Räkna ut hur många A en kopparplatta tål
Räkna ut hur många A en kopparplatta tål
Hur kan jag räkna ut hur många Ampere tex en 30x30mm 1mm tjock kopparplatta klarar av ?
- Klas-Kenny
Re: Räkna ut hur många A en kopparplatta tål
Beror helt på kringtemperatur, tolererad temperatur i kopparplattan (eller du menar till den brinner av?) värmeavledning mm.
Sen beror det ju också på "vilket håll" man har den....
På ena hållet är den 1mm lång ledare med en area på 900mm², på andra hållet är den en 30mm lång ledare med en area på 30mm². Sen, om det är växelström kanska man måste ta hänsyn till skin-effekten... Det går att göra hur komplicerat, eller enkelt som helst
Vad ska du ha den till?
På ena hållet är den 1mm lång ledare med en area på 900mm², på andra hållet är den en 30mm lång ledare med en area på 30mm². Sen, om det är växelström kanska man måste ta hänsyn till skin-effekten... Det går att göra hur komplicerat, eller enkelt som helst

Vad ska du ha den till?
- prototypen
Kontakteringen är nog ett stort problem, anslutningarna kommer nästan utmed varandra eller så löder man anslutningar i kanten.
Protte
Protte
Jag antar att han inte håller på med högfrekvens här, så länge frekvensen är under 1khz kan vi i princip bortse från skineffekten i en 1mm tjock ledare.H.O skrev: Sen, om det är växelström kanska man måste ta hänsyn till skin-effekten... Det går att göra hur komplicerat, eller enkelt som helst![]()
Vad ska du ha den till?
Cyberdog:
Om vi kollar på den här sidan fkan man skrolla ner till en som har följande data: "Equival. copper area: 26,67mm²" "Current rating A: 210"
Så vi kan anta att din kopparbit, som grovt sett motsvarar en kabel på 30mm², klarar gott och väl 200ampere.
Ett problem är dock som Protte säger, att om du bara kopplar på den med en kabelsko i ena änden kommer kopparn precis runt kabelskon ta en mycket hög ström, förmodligen så pass att den skulle brinna av vid 50-100A.
Sen undrar jag, liksom alla andra, vad ska du ha åbäket till?
Kommer löda på kablage på själva plattan. Kommer köra likström upp till kanske 18volt på den.
- SeniorLemuren
Om du skall löda fast kablarna med tenn så kommer väl dessa att smälta loss långt innan kopparplattan blir så varm så den delar sig?
Jag körde en simpel simulering i Comsol och fick fram detta. Men sen är frågan vad du menar med "klarar av".
Mellan cylindrarna lade jag en ström på 500A och med avkylning till omgivningen(293K) med 15W/m^2*K. Cylindrarna är 1mm höga och 2mm i diameter.
Mellan cylindrarna lade jag en ström på 500A och med avkylning till omgivningen(293K) med 15W/m^2*K. Cylindrarna är 1mm höga och 2mm i diameter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.