dc-genomgång till dipolförstärkaren. Nätdelen kan sitta på vinden eller vid TVn.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har ju en gammal förstärkare sitter på vinden redan så det finns ju redan el där. Annars måste jag ju sätta en skarv där ändå (om jag inte ska dra om hela antennkabeln igen... gjorde det ju för ett par år sen liksom, den gamla hade massa skarvar på vägen och tidigare ägarna hade parabol så det var tre kablar ner till TVn).
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Nerre skrev: Verkar ingå en skruvmejsel också för att justera gain (eller dämpning står det... har de förstärkare med fast förstärkning och sen variabel dämpsats?).
Precis, en förstärkare mår bäst av att jobba på en fast förstärkning, då går det att få den att jobba väldigt bra med just den förstärkningen. Sedan dämpar man utsignalen därefter :)
BGA

Inlägg av BGA »

Ha,ha. Mitt ursprungliga problem är löst. Med ny antenn, dipolförstärkare och nätdel passade jag oxå på att byta combiner så att allt skulle vara nytt o fräscht, MEN combinern Kjell o Co 30-442 var kass. Släppte inte upp spänningen 24V till dipolen. Nu får jag in ett 40-tal kanaler.
Nu skall jag kolla om Kjell kan konsumentköplagen (som jag alltid har med mig i bilen), men dom har alltid varit tillmötesgående.
Tack igen för alla tipps.
Bo Gunnar
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har vart med om både trasiga combiners och splitters när man köpt dom billigare varianterna, det gäller att mäta i alla steg så man inte byter fel saker i onödan ;)
BGA

Inlägg av BGA »

Har fortfarande problem. Combinern KjellCo 30-442 verkar inte släppa igenom 24 till dipolförstärkaren. På KjellCo har jag fått två olika besked. Först att den släpper igenom och nu att det kanske är omöjligt för den skulle kunna störa Diseq eller LNBerna. Jag tycker det skulle fungera ändå om jag stänger av förstärkaren när jag kör med sat-mottagaren?
Hittade en som verkar klar det: http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2574
Tipps?

Bo Gunnar
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den du länkar ser ju ut att vara precis rätt produkt.
Jag har ingen kjellcombiner hemma att kika på men om den har dc-pass till terrestingången så ser du det av schemat på framsidan.
BGA

Inlägg av BGA »

Mitt strul fortsätter. SVTs kanaler fungerar bra, men TV4 skiftar mellan perfekt bild till mkt pixling och ibland tappar den kontakten helt. Enligt Teracom support sänder alla med samma effekt men problemet kan bero på att dom ligger på olika frekvenser.
Systemet ser ut enligt följande:
DAT-75 med dipolförstärkare - nätdel (kjellco 30-336) - combiner (30-442 terrest+sat).
Behöver nu tipps om hur jag skall få ett användbart TV4.
Ytterligare förstärkare?
eller
Montera en liten antenn för slavsändaren som ligger 300m bort. Hur skall den då kopplas till ovannämnda system. På detta sätt kan jag kanske optimera DAT-75 ( riktning i höjd o sidled) för TV4.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Även om dom sänder på samma effekt så dämpar kablar och annat mer vid högre frekvenser.

Hur mycket dämpar combiner, kablar och splitter terrest-signalen i förhållande till dipolförstärkarens förstärkning?
Kanske prova tillfälligt koppla bort combiner, splitter och uttag för att köra direkt dipolförstärkare-nätdel-tv. Annars komplettera med en mastförstärkare.

Edit: såg nu att du hade en kombinerad nätdel och förstärkare. Sitter denna på vinden eller sitter den inne efter att signalen dämpats av combiner och kabel?
BGA

Inlägg av BGA »

Finns lite olika uppgifter om 30-336. Den finns på två sidor i papperskatalogen (345 resp 351) med olika uppgifter om effekt.
I webbtkatalogen kan man tro att den innehåller en förstärkare: "Kombinerad mastförstärkare och antennförstärkare", men det tror jag inte på.
Läste på ett av ställena i katalogen att man skall terminera ena utgången om den inte används. Det har jag inte gjort. Denna info fanns nog inte för två år sedan.
För två år sedan, när jag satte upp antennen hade jag nätdelen nere vid TVn och ingen combiner eller splitter. I höstas monterade jag nätdelen på vinden och en combiner efter den ( för att kunna använda sat). Ca 6m kvalitetskabel mellan antenn och och nätdel. Splitter har jag inte använt.
Har inte märkt någon större skillnad på TV4as kvalitet mellan de två olika installationerna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Säkrast är att gå till tillverkaren och kolla Televes 5795 innehåller mycket riktigt ingen förstärkare, det är bara en nätdel med dämpning på 1,4-4dB.
Skriv svar