El/Servomotor styrd med fotpedal

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
FreddanGTR

El/Servomotor styrd med fotpedal

Inlägg av FreddanGTR »

Jag har några funderingar ang. ett litet projekt, egentligen tror jag inte det är så avancerat men mina kunskaper är begränsade..
Skulle uppskatta om det finns någon som kan hjälpa till med lite vägledning samt komma med förslag på lämpliga delar att använda sig av.

Det som behövs är alltså en el/servomotor som styrs av en fotpedal (liknande på en symaskin)
Egentligen så behöver motorn/servot endast kunna snurra åt ett håll och reglera farten men hjälp av pedalen.
"Bra att ha-funktion" skulle vara att kunna byta rotationsriktning när man trampar pedalen "bakåt" (trycker ner hälen istället för tån på pedalen)

Slutresultatet ska bli en hemmabyggd variant av det här
Bör alltså vara ett någorlunda bra varvtal, moment på max 5-10 Nm

Det här borde väl inte vara allt för svårt att få ihop med tanke på vad som byggs i trådarna här?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: El/Servomotor styrd med fotpedal

Inlägg av Walle »

Det är absolut inte svårt. I sin enklaste form är det bara just en servomotor kopplad till en servodrivare som har analog input. Fotpedalen har en potentiometer som kopplas till matning, nollan och ingången.
FreddanGTR

Inlägg av FreddanGTR »

Har var det snabba svar!
Jag hade väl inte tänkt mig att det kunde vara allt för avancerat, men det där lät ju nästan för enkelt :)

Förmodligen så kan jag hitta det som behövs efter lite sökande, men det är inte så att du har något tips på vart någonstans jag kan få tag på dessa prylar?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Borde inte en batteridriven skruvdragare alt en vanlig borrmaskin kunna göra jobbet?
Framåt drift med en borrmaskin är i så fall extremt lätt med hjälp av en golvtrampa, skall man ha fram back i trampan kanske det kan bli lite jobbigare.
Annars kanske man kan nöja sig med att byta varv på själva motorn(borrmaskinen/skruvdragaren)?
min 2 ören.
Skriv svar