Nu skulle jag vilja gör smycken och andra saker med mjukare former för att sen skicka till 3D-printning.
Huvudsakligen skulle jag vilja ha en färdig bas som mall. Sen gör man ett 10-tal olika varianter och skicka till shapeways för tillverkning i hårdplast, kostar kanske 250kr (totalt för 10st olika).
När man så har hittat vad som faktiskt blev bra, troligen efter flera försök, så ber man om att få en utskriven i "förgylld stål" kostar ca 500kr.
Eller så skickar man den för utskrift i vax och sen gjutning i riktigt guld eller silver. Vet inte var men det ska gå utan astronomiska kostnader. Beställer man tex en klackring (massiv) hos tex guldfynd så kostar det ca 20kkr. Det finns mycket billigare på tex pantbank men i båda fallen kan man inte designa skälv.
Frågan är: Vilken programvara är lämplig för mjuka 3D former?
(En trevlig spinoff effekt kan vara att tjejen / frun har mer acceptans för ens hobby och konstiga maskiner om det börjar komma designade smycken hennes väg (som hon då kan vissa för tjejkompisarna).
Jag har titta på "Sculptris Alpha 6" men det är riktigt svårt att göra något bra, samtidigt har man inte alls samma möjlighet att "mäta och måtta".
Exempel på en intressant form att ha som mall (svårt att skapa i Sketchup):

För att sen arbeta huvudsakligen med olika formar av "topp"