Hej!
Ursäkta en korkad fråga, men vad menas igentligen med "weak" i weak pull-ups? Jag talar om de som finns i PIC 12F675.
Jag skulle sent i ett projekt behövt en ingång som skall triggas med en brytare. Istället för att använda ett motstånd mellan ingång och jord, och trigga via brytaren med 5 volt, så tänkte jag att man skulle kunna använda pullupsen i PIC:en istället och jorda ingången via brytaren (vid tryck) och på så vis spara in ett motstånd.
Det är här jag undrar vad som menas med "weak pull-ups". Varför kallar dom de inte "bara" pull-ups? Måste det till något motstånd ändå för att inte strömmen skall bli för hög? I så fall verkar det ju meningslöst. Eller så har jag antagligen missförstått något.
mvh Mats
Vad menas med *weak* pull-ups?
Hum! Nu vart jag osäker om jag förstått funktionen rätt. För att förklara mig...
Variant 1:
Jag har en brytare kopplad mellan ingången och jord som normalt är "från" d.v.s. normalt har ingången ej kontakt med jord, utan bara med drivningen via den interna pull-upen? Vill jag trigga ingången *sluter* jag ingången till jord med hjälp av brytaren?
Eller!!
Variant 2:
Jag har en brytare kopplad mellan ingången och jord som normalt är "till" d.v.s. normalt har ingången kontakt med jord *och* drivning via pullup. Vill jag trigga ingången *bryter* jag med jord med hjälp av brytaren?
Vilken av varianterna är "rätt" eller bäst? Variant 2 borde ju dra mer ström, men kanske är mindre känslig för störningar? Eller är det bara jag som krånglar till det nu igen?
mvh Mats
Variant 1:
Jag har en brytare kopplad mellan ingången och jord som normalt är "från" d.v.s. normalt har ingången ej kontakt med jord, utan bara med drivningen via den interna pull-upen? Vill jag trigga ingången *sluter* jag ingången till jord med hjälp av brytaren?
Eller!!
Variant 2:
Jag har en brytare kopplad mellan ingången och jord som normalt är "till" d.v.s. normalt har ingången kontakt med jord *och* drivning via pullup. Vill jag trigga ingången *bryter* jag med jord med hjälp av brytaren?
Vilken av varianterna är "rätt" eller bäst? Variant 2 borde ju dra mer ström, men kanske är mindre känslig för störningar? Eller är det bara jag som krånglar till det nu igen?

mvh Mats