Kolla TV program 3D skrivarnas vara eller inte!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jpalsson

Re: Kolla TV program 3D skrivarnas vara eller inte!

Inlägg av jpalsson »

Meduza skrev:micke021: http://arstechnica.com/tech-policy/2013 ... 00-rounds/

Den är byggd helt med (i USA) licensfria delar.
sen kan jag hålla med om att denna diskussion är löjlig, en hobby-cnc-fräs är ett mycket potentare verktyg för vapentillverkning än en 3D-skrivare...
Det som de skrivit ut är väl vad som kallas "vital del" ?
(om jag kommer ihåg vad de kallade AK4:ans motsvarighet, det var ett tag sen man gjorde lumpen :-).

Dvs. det krävs att du kommer över ett riktigt vapen + ammunition först för att sedan komplettera
med den del som innehåller avtryckaren.

Men, det är klart, kan man köpa en 3D-skrivare och skriva ut vital del så är det såklart betydligt enklare och snabbare än att göra den i metall.
micke021

Inlägg av micke021 »

De är olika delar på olika vapen. Låda pipa o slutstycke.
Det spelar som sagt ingen roll att dom kan skriva ut 100 delar för om dom inte kan skriva ut pipan eller slutstycket så funkar vapnet ändå inte. Sen så kan dom ju inte skriva ut ammo. Dom är så långt ifrån att det är löjligt att ens nämna det. En fräs är 1000000000000000 gånger farligare.

Jag vet inte hur tåligt plasten man skriver ut är? Kan man trampa på saker utan att dom går sönder?
Hur lång tid tar det att skriva ut en kaffekopp?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Kaffekopp på högkant ~2,5h i en objet
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns ju videobevis i någon tråd här på forumet på att man med en mekanisk verkstad kan bygga relativt rejäla vapen (tänker på en viss gasdriven kanon med rekyldämpare)
micke021

Inlägg av micke021 »

med en verkstad med fräs o sånt så kan du bygga vilket vapen som helst. Det enda som kan va svårt är pipan men då menar jag att få bra precision.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med metallpulver och laser eller liknande bör det väl gå att 3D-skriva lite mer tuffa objekt? Det var ju en person i Egyptien som använde solstrålning för att smälta ökensand.

Den slutgiltiga faktorn är utvecklingen. Det går inte idag, men med tiden..
micke021

Inlägg av micke021 »

Jag har sett en som gör i rostfritt stål men de inget en privat person kan göra. Dom hade sjuka maskiner och ugnar. Om vi snackar om vapen så an man ju ist köpa en vapenaffär och köpa in flera tusen vapen för samma pris.
Det är inte ens svårt att få lagligt vapen. Jag har vapenlicens och får ha pistol lagligt hemma. 6mån aktiv och klara skriftligt och skjutprov. Självklart måste man vara laglydig. Om jag vill köpa en ny pistol nu så behöver jag bara skicka in en ansökan med föreningsintyg o vänta nån vecka
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Coilguns då?
Skriv svar