Vad menas med *weak* pull-ups?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen

Vad menas med *weak* pull-ups?

Inlägg av Kaggen »

Hej!

Ursäkta en korkad fråga, men vad menas igentligen med "weak" i weak pull-ups? Jag talar om de som finns i PIC 12F675.

Jag skulle sent i ett projekt behövt en ingång som skall triggas med en brytare. Istället för att använda ett motstånd mellan ingång och jord, och trigga via brytaren med 5 volt, så tänkte jag att man skulle kunna använda pullupsen i PIC:en istället och jorda ingången via brytaren (vid tryck) och på så vis spara in ett motstånd.

Det är här jag undrar vad som menas med "weak pull-ups". Varför kallar dom de inte "bara" pull-ups? Måste det till något motstånd ändå för att inte strömmen skall bli för hög? I så fall verkar det ju meningslöst. Eller så har jag antagligen missförstått något.

mvh Mats
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Sitter ett stort motstånd, så det blir en väldigt svag pull upp... alltså lätt att ändra genom extern påverkan
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Innebär det att de är känsliga för störningar? Bör de isåfall undvikas i "störiga" miljöer såsom i fordon?

mvh Mats
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Båda ja och nej...används de som ingånger har du ju en bra drivning av dom och då är det ju inget problem, är de oanvända lägger du dom som utgånger.

Med weak pullup kan man spara ett par motstånder vid knapper osv...det är det dom är tänkt för.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Hum! Nu vart jag osäker om jag förstått funktionen rätt. För att förklara mig...

Variant 1:
Jag har en brytare kopplad mellan ingången och jord som normalt är "från" d.v.s. normalt har ingången ej kontakt med jord, utan bara med drivningen via den interna pull-upen? Vill jag trigga ingången *sluter* jag ingången till jord med hjälp av brytaren?

Eller!!

Variant 2:
Jag har en brytare kopplad mellan ingången och jord som normalt är "till" d.v.s. normalt har ingången kontakt med jord *och* drivning via pullup. Vill jag trigga ingången *bryter* jag med jord med hjälp av brytaren?

Vilken av varianterna är "rätt" eller bäst? Variant 2 borde ju dra mer ström, men kanske är mindre känslig för störningar? Eller är det bara jag som krånglar till det nu igen? :)

mvh Mats
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Variant 1: Helt OK och kanske det "normala" sättet.
Variant 2: Också helt OK, om det inte gör något att man drar lite ström hela tiden...

Som sagt, variant 1 är vanligast, bl.a för att de vanligaste knapparna sluter när man trycker på dom...
Skriv svar